518 0

중국 유학생들의 지각된 스트레스와 정신건강 간의 관계에서 심리적 안녕감과 사회적 지지의 매개효과

Title
중국 유학생들의 지각된 스트레스와 정신건강 간의 관계에서 심리적 안녕감과 사회적 지지의 매개효과
Other Titles
The mediating effect of psychological well-being and social support on the relationship between perceived stress and mental health of Chinese students in Korea
Author
김명희
Alternative Author(s)
Ming Xi, Jin
Advisor(s)
조한익
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 중국 유학생들의 지각된 스트레스와 정신건강 간의 관계에서 심리적 안녕감과 사회적 지지의 매개효과 검증을 목적으로 하였다. 연구를 위하여 재한 중국인 유학생 300명을 대상으로 지각된 스트레스 척도, 정신건강 척도, 심리적 안녕감 척도, 사회적 지지 척도를 사용하여 설문조사를 실시하였다. 결과 분석을 위하여 SPSS 24.0과 SPSS Macro를 이용하여 자료를 분석하였다. 본 연구의 주요 결과를 요악하면 다음과 같다. 첫째, 주요 변인 간 상관분석 결과, 지각된 스트레스, 정신건강, 심리적 안녕감, 사회적 지지는 모두 통계적으로 유의한 상관을 보였다. 둘째, 심리적 안녕감은 중국 유학생들의 지각된 스트레스와 정신건강의 관계를 매개하는 것으로 나타났다. 셋째, 사회적 지지는 중국 유학생들의 지각된 스트레스와 정신건강의 관계를 매개하는 것으로 나타났다. 넷째, 중국 유학생들의 지각된 스트레스와 정신건강의 관계에서 심리적 안녕감과 사회적 지지는 순차적으로 매개하여 이중매개효과가 검증되었다. 이와 같은 연구결과는 중국 유학생들의 지각된 스트레스가 정신건강으로 이어지는 심리적 과정을 보다 구체적으로 확인한 것으로 기존의 선행연구의 결과를 확장하였다. 또한, 스트레스를 많이 경험하고 있는 중국 유학생들의 정신건강을 위해 기초자료로 제시한다는 점에서 의의가 있다. 본 연구의 제한점과 향후 연구 방향 또한 논의에 포함하였다. 핵심어: 중국 유학생, 지각된 스트레스, 정신건강, 심리적 안녕감, 사회적 지지 |The purpose of this study is to verify the mediating effect of psychological well-being and social support in the relationship between perceived stress and mental health of Chinese students in Korea. For the study, the survey answered the by 300 Chinese students, focused on measuring Perceived Stress Scale(PSS), General Health Questionnaire scale(GHQ), Psychological Well-Being Scale(PWSB) and Social Support Scale was used. For the analysis, SPSS 24.0 and SPSS Macro were used examination. A summary of the main results are as following. First, As a result of correlation analysis between major variables, perceived stress, mental health, psychological well-being, and social support as expected based on previous research statistically significant correlation was shown. Second, Psychological well-being was found to mediate the relationship between perceived stress and mental health of Chinese students. Third, Social support was found to mediate the relationship between perceived stress and mental health of Chinese students. Fourth, In the relationship between perceived stress and mental health of Chinese students, psychological well-being and social support were sequentially mediated to verify the double mediating effect. The results of these studies expanded the results of previous studies by confirming in more detail the psychological process in which perceived stress of Chinese students leads to mental health. As well as, it is meaningful in that it is presented as basic data for the mental health of Chinese students who are experiencing a lot of stress. The limitation of the study and future research are included in discussion. Keywords: perceived stress, mental health, psychological well-being, social support.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000593642https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/168072
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DEPARTMENT OF LEARNING SCIENCE(러닝사이언스학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE