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스토리텔링 기반 「뮤직커뮤니케이션」 공연콘텐츠 개발과 사회·교육적 함의

Title
스토리텔링 기반 「뮤직커뮤니케이션」 공연콘텐츠 개발과 사회·교육적 함의
Other Titles
The development of 'Music Communication' content based on Storytelling and its social & educational implication
Author
이수영
Alternative Author(s)
Lee, Soo Young
Advisor(s)
이해준
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
이 연구는 스토리텔링을 기반으로 한 ‘뮤직커뮤니케이션’ 공연콘텐츠를 개발하고 이를 통해 인문학, 철학, 음악, 미술, 무용 등의 기초예술에 대한 문화적 요구를 충족시킬 수 있는 양질의 콘텐츠를 제공하는데 목적을 두고 사회·교육적 의미를 탐색하고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 ADDIE모형과 연극의 3단계 모형, 배상국(2018)의 콘텐츠 개발 4단계·5단계 모형을 수정·보완하여 콘텐츠 개발 모형을 콘텐츠 기획단계, 콘텐츠 개발단계, 콘텐츠 평가단계의 총 3단계로 체계화하였다. 콘텐츠 기획단계에서는 선행 콘텐츠의 실행 후 포커스 그룹 면담을 통한 요구조사를 실시하여 도출된 결과를 콘텐츠 개발단계에 반영하고, 스토리텔링을 기반으로 한 스크립트 이론과 프레임 이론을 적용하여 소재의 선정과 확장을 통해 콘텐츠를 구성하고 서사학적 스토리텔링을 이용하여 대본을 작성하였다. 콘텐츠 평가단계에서는 개발된 ‘뮤직커뮤니케이션’ 공연콘텐츠에 대한 전문가들의 내용분석과 평가를 통해 사회·교육적 의미에 대한 의견을 수렴하였다. 이러한 연구 과정을 거쳐 ‘뮤직커뮤니케이션’ 공연콘텐츠 기획단계에서는 ‘사랑’이라는 소재를 사용하여 인문학, 음악, 미술, 무용 등의 기초예술 장르가 반영된 ‘뮤직커뮤니케이션’ 공연콘텐츠를 구성하고 실행한 후 전문가 두 그룹과 일반인 한 그룹을 선정하여 포커스 그룹 면담을 진행하였으며, 그 결과, 주제 중심의 일관성 있는 내용 전개, 시각적 자료의 활용과 콘텐츠의 연속성, 관객과 소통할 수 있는 콘텐츠의 필요성이 요구되었다. ‘뮤직커뮤니케이션’ 공연콘텐츠 개발단계에서는 포커스 그룹 면담에서 도출된 요구사항을 수렴하여 스크립트 이론을 기반으로 한 시대별 음악가들을 선별하여 중세의 그레고리우스1세, 바로크의 바흐, 고전의 모차르트와 베토벤, 낭만의 쇼팽과 바그너, 근현대의 드뷔시와 라흐마니노프를 연속적 소재로 선정하였다. 이 소재들을 인문학, 음악, 미술, 무용, 기타 자료, 관객들의 참여 활동으로 구성하고 프레임 이론을 기반으로 소재를 확장하였다. 이를 토대로 서사학적 스토리를 구성하고 이를 대본화하는 작업을 거쳐 8회차에 걸친 ‘뮤직커뮤니케이션’ 공연콘텐츠를 개발하였다. ‘뮤직커뮤니케이션’ 공연콘텐츠의 평가를 위해 전문가를 대상으로 실시한 내용 타당도 평가를 통해 콘텐츠 설계, 콘텐츠 내용, 지원 및 운영에 대한 항목에서 모두 4.5점 이상의 평가를 받았다. 전문가들은 관객들과 소통을 통해 어려운 주제를 쉽게 풀어내어 정확하고 유용한 정보를 제공하며 사람들이 관심을 가지고 접근할 수 있는 콘텐츠라는 의견과 함께 장르의 연결성과 저작권, 세부적인 정보가 추가·보완되어야 한다고 평가하였다. ‘뮤직커뮤니케이션’ 공연콘텐츠는 예술을 통한 사회적 소통, 기초예술의 대중성 확립, 문화예술 향유를 위한 문화자본으로서의 가능성 확보의 사회적 함의와 대중들의 인문학적 소양의 확장, 공연예술을 매개로 한 다양한 지식의 확장과 정보 활용에 대한 교육적 함의를 도출하였다. 따라서 이 연구에서 개발된 ‘뮤직커뮤니케이션’ 공연콘텐츠가 대중들에게 쉽게 접근할 수 있는 기초예술로 구성된 공연콘텐츠를 제공함으로써 예술과 대중 간의 소통이 이루어지며, 이를 통해 기초예술이 가지는 사회적 가치를 확장하고, 양질의 예술프로그램을 보급함으로써 평생교육으로서의 기초예술 저변확대에 가교역할이 될 수 있기를 기대한다. |This study attempts to explore social and educational meanings with the aim of developing 'music communication' performance content based on storytelling can meet the cultural needs of basic arts such as humanities, philosophy, music, art, and dance. To achieve this goal, the ADDIE model, the theater's three-stage model, and the content development four/five-stage models of Bae Sang-guk (2018) were revised and supplemented to systematize the content development model into three stages: content planning stage, content development stage, and content evaluation stage. In the content planning stage, the results were derived through focus group interviews and were reflected in the content development stage. Script theory and frame theory based on storytelling were applied to the content development stage to organize content and execute narrative storytelling. In the content evaluation stage, opinions on social and educational connotations were collected through content analysis and evaluation by experts on the configured’‘Music Communication’ performance content. Through the research process, ‘Music Communication’ performance content planning stage consisted of executing content with the subject matter ‘Love’ reflecting basic art genres such as humanities, music, art, and dance. Two expert groups and one audience group was selected to conduct focus group interviews. As a result, consistent content development centered on the subject, the need to use visual data, continuity of content, and the need for content to communicate with the audience were required. In the ‘Music Communication’ performance content development stage, the musicians of each period based on script theory were selected as continuous materials by collecting the requirements derived from focus group interviews. Selection included the medieval Gregorius I, Baroque music Bach, Vienese Classic Mozart and Beethoven, romantic Chopin and Wagner, and modern Debussy and Rachmaninoff. These materials were composed of humanities, music, art, dance, other materials, and audience participation activities, and the materials were expanded based on frame theory. Based on this, after constructing an epic story and scripting it, eight performance contents of ‘Music Communication’ were developed. In order to evaluate the content of ‘Music Communication’, reviews based on content design, content subject, support and operation was given by experts through conformity assessment and received above 4.5 points in all areas. Experts evaluated that the content allowed Peopleton to give an useful information and to deal with difficult topics but at the same time they mentioned about continuity of program, copyright issues, and detailed information. The social implications derived from the performance contents of‘Music Communication’ are as follows. First of all, the importance of securing popularity of basic arts genre and its potential as cultural capital for enjoying culture and arts. And we also find some educational implications such as public's expansion of taste through performing arts. Therefore, it is hoped that this study about ‘Music Communication’ performance content will contribute to provide more access for the public to basic art, especially high- end art programs. I hope this study also contribute to sharing the value of basic art and to serve as a bridge in the reinforcement of life-long art education
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000593521https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/168549
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > PERFORMING ARTS(공연예술학과) > Theses (Ph.D.)
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