547 0

개화기 사립학교 설립 연구(1894~1915)

Title
개화기 사립학교 설립 연구(1894~1915)
Other Titles
A Study on the Establishment of Private Schools between 1894 and 1915
Author
임인재
Alternative Author(s)
Im, In-Jae
Advisor(s)
박찬승
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
이 연구는 1894년부터 1915년에 이르기까지 전국에 설립된 사립학교를 지역별로 나누어 설립 배경과 과정, 의의를 분석하고, 그 과정에서 나타나는 학교 설립의 지역적 편차에 주목하였다. 또한 1908년 반포된 「사립학교령」과 1911년 제정된 「사립학교규칙」이 사립학교 설립과 폐교에 어떠한 영향을 주었는지를 살펴보았다. 19세기 후반 한국 사회는 근대국가의 수립이라는 목표를 이루기 위한 하나의 방법으로 서양식 신교육의 도입을 추진하였다. 일반적으로 근대국가에서는 국가가 교육 전반을 통제, 관리하였다. 근대화가 빠르게 진행된 유럽과 일본은 국가에 의한 교육 체계가 성공적으로 자리잡았다. 반면 한국은 국가가 교육 체계를 구축하고 관리하는 작업에 실패하면서, 각 지역의 사립학교가 국가를 대신해서 교육을 담당해야만 했다. 따라서 각 지역의 상황과 설립자의 인식 등에 따라 사립학교 설립의 편차가 발생할 수밖에 없는 구조였다. 사립학교는 1905년 을사조약 이후 국권피탈의 위기를 극복하기 위한 구국운동의 일환으로 급격하게 늘어났다. 사립학교는 각 지역의 초등교육을 담당하였고, 일부 학교는 중등교육을 목적으로 설립되기도 했다. 그 밖에 다양한 전문교육을 위한 학교도 세워졌다. 이 연구에서는 이러한 사립학교의 설립을 각 지역별로 분석하여 당시 지역의 사회경제적 특성이 사립학교 설립에 어떠한 영향을 끼쳤는지를 살펴보았다. 이어서 당시 신문, 잡지 등의 자료에서 확인되는 사립학교 설립을 시기별, 지역별로 나누어 살펴보고, 특징을 분석하고자 했다. 이러한 작업을 통해 확인한 결론은 다음과 같다. 첫째, 사립학교 설립은 개항 이후 전개된 각 지역의 사회·경제적 변화, 그리고 지역 내 사회분위기와 밀접한 연관을 가지고 있었다. 개항장에서는 대외무역을 통해 일찍부터 도시가 성장하고 새로운 상인층이 형성되면서 신교육을 위한 학교들이 들어섰다. 한성부와 평양 등의 지역에서는 서양 선교사들이 일찍부터 들어와 선교활동을 활발하게 전개하면서 선교를 위해 사립학교를 설립하였고, 이에 자극받은 한국인 관리, 상인들도 적극적으로 사립학교를 설립하였다. 반면에 개항장으로부터 거리가 멀어 개화가 뒤늦었던 곳, 반외세의 동학농민운동이나 위정척사적인 의병운동이 활발하게 전개되었던 곳에서는 선교사들의 학교 설립도 많지 않았고, 한국인 관리나 지식인들의 학교 설립도 부진했다. 물론 한 지역 안에서도 개화의 물결이 빨리 들어왔느냐, 늦게 들어왔느냐에 따라 사립학교 설립에도 지역별 편차가 있음을 확인할 수 있었다. 둘째, 지역에 따라 사립학교 설립주체는 지방관, 개신유학자 등의 지역민, 외부에서 유입된 기독교 선교사, 일본인 등 다양하게 나타났다. 이들은 자신의 사익을 위해 학교를 설립하는 경우도 있었고, 지역 내 교육 발전과 계몽운동 확산의 측면에서 설립을 주도하는 경우도 있었다. 반면 기독교 선교사나 일본인의 경우에는 선교부나 단체를 통해 학교를 세우는 경우가 많았다. 이 시기 설립된 사립학교는 근대교육에 대한 지역민들의 열망 속에서 지역 사회 내의 불안감, 국권피탈의 위기와 같은 어려움을 극복하기 위한 수단이었다. 그러나 정부의 정책적 뒷받침이 없었던 사립학교는 재정과 시설 등에서 탄탄한 기반을 갖추기 어려웠다. 사립학교 설립자들과 학교 관계자들은 다양한 방법으로 학교를 유지하면서 교육의 진흥을 도모했지만, 학교가 가지고 있던 현실적 문제와 함께 일제의 구조적 탄압이 더해지면서 결국 운동의 동력을 상실하게 되었다. 셋째, 을사조약 이후 활발하게 설립되었던 사립학교는 통감부의 「사립학교령」 이후 일제의 관리 체제로 편입되었다. 이 과정에서 통감부는 교과서 검열, 교과과정 통제 등의 간섭을 통해 사립학교를 억압했지만, 사립학교의 존재를 부정하는 방식으로 탄압하는 것은 아니었다. 또한 「사립학교령」에 따라 설립인가를 신청하지 않은 학교도 다수 있었다. 1911년의 「사립학교규칙」은 「사립학교령」과 유사한 내용을 통해 사립학교에 대한 관리·감독을 계속 진행하였고, 통제력 또한 이전에 비해 강화되었다. 특히 지역별 통첩을 통해 사립학교 설립의 인가 조건으로 학교의 연 수입을 규정함으로써 재정적인 문제가 있는 사립학교가 상당수 정리되는 결과를 가져왔다. 이후 1915년 「사립학교규칙개정」은 종교교육을 비롯한 특정 교과의 수업을 금지시키면서 일반학교 뿐 아니라 1911년까지 별다른 제재를 가하지 않았던 종교학교에도 큰 타격을 주었다. 이상을 통해 개화기 설립된 전국의 사립학교는 다양한 설립주체에 의해 세워졌으며, 지역의 사회경제적 배경에 의해 학교 설립의 지역적 편차가 컸음을 알 수 있었다. 또한 사립학교의 감소는 재정난 등 사립학교의 내부적 문제와 일제의 정책에 의한 외부적 문제가 복합적으로 작용하면서 이루어졌음을 확인할 수 있었다.|This study analyzed the background, process, and significance of private schools established nationwide from 1894 to 1915 by dividing the schools by region, and paid attention to regional deviations in school establishment in the process. In addition, we examined how the “Private School Ordinance”, which was promulgated in 1908, and the “Private School Rules” enacted in 1911, affected the establishment and closure of private schools. In the late 19th century, Korean society promoted the introduction of new Western education as a way to achieve the goal of establishing a modern state. In general, in modern countries, the state controlled and managed the overall education. Europe and Japan, where modernization has progressed rapidly, have successfully established an education system by the state. On the other hand, in Korea, as the state failed to establish and manage an education system, private schools in each region had to take charge of education on behalf of the state. Therefore, it was a structure in which there was inevitably a deviation in the establishment of private schools depending on the situation in each region and the perception of the founder. Private schools have increased sharply since Japan-Korea Treaty of 1905(Eulsa Treaty) as part of a save-the-nation movement to overcome the crisis of loss of national sovereignty. Private schools were in charge of primary education in each region, and some schools were established for secondary education purposes. In addition, schools have been established for various professional education. This study analyzed the establishment of these private schools by region and examined how the socioeconomic characteristics of the region at that time affected the establishment of private schools. Subsequently, it was intended to examine the establishment of private schools identified in data such as newspapers and magazines by period and region at the time, and to analyze their characteristics. The conclusions confirmed through this work are as follows. First, the establishment of private schools was closely related to the socio-economic changes in each region that developed after the opening of the port and the social atmosphere in the region. In the open port, schools for new education were built as cities grew early and new merchant class was formed through foreign trade. In areas such as Hansung-city(漢城府) and Pyongyang, Western missionaries came in early and actively carried out missionary activities, establishing private schools for missionary work. And through this, Korean officials and merchants were also motivated to actively established private schools. On the other hand, there were not many schools established by missionaries in places where enlightenment was delayed due to the distance from the opening port, and where the anti-foreign Donghak Peasant Movement or the movement of Righteous Armies(義兵運動) which pursues Wi-Chong-Chock-sa(衛正斥邪), protecting righteousness and expeling wrongness was actively carried out, and the establishment of schools by Korean officials and intellectuals was also sluggish. Of course, it was confirmed that there were regional deviations in the establishment of private schools depending on whether the wave of enlightenment came in quickly or late within a region. Second, depending on the region, the founders of private school were various including local government officials, local residents such as Renovative Confucian scholars, Christian missionaries from outside, and Japanese. Some established schools for their own private interests, and others led the establishment in terms of the development of education and the spread of the enlightenment movement in the region. On the other hand, Christian missionaries and Japanese often established schools through mission departments or organizations. Private schools established during this period were a means of overcoming difficulties such as anxiety in the local community and the crisis of loss of sovereignty in the local residents’ desire for modern education. However, private schools, which did not receive the support of government policy, were difficult to establish a solid foundation in finance and facilities. Private school founders and school officials sought to promote education while maintaining the school in various ways, but along with the practical problems of the school, the structural oppression of the Japanese imperialism was added, and eventually they lost the motive power of the movement. Third, private schools, which had been actively established since Japan-Korea Treaty of 1905, were incorporated into the Japanese management system after the “Private School Ordinance” of Japanese Resident-General of Korea. In this process, Japanese Resident-General of Korea suppressed private schools through interference such as textbook censorship and curriculum control, but but it didn't suppress the private schools by denying the existence of them. In addition, there were many schools that did not apply for approval for establishment in accordance with the “Private School Ordinance.” The “Private School Rules” in 1911 continued to manage and supervise private schools through similar contents to the “Private School Ordinance”, and control was also strengthened compared to the previous one. In particular, the annual income of schools was stipulated as a condition for approval of the establishment of private schools through regional notification, resulting in a large number of private schools with financial problems being removed. Afterwards, the “new amendments on private school regulations” in 1915 banned classes in certain subjects, including religious education, and hit not only general schools but also religious schools that were not subject to any restriction until 1911. From the above, it can be seen that private schools nationwide established during the Korean Enlightenment Period were established by various founder and the regional deviation in school establishment was large due to the socioeconomic background of the region. In addition, it was confirmed that the decrease in private schools was caused by a combination of internal problems of private schools such as financial difficulties and external problems caused by Japanese policies.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000592884https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/168195
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > HISTORY(사학과) > Theses (Ph.D.)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE