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미국산 LNG 도입의 경제성 분석과 가격 리스크 완화 전략 연구

Title
미국산 LNG 도입의 경제성 분석과 가격 리스크 완화 전략 연구
Other Titles
완화 전략 연구 A Study on Economic Analysis and Price Risk Hedge Strategy for US LNG Imports
Author
최원재
Alternative Author(s)
CHOI, WON-JAE
Advisor(s)
김 진 수
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
Korea has also traditionally imported LNG from Qatar, Australia, and Southeast Asia at prices linked to oil prices, but as US LNG export projects become more active, the introduction of US LNG at a price linked to natural Gas prices is on the rise. The price of US LNG is generally determined by the sum of fixed cost (Capacity payment), raw material cost (Commodity payment; Henry Hub Price x 115%) and transportation cost, and the variable cost that occupies the largest portion is the raw material cost. From the perspective of liquefaction terminal, the entire raw material cost can be passed on to the off-taker, and variable revenue that is 15% of the Henry Hub Price, excluding the natural Gas purchase cost become a source of additional revenue. Conversely, domestic companies that import US LNG bear a variable cost equivalent to 115% of the Henry Hub price, and are directly exposed to the risk of fluctuations in the Henry Hub price. In this study, in order to hedge such fluctuation risks, a method for importers to acquire a stake in a US LNG terminal operator was introduced. Following hypothesis is introduced; if the importer purchases a certain amount of LNG for a long term and also purchases the stake in the LNG terminal operator, there will be a certain amount of hedging effect when the Gas price rises due to the offsetting effect between the cost of purchasing raw materials and the dividend generated from the project, and economic feasibility was analyzed thereto. We assumed two terminals, the Sabine Pass terminal currently in operation and the Venture Global terminal under construction. In the case of Sabine Pass, the annual return on equity investment was 9% in the operating stage, and the annual return on equity investment in Venture Global in the development stage exceeded 17%. Such difference in returns reflects the risk profile according to the development stage of the project. Under the Henry Hub price increase scenario, a study has been carried out to compare the present value of the total cost (equity purchase cost + raw material cost) incurred by purchasers; one who bought the stake in the liquefied terminal and the other who did not. In the case of Venture Global, it was analyzed that the higher the Henry Hub price, the lower the present value of the total cost spent by the purchaser who bought the stake compared to the purchaser who did not purchase it. In the case of Sabine Pass, the opposite result was observed and it is analyzed that this is because the return on equity investment was lower than the present discount rate (10% applied). However, it was expected that as the Henry Hub price increases, the difference in the total present value of costs between the option to buy shares and the option to not buy shares narrows. That is, both projects were analyzed to have the effect of hedging a part of the Henry Hub variable cost when the importer purchases a stake in the US LNG terminal, but there was a difference in the size of the effect for each project. Currently, there are more than 20 LNG export terminal projects awaiting approval from licensing authorities in the United States. And for these projects to receive investment and development to proceed normally, a long-term SPA contract with an off-taker with high credit is essential. As shown in this analysis, an importer who intends to purchase U.S. LNG may consider purchasing a stake in a U.S. LNG project to sign an SPA and reduce the risk of fluctuations in raw material costs. However, the importer should accurately measure the size of the risk it can tolerate and select a project that has a sufficiently high probability of realization and return on investment.   |액화천연가스(Liquefied Natural Gas, LNG) 직도입 제도 시행으로 한국가스공사가 독점하던 시장에 민간 사업자들도 참여할 수 있는 길이 열렸다. LNG 시장은 전통적으로 유가와 연동된 가격으로 LNG를 판매하는 카타르, 호주, 동남아 중심의 판매자 우위 시장이었으나, 북미 셰일 혁명 이후 Henry Hub 가격과 연동된 미국산 LNG가 수출되면서 점차 구매자 우위 시장으로 전환되고 있다. 특히 미국산 LNG는 기존의 경직된 계약 조건과는 달리 목적지 제한이 없고 현물거래에 적합한 유연한 특성을 가지고 있어 국내 도입사들의 미국산 LNG 도입이 큰 폭으로 증가하는 추세이다. 미국산 LNG의 가격은 일반적으로 고정비(용량 요금, Capacity Payment)와 원료비(판매 요금, Henry Hub Price x 115%) 및 수송비의 합계액으로 정해지는데, 이 중 원료비의 변화가 가격 변동성에서 가장 큰 비중을 차지한다. 특히 장기로 LNG 도입계약을 체결한 국내 도입사 입장에서는 Henry Hub 가격에 대한 변동 리스크에 크게 노출될 수 밖에 없다. 본 연구에서는 국내 도입사가 미국산 LNG를 수입할 때 노출되는 가격 변동 리스크를 헤지(Hedge)할 수 있는 하나의 대안으로 LNG 구매 계약과 LNG 터미널 사업의 지분 참여를 함께 함으로써 원료비 변동 리스크를 완화하는 방안을 제안하였다. 미국산 LNG를 장기 구매 계약한 도입사가 LNG 터미널 사업자의 지분도 함께 참여한다면, 원료비 비용과 프로젝트에서 발생하는 배당 간의 상쇄 효과로 인해 가스 가격 변동에 대한 헤지 효과가 있을 것이라는 가설을 세우고 경제성을 분석하였다. 경제성 분석을 위한 터미널은 Sabine Pass 터미널과 Venture Global 터미널 2가지로 가정하였다. 수익률 분석 결과, 운영 단계인 Sabine Pass는 지분 투자 수익률이 9% 수준이었고, 개발 중 단계인 Venture Global의 지분 투자 수익률은 17%를 상회하였다. 이는 프로젝트 개발 단계에 따른 리스크 프로파일을 반영한 수치로 판단된다. 경제성 분석 방법으로, Henry Hub 가격 상승 시나리오 하에서 액화 터미널의 지분에 참여한 도입사와 참여하지 않은 도입사가 지출하는 비용 총액(지분 참여 비용+배당 수익+원료비 지출액)의 현가를 구하여 비교해 보았다. 그 결과, Venture Global 프로젝트에서는 지분에 참여한 도입사가 참여하지 않은 도입사 보다 지출하는 비용 총액의 현가가 더 낮은 것으로 분석되었다. 반대로 Sabine Pass의 경우, 지분에 참여한 도입사의 비용 총액 현가가 더 큰 것으로 도출되었는데, 이는 지분 투자 수익률(9%)이 현가 할인율(10% 적용)보다 낮았기 때문이다. 단, Henry Hub 가격이 상승할수록 지분 투자 수익률이 점차 증가하여 지분에 참여한 도입사와 지분에 참여하지 않은 도입사 간 비용 총액의 현가 차이가 줄어들었다. 따라서 Henry Hub 가격이 충분히 상승한다면 Sabine Pass 프로젝트에서도 Venture Global과 같이 지분에 참여한 도입사의 비용 총액 현가가 더 낮아지게 될 것으로 예상되었다. 결과적으로, 도입사가 액화 터미널 지분 일부에 참여한다면 두 프로젝트 모두에서 Henry Hub 변동비의 일부를 헤지하는 효과를 기대할 수 있는 것으로 분석되었다. 단, 프로젝트 별로 헤지 효과의 크기는 차이는 존재했다. 현재 미국에서 허가 당국의 승인을 기다리는 LNG 수출 터미널 프로젝트는 20여 개가 넘는다. 그리고 이들 프로젝트가 투자를 받고 개발이 정상적으로 진행되려면 신용도 높은 Off-taker와의 장기도입계약(Sales and Purchase Agreement, SPA)이 필수적이다. 본 연구에서처럼 미국산 LNG를 도입하려는 도입사는 원료비 변동의 위험을 줄이기 위한 방안으로 미국 LNG 프로젝트의 지분 참여를 고려할 수 있을 것이다. 다만 도입사 스스로 감내 가능한 리스크 크기를 정확히 측정하여 현실성 있고 투자 수익률이 높은 적절한 프로젝트를 선정하는 것이 중요하다.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000595658https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/168371
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GRADUATE SCHOOL OF ENGINEERING[S](공학대학원) > ENERGY AND MINERAL RESOURCES ENGINEERING(에너지자원공학과) > Theses (Master)
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