728 0

COVID-19 시대의 노인 참여 '건강백세운동교실' 실태조사 및 문제점 개선 방안

Title
COVID-19 시대의 노인 참여 '건강백세운동교실' 실태조사 및 문제점 개선 방안
Other Titles
Identifications of the insufficient conditions in “Healthy 100 years old exercise class” and proposed strategies to improve physical exercise of the elderly amid COVID-19
Author
이승아
Alternative Author(s)
Lee, Seunga
Advisor(s)
이성노
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
The purpose of this study was to examine the actual conditions and problems of ‘Healthy 100 years old exercise class’, which has changed to a non-face-to-face online class environment after COVID-19. The subjects were 15 elderly people and 15 exercise instructors who participated in the ‘Healthy 100 years old exercise class’ conducted by the National Health Insurance Service of Korea. The exercise period of the elderly who participated in the class was an average of 5 years, and the exercise guidance experience of the instructor was found to be an average of 8 years. In this study, the grounded theory research method was applied among the qualitative research methods. Through in-depth interview with the subjects, the six paradigms were classified into causal conditions, contextual conditions, central phenomena, interventional conditions, interaction strategies, and results. The result is as follows. 1) After COVID-19, problems with physical and mental health of the elderly appeared due to the restriction of participation in the ‘Healthy 100 years old exercise class’. 2) The conversion of non-face-to-face online class methods caused problems such as decreased participation rate, decreased physical strength, depression, and anxiety. 3) The interaction strategy to improve the analyzed problems required government support for non-face-to-face online classes (education provision, information notification service, home visitation helper dispatch, non-face-to-face exercise safety manual, etc.). 4) With the activation of non-face-to-face classes (continuous exercise program possible, increased safety and satisfaction, etc.), the health level of the elderly is improved, thereby reducing medical expenses. 5) With the transition to non-face-to-face online classes, leader education was required, and the workload of local government officials increased. 6) As for the conversion of non-face-to-face online class methods, there was a change in teaching methods such as the leader himself researching a plan for non-face-to-face classes. 7) Intervention conditions and interaction strategies were analyzed for mutual cooperation between local governments and leaders, welfare benefits for contract workers, improvement of the educational environment, and specialization of the person in charge of additional tasks of local governments. In conclusion, it is considered that it is necessary to create jobs by nurturing senior exercise program experts for non-face-to-face online classes of ‘Healthy 100 years old exercise class’ after COVID-19. In addition, if experts are trained by classifying face-to-face and non-face-to-face exercise leaders for health promotion of the elderly, the level of leaders will be improved. Key Words: COVID-19, Healthy 100 years old exercise class, elderly, non-face-to-face online class, senior exercise program|본 연구는 COVID-19가 장기화 되면서 비대면 수업은 학생들의 교육뿐만 아니라 노인의 교육에도 도입되어‘건강백세운동교실’또한 비대면 온라인 수업으로 전환되었다. 이에 ‘건강백세운동교실’의 실태조사 및 문제점 개선방안 분석을 위하여 수도권에서 실시하는‘건강백세운동교실’ 참여 노인 15명, 지도자 15명을 대상으로 Strauss and Corbin(1998)의 근거이론을 사용하였으며, 이를 통해 6가지 패러다임 매트릭스를 분석하여 도출하였다. 원인으로 작용되는 노인의 인과적 조건과 맥락적 조건에서는 코로나19 발생으로 노인의 신체적, 정신적, 사회적 문제 증가와 노인들의 디지털 격차로 인한 비대면 수업참여의 어려움이 분석되었다. 연구의 중심현상인 비대면 수업으로 변화는 노인 참여율 감소의 문제가 발생하는 결과가 나타났다. 해결 과정으로 중재적 조건과 상호작용전략에서는 비대면 수업에 관한 순기능의 활성화와 역기능의 보완, 노인 비대면 수업을 위한 기관의 지원과 지도자의 지원이 절실하다는 구체적인 개념이 분석되었다. 해결 과정을 적용한 최종적인 결과는 참여자 상황에 따른 대면과 비대면 수업 선택 가능과 잠재적 펜데믹 상황에 맞춤형 노인운동 개발과 활성화 모델 제시로 분석되었다. 원인으로 작용되는 지도자의 인과적 조건과 맥락적 조건에서는 수업 방법의 변화로 비대면 수업 준비와 그로 인한 스트레스 그리고 업무증가와 업무조건의 부담감이 분석되었다. 연구의 중심현상인 수업 방식 변화는 참여 대상자를 젊은 층으로 모집하게 되는 현상이 발생한 결과가 나타났다. 해결 과정으로 중재적 조건과 상호작용전략에서는 비대면 수업을 위한 기관의 지원과 업무의 분담화로 분석되었다. 해결 과정을 적용한 최종적인 결과는 안정적인 비대면 수업의 활성화이며 업무환경 개선으로 지도자와 참여자의 안정성과 만족도 증가로 분석되었다. 본 연구의 결론은 종합하면 국가와 기관이 상호협력하여 지속적인 관심과 제도적 지원 및 정책이 필요한 것으로 사료되며 이로 인해 노인의 건강 수준이 향상되어 국가적으로 보건예산과 의료비를 절감하는 효과를 기대할 수 있다. 또한, 지도자는 맞춤형 비대면 온라인 노인 운동프로그램 전문가 양성으로 일자리 창출과 함께 대면 전문운동지도자와 구분하여 전문가 양성 교육을 지원함으로 지도자의 수준이 향상될 것이다.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000593916https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/167472
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > PHYSICAL EDUCATION(체육학과) > Theses (Ph.D.)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE