540 0

국내 비보이 씬 발전에서의 플로어 갱즈(Floor Gangz)의 역할과 기능

Title
국내 비보이 씬 발전에서의 플로어 갱즈(Floor Gangz)의 역할과 기능
Other Titles
The Role And Function Of Floor Gangz In The Development Of Korean B-boy Scenes
Author
오태진
Alternative Author(s)
Oh Tae Jin
Advisor(s)
이해준
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 국내 비보이 씬 발전에서의 플로어 갱즈의 역할과 기능에 대해 알아보는 데에 그 목적을 두고 비보이 이벤트 중 가장 대표적인 배틀 대회에서의 성적과 심사 이력, 그리고 비보잉의 문화성을 갖춘 이벤트 개최를 통해 선진수준의 비보잉 문화의 보급과 인식개선, 시장확대의 효과를 통해 국내 비보잉 씬의 발전과 변화에 미친 영향을 알아보았다. 이를 위해 비보잉에 관련한 선행연구, 인터넷 자료, 영상 자료, 관련인물 인터뷰를 수집하고 분석하여 나타난 연구 결과는 두 가지 측면에서 다음과 같다. 첫째, 플로어 갱즈 비보이 크루가 2004년 창단 이후 올바른 비보잉 문화의 정착을 위해 역사 등을 비롯한 여러 가지 전문적인 지식과 정보들의 국내 유입을 도왔다. 한국의 비보잉은 국제무대에서 좋은 성적을 수 차례 거두었음에도 불구하고 관련 정보의 부재와 왜곡된 정보 등으로 인해 선진수준의 비보잉 문화 확립이 미비된 상태였으며, 이로 인하여 국내 비보잉 씬은 독립적인 형태의 이벤트를 찾아보기 힘들고 비보잉의 춤동작 역시 테크닉에만 집중되어있는 양상을 보였다. 비보잉 고유의 문화적 특성과 전통을 비롯해 다채로운 스타일 보유의 부족함을 플로어 갱즈 비보이 팀을 통하여 켄 스위프트와 에일리언 네스 등을 비롯한 많은 마스터 클래스의 비보이들과 접촉하여 정보를 구하였고, 마이티 줄루 킹즈(Mighty Zulu Kingz), 더 브롱스 보이즈(The Bronx Boys) 등의 유서 깊은 비보이 팀들에 소속되면서 많은 관련 정보와 지식, 그리고 역사 등을 한국으로 유입하는데 큰 역할을 수행하였다. 그리고 해외 멤버들의 한국 방문과 관련해 많은 해외 비보이들의 한국 방문을 이끌어내어 국내 비보이들과의 활발한 교류를 불러왔으며 다양한 국가의 비보잉 역사와 관련 지식의 한국 유입을 갖고 올 수 있는 기반을 마련하였다. 그리고 관련 정보의 유입뿐만 아니라 활동을 통해 비보잉 파운데이션의 중요성 또한 국내에 알리면서 테크닉 중심적인 한국 비보잉 씬에 역사와 전통을 중요시하는 비보잉 스타일을 전파하며 춤의 다양성을 개선할 수 있는 기반을 제공한 것으로 분석된다. 둘째, 다양한 비보이 이벤트를 만드는 기반을 제공하여 기존의 배틀을 중심으로 한 비보이 이벤트 중에서 비보잉 씬의 독립성을 갖춘 이벤트의 개최는 미미한 수준이었다. 주로 후원사를 둔 대형이벤트를 중심으로 씬이 발전해왔으며, 그로 인해 스트릿 컬쳐, 서브 컬쳐는 물론 힙합의 문화성을 갖춘 이벤트가 미비한 상태였다고 할 수 있다. 플로어 갱즈 10주년 행사를 기점으로 스케이트 보드, 그래피티 아트, 파티 문화를 갖춘 비보이 이벤트들이 등장하기 시작했으며, 일빌른즈등의 후속세대들을 통해 현재까지 그 명맥이 이어지고 있다. 이는 비보이 이벤트에 비보잉 문화 외에서 관객들이 유입할 수 있는 환경의 초석을 다졌으며 결과적으로 비보잉 씬의 내수발전과 이것을 통해 외부의 후원 없이 비보잉 씬이 운영될 수 있는 기반을 마련하였다고 분석되었다. 이러한 내용들을 종합해보면 플로어갱즈 비보이 팀은 국내 비보잉 씬의 발전과 관련해 선진수준의 비보잉 문화의 보급과 인식개선, 시장 확대의 효과에 결정적인 많은 영향을 미친 것을 확인할 수 있으며 현재까지도 그 맥락이 이어지고 있는 것을 볼 수 있다. 이처럼 국내 비보잉 씬과 더불어 관련 문화의 발전에 계속해서 영향과 함께 변화할 수 있는 기반을 제공할 것으로 분석된다. 이를 바탕으로 본고의 후속 연구를 위해 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 본고는 스트릿 댄스의 여러 장르 중에서 비보잉 씬의 발전으로 제한하여 연구를 진행하였기 때문에 스트릿 댄스의 여러 장르들의 포함한 스트릿 댄스 전반에 관한 연구의 필요하며 비보잉에 관련해 역사와 동작의 유래 등의 이론적 배경과 관련된 문화에 대한 연구와 분석이 지속해서 이루어질 필요가 있다. 그리고 단체를 비롯하여 스트릿 댄스 씬의 발전을 미치는 여러 가지 요인들에 대한 연구가 필요하며 다양한 각도와 거시적인 차원으로 비보잉 씬과 스트릿 댄스 씬의 발전을 위한 연구가 지속적으로 이루어질 필요가 있다고 제언한다. |The purpose of this study is to investigate the role and function of Floor Gangs in the development of the domestic B-boy scene. We will examine the effects of disseminating advanced B-boying culture, improving awareness, and expanding the market by holding an event featuring the most representative battle competitions among B-boy events, screening history, and cultural characteristics of B-boying. Through this, in order to examine the impact on the development and change of the domestic B-boying scene, previous studies related to B-boying, Internet data, video data, and related person interviews were collected and analyzed. The study results were as follows in two aspects. First, since the establishment of Floor Gangs B-Boy Crew in 2004, it has made efforts to introduce various types of professional and knowledgeable information, including history, into Korea for the establishment of proper b-boying culture. Although Korea's B-boying had achieved good results on the international stage several times, the establishment of an advanced B-boying culture was insufficient due to the absence and distortion of relevant information. Because of this, it was difficult to find an independent type of event for the b-boying scene in Korea. B-boy's dance was also focused on technique. It lacks a variety of styles, including the tradition and unique culture of b-boying. Through the Floor Gangs B-Boys team, information was sought from contact with many master class b-boys, including Ken Swift and Alien Ness. Belonging to historic b-boy teams such as Mighty Zulu Kingz and The Bronx Boys, they played a major role in bringing a lot of relevant information, knowledge, and history to Korea. Not only that, it led many foreign B-boys to visit Korea, resulting in active exchanges with domestic B-boys. It has laid the groundwork for the influx of B-Boeing history and governmental knowledge from various countries to Korea. In addition to the influx of related information, the importance of the B-boying foundation was informed to Korea through activities, and the B-boying style, which values history and tradition, was spread to the technique-oriented Korean B-boying scene. It is analyzed that this provided a basis for improving the diversity of dance. Second, it provides a basis for creating various b-boy events. Among the existing battle-centered b-boy events, events with the independence of the b-boying scene were insignificant. The scene developed mainly around large events with sponsors, and as a result, it can be said that events with street culture and subculture as well as hip-hop cultural characteristics were insufficient. B-boy events featuring skateboarding, graffiti art, and party culture began to appear starting from the 10th anniversary of Floor Gangs, and the legacy continues through subsequent generations such as the Illvillns. This paved the way for an environment where audiences from outside the b-boying culture could flow into the event. As a result, it was analyzed that the domestic development of the b-boying scene and the foundation for operation without external sponsorship were prepared. Taken together, the Floor Gangs B-Boy team is at an advanced level related to the development of the domestic b-boying scene. It can be confirmed that they had a decisive influence on the spread of the b-boying culture, improvement of awareness, and the effect of market expansion, and that context continues to this day. As such, it is analyzed that it will provide a basis for continuing to influence and change the development of related culture along with the domestic b-boying scene. Based on this, the following suggestions are made for the follow-up study of this paper. Since this study conducted research by limiting the development of the b-boying scene among various genres of street dance, a general study of the field including various genres of street dance is necessary. In relation to b-boying, it is necessary to continuously study and analyze the culture related to the theoretical background, such as the history and the origin of motion. And it is necessary to study various factors that influence the development of the street dance scene, including groups. It is suggested that studies for the development of the b-boying scene and the street dance scene need to be continuously conducted from various angles and macroscopic dimensions.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000588686https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/167673
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL CONVERGENCE[E](융합산업대학원) > DEPARTMENT OF PERFORMING ARTS MANAGEMENT(공연예술기획학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE