409 0

조기선 작곡 牙箏 獨奏曲 < 혼돈 속의 사람들 >악곡 분석

Title
조기선 작곡 牙箏 獨奏曲 < 혼돈 속의 사람들 >악곡 분석
Other Titles
An analysis of for solo A-jaeng by Cho Ki Sun
Author
박희정
Alternative Author(s)
Park hee jung
Advisor(s)
김성아
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 논문은 2004년 조기선 작곡 <혼돈 속의 사람들>을 대상으로 악곡의 구성을 살펴보고 전체적인 조성과 구성음들에 대한 선율 구조적인 관계 및 악상 연주기법 등을 분석하여 작품에 내재 되어있는 음악적 특징을 밝혀 보는 것이 목적이다. 또한, 새로 창작되는 국악곡에 대한 다양한 해석과 연주 방향성을 생각할 수 있는 동기가 되어주길 바라면서 본 논문에서 연구한 결과를 다음과 같이 정리할 수 있다. 첫째, 이 곡의 악곡 구조로는 론도 형식의 다양한 에피소드들이 연결되는 형태로 6개의 부분으로 나누었다. 제1부분은 4/4박자 느린 서정적인 선율 부분으로 되어있고 제2부분은 능청거리게 연주하는 6/8박 부분과 제3부분인 Allegro의 빠른 부분인 4/4부분, 제4부분 6/8박의 속도감 있는 굿거리 부분과 제5부분 Largo의 4/4박 느린 부분으로 나누고 제6부분 10/8박의 엇모리 부분과 4/4로 주제를 암시하고 끝나는 부분으로 나눈다. 둘째, 각 부분의 선율의 특징으로는 다음과 같다. 1부분 : 곡의 시작점에서 주제 멜로디의 반복 하되, 조금씩 변화를 주어 변주를 하는 형태이다. 2부분 : 선율의 구성음 반복과 리듬변형의 형태가 많았고 동일선율의 반복 시 꾸밈음이나 쉼표, 늘임표 등을 첨가하여 변화된 선율형태로 진행됨을 알 수 있다. 3부분 : 선율의 반복과 당김음의 리듬변형이 많이 나타나고 있다. 4부분 : 리듬의 변형과 쉼표의 생략과 꾸밈음의 추가로 선율의 변화를 보여주고 있다. 5부분 : 동일한 선율을 반복하였으나 표현기법에서 arco, tenuto와 accent 등의 표현기법으로 서로 주고받는 선율의 대조적인 느낌에 변화를 주고 있다. 6부분 : 선율 구성음의 반복은 특정 음의 동음 반복이나 도돌이 형식으로 선율이 반복한다. 셋째, 연주기법으로는 꾸밈음, marcato, 스타카티시모(staccatissimo), pizz 등의 연주기법들을 사용함으로써 곡의 강약과 강조 부분을 살릴 수 있도록 하였다. 아쟁의 악기 특성상 arco를 할 때와 pizz를 할 때의 음량 차이와 음색의 차이가 확연히 차이가 나므로, pizz와 arco가 순차적으로 나왔을 때 곡의 느낌을 완전히 달라지게 할 수 있어 곡을 표현하는 데에 있어 효과적으로 사용할 수 있다. 이와 같이 <혼돈 속의 사람들>은 선율의 반복진행 시, 선율의 특정 구성음이나 선율의 변화를 점차적으로 주어 리듬이나 선율의 변형, 시김새 등의 변화로 발전시키는 곡이다. 본 연구를 통해 아쟁이라는 악기에 대한 매력을 다시 한번 알 수 있는 기회가 됐으며, 또한 아쟁 창작곡의 발전과 아쟁의 다양한 연주기법의 확장을 바란다.|The purpose of this paper is to examine the composition of the song “People in Chaos” composed by Cho Ki-seon's in 2004 and analyze the structural relationship of melody and performance techniques as a whole to reveal the musical characteristics included in the work. You will be able to think of various interpretations and directions for performing newly created Korean traditional music creative songs. The results of this paper can be summarized as follows. First, the music structure of this song consists of a total of six parts in the form of connecting various episodes in the form of Rondo. The first part consists of a 4/4 slow lyrical melody part, and the second part is divided into a 6/8 beat part, a fast part of Allegro, a 4/4 beat fast part of the fourth part, a 4/4 beat slow part of Largo, and a 6/8 beat off edge part and a 4/4 ending part. Second, the characteristics of the melody of each part are as follows. Part 1: At the beginning of the song, the theme melody is repeated, but it is a form of variation by changing it little by little. Part 2: There were many forms of compositional sound repetition and rhythm transformation of the melody, and it can be seen that when repeating the same melody, it proceeds in the form of a changed melody by adding ornaments, comma, and Fermata. Part 3: There are many repetitions of the melody and rhythmic transformation of the syncopation. Part 4: It shows a change in melody by changing the rhythm, omitting the comma, and adding ornaments. Part 5: The same melody was repeated, but the melody was changed from expression techniques such as arco, tenuto, and accent. Part 6: The repetition of the melody composition sound is repeated in the form of homophonic repetition of a specific sound or a melody is repeated. Third, this song can be expressed more musically using performance techniques such as ornaments, marcato, staccatisimo, and pizzicato. Due to the characteristics of A-jaeng's instrument, the difference in volume and tone between arco and pizzicato is significantly different, so when pizzicato and arco come out sequentially, the feeling of the song can be completely different, which can be effectively used in expressing the song. In this way, "People in Chaos" is a song that slowly changes the melody when the melody is repeated and develops it into changes such as rhythm or melody transformation. Through this study, it was an opportunity to know once again the charm of the instrument called Ajaeng, and I hope the development of A-jaeng creative songs and the expansion of various A-jaeng performance techniques.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000591296https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/168584
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > KOREAN TRADITIONAL MUSIC(국악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE