357 0

중국 민국시대 여성주의 연극의 작품관 연구

Title
중국 민국시대 여성주의 연극의 작품관 연구
Other Titles
A Study on the Viewpoint of Feminism Plays in the period of the Republic of China -Based on the analysis of and
Author
하유린
Alternative Author(s)
HE YOULIN
Advisor(s)
김준희
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
5·4운동 직전부터 항일전쟁 이전까지의 중국 연극은 서양 연극의 영향을 받아 중국에서 문학적 지위와 예술적 지위를 확립하였다. 아울러 5·4 신문학 시기는 여성 문학의 출발점이었으며 사실주의와 인문주의를 탐구하려는 연극운동의 필요성과 더불어 중국 초기 여성주의 연극이 탄생하여 중국 초기 여성 문학의 특성을 반영하는 역할을 하였다. 또한 20세기 초기 혁명운동으로 중국 현대사에서 혁명과 계몽의 문화적 도구로 사용되었으며 초기 중국 여성주의 연극의 양식과 특징을 형성하여 현대 중국 여성주의 연극 발전의 토대를 마련하였다. 따라서, 이는 중국 여성주의 연극사의 중요한 단계일 뿐만 아니라, 현대 중국 여성주의의 문화 정신을 이해하는 중요한 단계이기도 하다. 본 논문은 <유령탑을 쳐내다(打出幽靈塔)>와 <뢰우(雷雨)> 두 작품의 여성 인물을 통해 작품 속 여성주의의 특징을 분석하였다. 또한 여성상의 창작적 특징을 '뮬란 현상'과 '시부 현상'의 두 측면과 결부하여 당시 신구문화가 교차하는 배경에서 신여성의 사회적 처지와 심리 그리고 여성 인물에 대한 남녀 작가의 창작 심리상태를 분석하였다. 그리고 중국 초기 여성주의 연극 창작의 한계성을 총정리하고, 여성주의 연극이 당시 사회 속 여성의 지위에 미치는 긍정적인 영향과 현대 여성주의 연극에 미치는 영향을 분석하여 현대적 의의를 밝혔다. 중국 민국시대에는 구체적인 여성주의 이론과 여성 해방의 경험이 부족하여 여성주의 문학과 연극을 막론하고 대부분 서양의 여성주의 이론을 참고하였다. 그러나 중국과 서양의 여성주의 사조의 발전 배경은 매우 다르기 때문에, 동 시기의 서양 여성주의 경험을 연극에 그대로 적용하기는 매우 어려웠다. 따라서 당시 중국의 사회, 정치, 경제 등의 영향을 받아 점차 중국의 특색을 지닌 여성주의 연극이 형성되었다. 연극 창작에 있어 한계가 존재했지만 보고 참고할 만한 본보기가 없었다는 점에서 중국 여성주의 연극의 첫걸음을 성공적으로 실현했다. 중국 여성주의 연극의 기초를 제공함으로써 현대 여성주의 연극이 탐구할 만한 여러 가지 연구 방향을 제시하였다. 본 논문은 이러한 관점에서 중국 여성주의 연극의 작품관을 정리하였다. 이번 연구가 현대 여성주의 연극을 공부하는 학자들에게 도움이 되기를 바란다. |From the eve of the May 4 th Movement to the war of Resistance against Japanese Aggression, Chinese drama had accepted the influence of western drama so that established its literary and artistic status in China. Meanwhile, the May 4 th New-vernacular literature period was also the time when female literature began, combined with drama movement which desired the exploration of realism and humanism, the early feminist drama in China was born in this period naturally. It was the artistic reflection of the early revolutionary movement in the 20th century in China and served as a culture tool for the revolution and the enlightenment in the modern Chinese history. At the same time, it also formed the style and characteristic of the early feminism play in China and laid the foundation for the development direction of modern Chinese feminism play as well. Therefore, it was not only an important stage in modern Chinese feminism play but also a significant spiritual aspect when perceiving the cultural spirit of modern Chinese feminism. This paper aims at exploring the feminist characteristics in the plays Hit the Ghost Tower and Thunderstorm by analyzing the female characters. In addition, it also combines the creative peculiarity of the female images to analyze the new female's social situation and psychological state in the intersection of the old and new culture as well as male and female writers’ psychological state in creating these women characters from Mulan phenomenon and Patricide phenomenon. Ultimately, it analyzes the modernity significance of feminism plays through pointing the positive influence of them on women’s social status and modern feminist drama. During the period of the republic of China, because of lacking the specific feminist theory and the experience of the women's liberation, most feminist literature or dramas were created by referring to the western feminist theory. However, due to the difference in feminism background between China and western countries, it was difficult for these feminism plays which imitated the western ones indiscriminately to apply in Chinese society. As a result, the feminism plays with Chinese style and characteristics formulated gradually under the influence of Chinese society, politics, economy at that time. Although there were still a lot of limitations in the drama creation, Chinese feminism plays realized the first exploring step without any specific experience before and provided the foundation for Chinese feminism plays. On the other perspective, it also provided a lot of exploring directions for modern feminism plays. From this perspective, this paper sorts out the viewpoint of Chinese feminism plays. It will be an honor if this study could do a favor for these scholars who are doing research on modern feminism play.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000592496https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/167739
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > THEATER & FILM(연극영화학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE