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茶山易의 推移論 연구

Title
茶山易의 推移論 연구
Other Titles
Study on Tuiyi Theory of Tasan Yi: Focusing on the practical interpretation of Yi
Author
박은아
Alternative Author(s)
Park Eun-A
Advisor(s)
박정해
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 논문은 다산의 『易』 해석 방법론인 推移論에 관한 연구이며, 다산역 사상과 실천론적 해석인 수기치인의 연결고리를 찾기 위한 연구이다. 따라서 「繫辭傳」․ 「彖傳」을 통하여 추이 생성의 근거를 확인하고, 추이론을 기반으로 해서 『역』 해석 방법론이 완성되는 과정을 연구한다. 또한 다산의 천명사상을 추이의 관점에서 살펴 수신의 중요성을 찾고, 다산의 목민관과 애민관이 드러난 『역󰡕의 損卦와 益卦를 추이론적 관점으로 분석한다. 다산은 四時 변화 원리에 기반한 12辟卦를 四時之卦로 규정하며, 再閏卦에 小過卦와 中孚卦를 배치한다. 이로써 12벽괘에서 50연괘가 생성되는 것을 추이라고 규정한다. 64괘가 추이 하는 바가 없다면 변화가 생겨날 수 없고 추이가 역의 변화를 추동하는 힘이라고 보았다. 추이의 과정은 하늘의 뜻을 유형의 형상인 기호와 상징으로 나타낼 때 그 속에서 변화의 象을 찾는 것이다. 다산은 하늘의 뜻을 받아들이고자 하는 궁극적인 이유는 천명에 순응하고자 하는 것으로 보았다. 천명에 순응하기 위한 전제 조건은 수신이고, 수신의 궁극적인 지향점은 군자로서 백성을 위함이라는 다산의 사상이 추이를 통하여 나타나고 있다. 다산은 성인이 卦辭와 爻辭를 달아서 제시하는 吉凶悔吝의 좌표는 정해진 것이 아니라, 인간의 실천으로 변화한다고 보았다. 이에 損卦와 益卦의 해석을 통하여 군자가 행해야 할 수기치인 가운데 백성을 위한 실천 덕목의 구체적인 방안들을 추이로 나타내었다. 태양의 운행이 끝이 없고, 천지가 베푸는 道가 無疆한 것처럼 군주는 애민의 근본을 세우고 백성을 위한 治民을 끝없이 진행해야 한다는 것을 추이를 통해 재해석했다. 추이는 괘․효 속에 내재되어있는 변화의 원리를 끌어내어 『역󰡕을 해석하는 통일적인 법칙이다. 다산은 추이를 통하여 자연 순환 원리의 근원을 체계화하고, 도덕적 체계를 갖추어 수기치인의 지향점을 나타냈다. 다산역에 나타난 수기치인 사상이 다산의 牧民觀과 愛民觀으로 연결되는 과정에서 추이론을 활용하고 있다. | This study is about tuiyi (the rule of transition, 推移), Tasan’s interpretation methodology for the Yi 易. This study searches for the connection between the idea of Tasan’s Yi 易 and the ieda of self-cultivation and governing the people (xiuji zhiren, 修己治人). This thesis verifies the grounds for the generation of tuiyi through 「Xicizhuan 繫辭傳」 and 「Tuanzhuan 彖傳」, researching the process of interpretation methodology of Yi being completed based on the theory of tuiyi. Tasan’s thought of mandate of Heaven (tianming, 天命) is examined in the perspective of tuiyi to find the importance of cultivating oneself (xiushen, 修身), and the hexagrams of Sungua 損卦 and Yigua 益卦 which shows Tasan’s virtues of loving the people (aiminguan, 愛民觀) and governing the people(muminguan, 牧民觀) is analyzed with tuiyi. Tasan defined the twelve byeokkwae 辟卦 based on the principle of change in four seasons as the hexagrams of four seasons 四時之卦, and places the Xiao-guo gua 小過卦 and Zhong-fu-gua 中孚卦 at the hexagrams of intercalary years 再閏卦. Tuyi is defined as the formation of the fifty developed hexagrams 50衍卦 from the hexagrams of four seasons. Tasan viewed tuiyi as the force that drives the change of Yi. If there if no tuiyi of the 64 hexagrams, there could be no change. The process of tuiyi is looking for the image of change in the tangible shape of signs and symbols that the Heaven (tian, 天) created from intangible concepts. Tasan established that the ultimate reason for embracing Heaven's will is to give into mandate of Heaven. Tasan's idea that the premise for giving into mandate of Heaven is self-cultivation, and the ultimate aim of it is to care for the people as a man of virtue is expressed through tuiyi. Tasan had a notion that the coordinate of good fortune, misfortune, remorse, humiliation (jixiong huilin, 吉凶悔吝) pointed at by a virtuous person (junzi, 君子) by writing the guaci 卦辭 and yaoci 爻辭 is not fixed and can be changed by human actions. In the interpretation of hexagrams of Sun and Yi, self-cultivation and governing the people that a virtuous person has to practice – especially, specific measures of practical virtues for the people - is presented through tuiyi. Tuiyi expresses that, just as the endless race of the sun is the ground for the eternality of Heaven and earth's givings, a sovereign must establish the foundation of loving the people (aimin, 愛民) and endlessly work for the people. According to the practical principles of self-cultivation and governing the people for loving the people(muminguan, 牧民觀). Tuiyi is a comprehensive analytical method that interprets Yi by deriving the principle of transition implicit in gua and yao. Tasan systemized the origin of the principle of natural cycle through tuiyi, and assorted ethical systems that showed the aim of self-cultivation and governing the people. It could be seen that the theory of tuiyi is used in connecting the self-cultivation and governing the people (xiuji zhiren, 修己治人) appearing in Tasan’s Yi to Tasan’s theory of loving the people (aiminguan, 愛民觀) and the theory of governing the people (muminguan, 牧民觀).
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000589475https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/167675
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GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL CONVERGENCE[E](융합산업대학원) > DEPARTMENT OF ORIENTAL CULTURE(동양문화학과) > Theses(Master)
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