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코로나19이후, OTT플랫폼을 활용한 콜래보노믹스 전략

Title
코로나19이후, OTT플랫폼을 활용한 콜래보노믹스 전략
Other Titles
After COVID-19 Collabonomics Strategy for Dance Performing Arts Using OTT Platforms
Author
김비안
Alternative Author(s)
Kim Bian
Advisor(s)
김운미
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
현대사회는 코로나19 펜데믹으로 맞이하게 된 급격한 디지털 전환의 시대적 환경으로 인하여 다양한 콘텐츠들이 등장하게 되면서, 장르를 불문하고 이를 활용한 교육, 문화예술, 상업 등이 영상 콘텐츠를 송출하는 OTT 플랫폼의 이용도가 높아졌으며, 이에따라 다양한 OTT플랫폼이 등장하게 되었다. 따라서 현 시대의 무용공연예술이OTT플랫폼을 활용하여 콘텐츠로서 나아가야하는 방향성과 더불어 경제적 가치창출을 도모하기 위한 전략을 구축하고자 이 연구를 시작하였다. OTT플랫폼을 통한 무용공연예술이 대면공연의 대체제가 아닌, 새로운 환경에서 지속적으로 자리매김 할 수 있는 방안을 마련하고자 하였다. 이론적 배경에서는 시대적 상황을 기반으로 앞으로 무용공연예술의 콜라보레이션과 융복합의 목적성을 새로운 사조인 ‘콜래보노믹스’ 정의를 통해 새로이 개념화 하였으며, 코로나19이후 무용공연예술의 가치인식변화를 통해 새로운 콘텐츠로서의 발전 가치를 파악하고자 하였다. 본 연구에서는 OTT플랫폼을 활용한 국내외 다양한 공연예술 사례들을 토대로 효과적인 OTT플랫폼의 유형별 무용공연예술의 콘텐츠를 제안하여, 대중성과 더불어 경제적인 수익화 목적까지 끌어낼 수 있는 콜래보노믹스(Collabonomics) 전략을 마련하고자, 이와같은 전략들을 세가지로 나뉘어 제시하였다. 첫째, 국내외 OTT플랫폼을 활용한 다양한 사례들을 분석하고, OTT플랫폼의 이용현황 및 시용 유지 의사 분석을 통하여 대중들이 선호하는 플랫폼을 중심으로 무용공연예술 콜래보노믹스 전략 방안을 구축하고자 하였다. 둘째, OTT플랫폼의 특징 및 형태별로 무용공연예술의 효과적인 콘텐츠화 방안을 구축하고자 하였고, 숏폼 콘텐츠, 라이브 콘텐츠, 융복합 콘텐츠 세가지 유형별 콘텐츠를 제시하였다. 셋째, 무용공연예술의 콘텐츠를 수익화 할 수 있는 방안으로 콘텐츠 유료화, 브랜드 마케팅, 무용공연예술 콘텐츠 MD 전략으로 나누어 제시하였으며, 이는 무용공연예술의 대중성의 중요성이 대두되는 방안이었다. 이렇듯 본 연구는 코로나19를 기점으로, 빠르게 전환된 디지털 시대에서 위기였던 무용공연예술의 다양한 가치창출을 위한 방안들을 제시하는데 의의가 있으며, 코로나19가 종료된 이후에도 무용공연예술이 지속적으로 사회적 흐름에 맞게 다양한 기술들을 접목하고, 새로운 시도 변화를 통해 다양한 가치창출을 도모할 수 있도록 지속적인 노력을 기울이기를 조망한다. 주요용어 : OTT플랫폼, 콜래보노믹스, 콘텐츠, 융복합, 활성화, 대중화 |In modern society, due to the rapid digital transformation brought by the COVID-19 pandemic, various contents have appeared. Regardless of genres such as education, culture & arts, and commerce, the utilization of OTT platform for transmitting the video contents has been increased, which is led to the appearance of various OTT platforms. Thus, this study was initially started to promote the creation of economic value and the future direction of dance performing arts of the present era as contents by using the OTT platform. This study aimed to establish the measures for dance performing arts to be continuously settled down in this new environment, rather than a substitute for face-to-face performance. In the theoretical background, the purpose of convergence and collaboration of dance performing arts was newly conceptualized through the definition of a new trend ‘Collabonomics’ based on the circumstance of the time. Through the analysis on the current use status of OTT platforms and the continuous 81 use intention, this study aimed to establish the Collabonomics strategic measures for dance performing arts focusing on the platform preferred by the public. Suggesting the effective contents of dance performing arts for each type of OTT platform based on various cases of domestic/foreign performing arts utilizing the platform, this study aimed to establish the Collabonomics strategies to draw the popularity and even economic profits. This means the combination of something different two or more can bring about a new economic synergy effect. Thus, this study aimed to present those strategies by dividing them into three kinds. First, this study aimed to understand the developmental value of dance performing arts as contents by analyzing various cases utilizing domestic/foreign OTT platforms, and also changing the perception of the value of dance performing arts after the COVID-19 pandemic. Second, this study established the measures for effective contents of dance performing arts in each type and characteristic of OTT platforms, and also presented total three types of contents such as short-form contents, live contents, and convergence contents. Third, the measures for monetizing the contents of dance performing arts, were presented as paid contents, brand marketing, and dance performing arts contents MD strategy, which was based on the rising importance of the popularity of dance performing arts. Like this, the significance of this study is to present the measures for creating various values of dance performing arts in crisis during the quickly-transformed digital era by the COVID-19 pandemic. Even after the 82 COVID-19 pandemic comes to an end, the dance performing arts should put endless efforts to promote the creation of various values by continuously combining diverse technologies suitable for the social flow, and changing to new attempts.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000591616https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/168089
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DANCE(무용학과) > Theses (Master)
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