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格局과 相神의 富貴에 관한 연구

Title
格局과 相神의 富貴에 관한 연구
Other Titles
A Study on Riches and Honors of Gyeokguk and Sangshin: Focused on the Changes of Times and the Modern Meaning
Author
박성영
Advisor(s)
박정해
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
디지털 혁명에 의한 4차 산업혁명 시대는 미래 산업구조 및 시장경제에 커다란 영향을 미치리라 전망한다. 미래사회 권력의 핵심은 ‘지식’으로서, 지식의 多少에 의해 부의 창출과 ‘귀’ 이동이 신속하게 이루어지고 있다. 지식은 사회를 빠르게 재편하고 있으며, 새로운 부를 탄생하며, 새로운 권력과 신분의 위계를 생성하고 있다. 제2차 세계대전을 승리로 이끈 윈스턴 처질은 과거와 현재를 경쟁시키면 미래를 놓치게 된다고 말했다. 미래의 중요성을 말한 것으로, 과거와 현재, 그리고 미래가 공존해야 한다는 것이다. 특히 명리학은 과거․현재․미래가 공존해야 하는 학문이다. 사회구조변화에 따른 위기의식은 각 분야에 전환을 불러오고 있으며, 명리 분야도 새로운 시대에 맞는 패러다임을 요구한다. 특히 많은 사람의 관심 대상인 부귀는 시대변화에 따라 새로운 유형과 의미들이 표출되고 있으며, 변화무쌍한 특징과 함께 현대 명리학의 중요 논쟁이 되고 있다. 또한, 새로운 부귀에 대한 이론적 이해와 비판은 사주 명리학 발전에 매우 중요한 역할을 하고 있다. 이에 『子平眞詮』에 格局과 相神은 현시대에 대표적인 부귀론으로 자리매김하고 있다. 흔히 格局의 삼신을 격, 상신, 기신 이라고 하는데. 이 삼신이 격국을 이루는 주춧돌이자 대들보이기 때문에, 그 중요성은 이루 말로 다 할 수가 없다. 여기서 格局과 相神의 관계는 군주와 재상의 관계로 그 기능과 역할을 정의하고 있으며, 상신은 격국을 보좌하고 명을 이롭게 할 수 있도록 상호보완해준다. 그렇지만 다양한 현대적 변화를 포용하지 못한, 『子平眞詮』은 새로운 부귀에 대한 기준과 구분을 재편성해야 하는 갈림길에 서 있다. 格과 相神의 ‘귀’ 중심의 통변 방법은 ‘부’와 ‘귀’를 혼용한 다양한 방식으로 바꾸어야 하며, 상신을 얻어 관직에 등용되고 ‘부’를 얻는다는 기존의 관점은 변화되어야 한다. 현대사회의 부귀에 대한 개념을 제대로 반영하지 못한 것이다. 현시대의 달라진 부의 개념을 『子平眞詮』의 格과 相神으로 부귀를 논할 수 있는가? 라는 질문에, 시대가 변함에 따라 부에 대한 개념과 형태, 의미가 달라지는 것처럼, 명리 고전별 부귀의 형태와 의미도 변해야 한다고 답을 한다. 또한, 부유함과 귀함, 곤궁과 출세에 대한 해석이 변하는 것처럼, 통변의 이론도 변해야 한다. 이는 명리와 시대는 같이 가야 하며, 명리도 시대에 발맞춰 발전과 다양성을 확보해야 한다는 논리와 같다. 『子平眞詮』의 格과 相神에 따른 부귀론은 한계점이 있다. 이를 극복하기 위해서는, 첫째, 우선 부귀에 대한 정의, 개념, 기준 등이 정립이 되어야 하며, 둘째, 시대정신에 맞는 다양성이 확보되어야 하며, 셋째, 수명연장에 따른 새로운 기준의 통변 이론이 정립되어야 한다. 결론적으로, 사주 명리는 항상 그 시대를 반영하고 시대와 함께 변천 발전해 가고 있다. 그리고 시대와 함께 발전을 도모해 온 格局과 相神은 직장생활이나 사회적인 문제 그리고 사회활동 반경의 크기 등을 판단하여 인생의 성패 여부를 판단하는데, 중요한 나침판이 되고 있다. 또한, 부귀에 대한 중심이동은 경제체제가 농업에서 상업, 상업에서 공업으로 갈수록, 국가가 아닌 기업이, 기업보다는 개인이 중심이 되어 부를 추구하고 있으며, ‘귀’보다는 ‘부’를 추구하는 사회가 되어가고 있다. 다만 복잡 다양한 현대적 부귀의 인식과 형태를, 18세기 格局과 相神 관계에 의한 이론만으로 통변하는 것은, 미래사회에 접근할수록 어려움을 가지며, 한계성을 드러내고 있다. 따라서 새로운 시대에 맞는 새로운 학문적 접근이 필요하다. | The era of the 4th industrial revolution caused by the digital revolution is expected to have a great impact on the future industrial structure and market economy. The core of power in the future society is ‘knowledge’, and the creation of wealth and the movement of ‘honors’ are swiftly made by the abundance of knowledge. Knowledge is rapidly reshaping societies, generating new wealth, and creating new hierarchies of power and status. Winston Churchill, who led the Second World War to victory, said that competing the past with the present means missing out on the future. It refers to the importance of the future, and the past, present, and future must coexist. In particular, Myeong-ri study is a discipline in which the past, present, and future must coexist. The sense of crisis caused by the change in social structure is bringing about a change in each field, and the field of Myeong-ri also requires a paradigm suitable for the new era. In particular, new types and meanings of riches and honors, which is the subject of interest of many people, is being expressed in new types and meanings according to the change of the times, and along with their ever-changing characteristics, they are becoming an important debate in modern Myeong-ri studies. In addition, theoretical understanding and critique of the new riches and honors play a very important role in the development of Saju Myeong-ri study. Accordingly, Gyeokguk and Sangshin in Japyeongjinjeon are positioned as representative theories of wealth and honors in the present age. It is often said that the three gods of Gyeokguk are Gyeok, Sangshin, and Kishin. Since these three gods are the cornerstones and pillars of Gyeokguk, their importance cannot be expressed in words. Here, the relationship between Gyeokguk and Sangshin defines its function and role as the relationship between the monarch and the prime minister, and Sangshin complements each other to assist Gyeokguk and benefit his order. However, the Japyeong Jinjeon, which failed to embrace various modern changes, is at a crossroads where it is necessary to reorganize the standards and divisions for new wealth and nobles. The ‘honor’-centered interpretation method of Gyeok and Sangshin should be changed to a variety of methods that mixed ‘wealth’ and ‘nobles’, and the existing viewpoint of entering the public office by Sangshin and then gaining ‘wealth’ should be changed. It does not properly reflect the concept of wealth and honors in modern society. Can we discuss the changed concept of wealth in the modern era in terms of Gyeok and Sangshin in Japyeongjinjeon? The answer to this question is that just as the concept, form, and meaning of wealth change as the times change, the form and meaning of wealth and honor by classic Myeong-ri should also change. Also, just as the interpretation of wealth and honors, hardship and success is changing, so should the theory of interpretation. This is the same logic that Myeong-ri and the times must go together, and Myeong-ri must secure development and diversity in line with the times. There is a limit to the theory of riches and honors according to Gyeok and Sangshin of Japyeongjinjeon. To overcome this, first, the definition, concept, and standard of riches and honors must be established, second, diversity must be secured in line with the spirit of the times, and third, a new standard interpretation theory according to life extension should be established. In conclusion, Saju Myung-ri study always reflects the era, and changes and develops with the times. Furthermore, Gyeokguk and Sangshin, which have been developing with the times, are an important compass for determining whether life is successful or not by judging work life, social problems, and the size of the radius of social activity. In addition, as the economic system moves from agriculture to commerce and from commerce to industry, the core shift towards wealth and honors goes from the state to companies, from companies to individuals and it is becoming a society in which people pursue riches over honors. However, translating the complex and diverse perceptions and forms of modern riches and honors only with theories based on the relationship between Gyeokguk and Sangshin in the 18th century has difficulties and reveals limitations as we approach the future society. Therefore, a new academic approach suitable for the new era is needed.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000589399https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/167674
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GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL CONVERGENCE[E](융합산업대학원) > DEPARTMENT OF ORIENTAL CULTURE(동양문화학과) > Theses(Master)
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