368 0

Phonetic correlates of coda stop voicing contrast in English produced by Chinese learners of English

Title
Phonetic correlates of coda stop voicing contrast in English produced by Chinese learners of English
Author
두지첸
Alternative Author(s)
두지첸
Advisor(s)
조태홍
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
The present study investigates how do Chinese learners of English produce phonetic correlates, including vowel duration and fundamental frequency (F0), to encode coda voicing contrast in English. To see the effect of the learners’ native language experience, this study compares the phonetic realization of the coda voicing contrast produced by Chinese learners of English with that by Korean learners of English previously reported in Choi et al. (2016) study. Following the idea of Choi et al.'s (2016) study, this study also takes into account the phonetics-prosody interface, testing the effects of prominence by comparing target vowels in two focused conditions (phonological focus and no focus). Results showed that while Korean learners of English consistently employed durational difference to mark coda voicing contrast across different levels of focus conditions and groups, Chinese learners of English showed a group difference such that advanced learners showed larger voicing effect than intermediate learners, but voicing effect of both two Chinese groups were smaller than that produced by Korean learners of English. Moreover, a different prominence modulation pattern from that of Korean learners of English found in Choi et al. (2016) showed in the production of Chinese learners of English, mainly due to Chinese learners of English showed more attenuation in the unfocused condition. It appears that a larger voicing effect on the production of Korean learners of English was attributed to their native language experience that stems from the underlying existence of phonological contrast in Korean, native Korean speakers may have some phonological awareness of the coda voicing contrast. As for the use of F0 difference, results showed that both Chinese learners of English and Korean learners of English failed to produce consistent F0 difference although native Korean speakers showed F0 difference in the focused condition. This result implies that perhaps due to a lack of experience with coda voicing contrast in their native language, L2 English learners seem to be not sensitive to the secondary cue used by native English speakers. Furthermore, this result indicates that native Chinese speakers may not benefit from their native language experience with F0 in making lexical tone contrast.|본 연구는 중국인 영어 학습자들이 영어를 발화할 때 음절말(coda)에서 유무성 대조를 인코딩하기 위하여 모음 지속시간과 기본 주파수(F0)와 같은 음성학적 상관관계를 어떻게 생산하는지에 대해 조사한다. 중국인 영어학습자의 모국어 효과를 알아보기 위해, Choi et al. (2016) 연구에서 보고된 한국인 영어 학습자의 코다 유무성 대조의 결과를 중국인 영어 학습자와 비교하고자 한다. Choi et al. (2016)의 아이디어에 따라, 이 연구는 두 가지 조건(음운 초점과 음운 비초점)에 있는 모음들을 중점으로 비교하여 현저성을 테스트하면서 음성학-운율체계의 인터페이스를 살펴본다. 연구 결과, 한국인 영어 학습자들은 코다의 유무성 대조를 표시하기 위해 모음의 길이와 F0의 차이를 모두 둔 반면, 중국 영어 학습자들은 모음의 길이만을 다르게 하여 발화하였는데 중국인 영어 학습자 간에도 그룹에 따라 차이를 보였다. 영어 실력이 상급인 중국인들은 선행하는 모음의 길이에 상당한 voicing effect가 있었지만, 중급 영어 실력의 중국 학습자들은 미미한 효과를 보였다. 또한, 중국인 영어 학습자는 코다의 유뮤성 대조를 매우 분명하게 표현하였는데, 이는 Choi et al. (2016)에서 발견된 원어민과 한국인 영어 학습자와 유사한 현저성 변조 패턴이다. 하지만, 중국인 학습자들은 음운 초점 된 상황과 그렇지 않은 상황 모두에서 한국인 학습자들보다 적게 모음의 길이에 차이를 두었다. 이와 같은 차이는 학습자들의 모국어 경험에서 기인한 것으로 보인다. 한국어에는 음운론적 대조가 존재하므로 한국인들은 코다의 유무성 대조에 대하여 음운론적으로 어느 정도 인지하여 유성, 무성에 따라 모음의 길이에 차이를 더 둔다고 볼 수도 있다.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000594198https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/167741
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > ENGLISH LANGUAGE & LITERATURE(영어영문학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE