573 0

한국의 외국인 창업 지원 제도에 관한 연구:

Title
한국의 외국인 창업 지원 제도에 관한 연구:
Other Titles
A study on supporting systems for foreign entrepreneurship: A survey of the perception of Chinese students with entrepreneurial intentions
Author
손옥상
Alternative Author(s)
SUN YUXIANG
Advisor(s)
배태준
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 한국 내 외국인 유학생의 절대다수를 차지하고 있는 중국 유학생의 창업 의지와 창업 실태를 조사하고, 높은 창업 의사와는 달리 실제 창업에 도전하는 유학생이 적은 이유를 한국의 외국인 창업 환경과 외국인 창업지원 제도의 실효성을 중심으로 연구하는 것이다. 본 연구는 문헌 연구, 설문 연구, 전문가 인터뷰로 구성되어 있다. 문헌 연구는 창업과 창업 의지에 대한 선행 연구, 미국, 칠레, 싱가포르, 영국, 중국의 외국인 창업지원 정책 연구, 한국의 외국인 창업지원 정책 연구로 구성되었다. 설문 연구는 중국 유학생 207명을 대상으로 온라인 조사를 시행하였으며, 설문 문항은 ‘외국인 유학생을 활용한 국내 창업 생태계 글로벌화 촉진 방안’(과학기술정책연구원, 2017)의 설문 내용을 참고하고, 중국 유학생의 특수성을 반영해 개발하였다. 전문가 인터뷰는 창업 과정의 문제점을 정밀하게 이해하기 위하여 충분한 경험을 보유한 창업 컨설턴트와 실제 기술창업 과정에 있는 경험자를 선정하였다. 연구 결과 분석하기 위해 한국에서 유학 또는 창업 경험이 있는 중국인 전문가 위원회를 구성하여 해외사례 연구, 설문 연구, 전문가 인터뷰의 연구 결과와 종합적인 경쟁력 평가를 시행하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 중국 유학생 창업을 활성화하는 것은 친한 중국 전문가 집단을 육성하는 효과가 있다는 점. 둘째, 중국 유학생의 창업 의지와 창업 의사는 외국인 유학생 전체와 비교하면 높은 수준이지만, 개인역량, 창업지원 제도, 외부요인의 영향으로 실제 창업을 준비하거나 경험한 유학생은 매우 적었다는 점. 셋째, 효율적인 외국인 창업지원 정책을 수립하기 위해서는 유학생의 창업 수요 및 실태조사 분석을 통한 정확한 현황 파악이 선행될 필요하다는 점. 넷째, 한국의 외국인 창업자 지원 정책은 해외 주요국의 외국인 창업지원 정책과 외형적으로는 비슷한 수준으로 평가할 수 있지만 비자 발급 편의성, 창업지원, 창업환경의 측면을 비교하면 부족한 점이 많았으며 앞으로 보완이 요구되고, 특히 외국인 창업지원 정책의 경우 관리자 중심에서 사용자 중심으로 진화가 필요하다는 점. 다섯째, 중국 유학생 창업을 활성화하기 위해서는 창업 의지가 실제 창업으로 이어질 수 있는 환경이 조성되어야 하지만 현실에서는 이와는 반대로 창업을 어렵게 하는 난관이 누적되어 창업 의사가 실제 창업으로 연결되지 못한다. 주요한 난관으로는 한국어 능력의 부족, 학업 중 창업 준비가 어려운 환경, 활용이 어려운 외국인 창업지원 시스템 등이다. 결론적으로 중국 유학생의 창업을 억제하는 요인은 다양하고 그 요인들이 복합적으로 작용한 결과라고 할 것이다. 문헌 연구, 설문 연구, 전문가 인터뷰에서 발견한 요인들을 종합하여 분석하면 개인역량 측면에서는 한국어 역량, 기술 및 사업 아이디어, 창업 자금 확보, 정보획득 능력 순으로 중요했으며, 창업지원 제도 측면에서는 창업 비자 취득, 창업 교육 프로그램의 실효성, 자금 지원, 정보 접근성 순으로 중요했으며, 외부 요인 측면에서는 중국의 창업 환경, 한국과 중국 사회 시스템의 차이 순으로 영향을 미쳤다.| This study investigates the will and start-up status of Chinese students, who account for the absolute majority of foreign students in Korea, and finds out why there are few international students who actually take up the challenge of starting a business in contrast to the high intention to start a business. It is a study focusing on the effectiveness of the system. This study consists of a literature study, a questionnaire study, and an expert interview. The literature study consisted of precedent studies on start-ups and entrepreneurial intentions, studies on foreign start-up support policies in the US, Chile, Singapore, UK, and China, and studies on foreign start-up support policies in Korea. The survey study was conducted online with 207 Chinese students, and the survey questions were based on the survey contents of 'Measures to promote globalization of the domestic startup ecosystem using foreign students' (STEPI, 2017). It was developed by reflecting the specificity. For the expert interview, in order to precisely understand the problems of the startup process, startup consultants with sufficient experience and those with experience in the actual technology startup process were selected. In order to analyze the research results, a committee of experts from Chinese who have studied or started a business in Korea was formed, and the results of overseas case studies, questionnaire studies, expert interviews, and comprehensive competitiveness evaluation were conducted. The study results are summarized as follows. First, revitalizing entrepreneurship for foreign students in China has the effect of nurturing a friendly group of Chinese experts. Second, although the will of Chinese students to start a business is high compared to all foreign students, there are very few international students who actually prepare for or have experience in starting a business due to the influence of personal competency, startup support system, and external factors. Third, in order to establish an effective foreigner start-up support policy, it is necessary to first understand the exact status of foreign students' start-up demand and the actual situation by analyzing the survey. Fourth, Korea's foreign entrepreneur support policy can be evaluated at a similar level to foreign start-up support policies of major overseas countries, but when comparing aspects of visa issuance convenience, start-up support, and start-up environment, there are many shortcomings and needs to be supplemented in the future. , especially in the case of foreign start-up support policies, it is necessary to evolve from a manager-centered to a user-centered one. Fifth, in order to revitalize Chinese students' entrepreneurship, an environment must be created in which the will to start a business can lead to an actual start-up. Major difficulties include lack of Korean language skills, an environment in which it is difficult to prepare for a start-up while studying, and a foreign start-up support system that is difficult to use. In conclusion, it can be said that there are various factors that inhibit Chinese students from starting their own business, and it is the result of a combination of these factors. Combining and analyzing the factors found in the literature study, survey study, and expert interview, Korean language competency, technology and business ideas, securing start-up funds, and information acquisition ability were important in the order of personal competency. Effectiveness of start-up education program, financial support, and access to information were important in the order of importance, and in terms of external factors, China's start-up environment and the difference between Korea and China's social system had an impact in that order.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000591883https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/167470
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > ENTREPRENEURSHIP(창업융합학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE