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원터마을 立地와 空間構成에 반영된 風水論理 硏究

Title
원터마을 立地와 空間構成에 반영된 風水論理 硏究
Other Titles
A study on the logic of feng shui reflected in the location and spatial composition of Wonteo Village
Author
엄용식
Alternative Author(s)
Um Yong-Sik
Advisor(s)
박 정 해
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 원터마을의 입지와 공간특성을 바탕으로 전통마을 고유의 정체성과 자연지형을 통한 풍수사상의 조화원리를 찾고 있다. 전통마을의 물리적 특성으로 입향조(入鄕祖)의 입지시기와 입지선택, 사회적 지배 이념, 종택의 입지와 주거공간, 문화공간, 건축물 조성에 따른 마을의 공간형성, 공간인식, 묘지의 입지선정, 비보(裨補))의 개념을 통한 풍수적 문화현상을 연구 분석했다. 조선시대 전통마을은 성리학을 바탕으로 종법(宗法)을 도입하고, 향촌사회의 지배세력으로 성장한 사림들은 풍수를 바탕으로 주거지를 이동하였다. 씨족마을인 원터마을의 입향 이유 역시 혼인에 의한 처가의 영향이다. 입향조로 시작한 친족적 관계는 종가를 중심으로 상하 수직적 관계를 형성하고 분가(分家)활동에 의한 수평적 구조는 공동체 생활의 개인적 영역을 반영한다. 사회적 영역으로는 성리학적 사회질서에 입각한 방초정을 비롯하여 여러 건축물들이 있으며, 정신적 영역은 조상 숭모의 정신인 제례와 예법을 들 수 있다. 전통마을은 풍수지리상 혈을 기점으로 지세향(地勢向)이나 시계향(視界向)으로 보면 높은 곳 또는 중심에 위치하여 위계의 질서를 갖는다. 그래서 전통마을의 시작을 터의 선정으로 시작하여 건축물 조성에 따른 공간의 위계질서와 풍수의 개념으로 해석했다. 풍수는 자연과 인간의 조화를 생각하며 자연에 순응하고, 자연을 수용하면서 인간 삶의 정신적 바탕이 되었다. 원터마을의 풍수 입지는 주산의 개념을 통해 전저후고의 자연지세 향을 따르고 있어 산지와 평지의 조화를 이루며, 주거공간과 경작지의 공간조화를 통해서 자연과 인간의 합일을 추구하였다. 종택은 마을의 중심에서 학문을 추구하며, 무형자산인 가품의례와 유형자산인 건축물로 자연환경과의 조화와 풍수적 공간구조를 가지고 있다. 종택의 관점에서 보면 전통 택지법(宅地法)으로 지형, 지세를 분석하여 환경적 입지 조건을 풍수지리이론에 적용하고 있다. 입향조의 음택풍수는 길지(吉地)를 선정하여 조상에 대한 숭배와 자손의 현실적 번영과 인생의 행복과 발전을 목적으로 하였다. 주산과 안산의 형상에 따라 상징축을 바탕으로 주산의 능선이나 맥(脈)에 입지하여 혈(穴)의 특징을 규정하는 모습도 보였다. 음택 풍수는 동기감응론에 의해 선악·길흉을 논하지만 원터마을의 입향조 묘지풍수는 마을 권역의 최상위에 해당되어 정신적으로 사회적 지배이념의 중요한 매개체 역할을 하고 있다. 이러한 공간특성은 음택·양택공간이 조화를 이루며, 문화공간인 방초정[亭子]은 교육을 지향하는 공간으로 문중의 결속을 위한 회합과 휴식의 기능을 갖고 있다. 전통마을 전역에 펼쳐진 풍수의 지향점은 자연환경의 친화적 활용이며 자연과 인간 상호간의 조화를 이루는 데 있다. 마을 공간구성에서 부족한 부분은 풍수를 활용하여 건축물이나 인위적인 구조물로 보완한다. 이러한 비보(裨補) 문화경관은 자연과 공존하는 유기적 조합체이다. 결과적으로 원터마을의 입지는 풍수에 바탕을 두고 지형적 특성을 고려하였으며, 시대 상황인 유교문화 경관으로 제도화되고 정착되면서 역사성과 전통성을 더하고 있다. 즉 풍수이론의 상관성이 전통마을을 구성하는 사회적 관계에 이론적 배경으로 활용되었다. 오랜 세월 동안 유지하여온 전통문화가 산업화 이후 핵가족화로 인하여 상실되고 있으며, 환경적 변화와 문화적 유산 역시 사라지고 있는 실정이다. 전통마을을 구성하는 사회적 관계와 공간구성 요소들 간의 관계를 물리적 현상만으로 파악하기보다는 풍수 이론적 바탕으로 활용방안을 모색하여 보존가치를 높여야 할 것이다. | Based on the location and spatial characteristics of Wonteo Village, this study seeks the principle of harmony in feng shui through the unique identity and natural topography of traditional villages. As physical characteristics of traditional villages, the feng shui cultural phenomena through the concept of Iphyangjo(入鄕祖, an ancestor of a settler) of location time, location selection, social domination ideology, location and residential space, cultural space, building construction, spatial awareness, cemetery location selection, and Bi-bo(裨補, topographical defect complementation in Feng shui) were studied and analyzed. During the Joseon Dynasty, traditional villages introduced Jongbeop based on Neo-Confucianism, and Sarim, who grew up as the ruling power of the local community, moved their residences based on feng shui. The reason for entering Wonteo Village, a clan village, is also due to the influence of the wife's family by marriage. The kinship relationship, which began as an Iphyangjo(入鄕祖), forms a vertical relationship centered on the closing price, and the horizontal structure by the divisional family activities reflects the personal realm of community life. In the social domain, there are various buildings, including Bangchojeong Pavilion, which is based on Neo-Confucian social order, and the spiritual domain includes rituals and etiquette, the spirit of ancestors. Traditional villages are located in a high place or center in terms of geographical or clockwise direction starting from the feng shui geography, and have a hierarchical order. Therefore, the beginning of the traditional village began with the selection of the site and interpreted it as the concept of hierarchical order and feng shui in the space according to the construction of the building. Feng shui became the mental basis of human life by adapting to nature and accepting nature, thinking about the harmony between nature and humans. The feng shui location of Wonteo Village follows the natural geographical direction of prior lowland and rear hillside topography(前低後高) through the concept of Jusan Mountain, harmonizing mountain and flat land, and pursuing the unity of nature and humans through the spatial harmony of residential and cultivated land. Jongtaek(宗宅, the head house) pursues learning at the center of the village, and it is an intangible asset, a family ritual, and a tangible asset, and has a harmony with the natural environment and a feng shui spatial structure. From the perspective of the head house, the topography and geographical features are analyzed using the traditional housing method, and environmental location conditions are applied to the theory of feng shui. Cemetery Feng Shui of Iphyangjo(入鄕祖) selected Gilji(吉地, a propitious site) for the purpose of worshiping ancestors, actual prosperity of descendants, and happiness and development of life. Depending on the shape of Jusan Mountain and Ansan Mountain, it was also located on the ridge or vein of Jusan Mountain based on the symbolic axis to define the characteristics of power converged site. Eumtaek Feng Shui discusses good and evil by the theory of motivation, but Wonteo Village's Iphyangjo Cemetery Feng Shui is at the top of the village area and plays an important role in the spiritual and social dominant ideology. This spatial characteristic is that Eumtaek and Yangtaek spaces are in harmony, and Bangchojeong, a cultural space, is a space aimed at education and has a function of meeting and relaxation for the solidarity of the family. The aim of feng shui throughout the traditional village is to make an eco-friendly use of the natural environment and to harmonize nature with humans. The deficiencies in the village space composition are supplemented with buildings or artificial structures using feng shui. This Bi-bo(裨補) cultural landscape is an organic union that coexists with nature. As a result, the location of Wonteo Village was based on feng shui, and it was institutionalized and settled as a Confucian cultural landscape, adding historicity and traditionality. In other words, it was confirmed that the correlation of feng shui theory was used as a theoretical background in the social relationship that constitutes a traditional village. Traditional culture, which has been maintained for many years, has been lost due to nuclear familyization since industrialization, and environmental changes and cultural heritage are also disappearing. Rather than grasping the relationship between the social relationship constituting the traditional village and the spatial components only by physical phenomena, it is necessary to increase the preservation value by seeking ways to utilize it based on feng shui theory.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000589345https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/167679
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GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL CONVERGENCE[E](융합산업대학원) > DEPARTMENT OF ORIENTAL CULTURE(동양문화학과) > Theses(Master)
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