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코로나 19로 인한 비대면 강의서비스품질이 강의만족 및 교수신뢰에 미치는 영향

Title
코로나 19로 인한 비대면 강의서비스품질이 강의만족 및 교수신뢰에 미치는 영향
Other Titles
Effect of Non-face-to-face Lecture Service Quality on Lecture Satisfaction and Professor Trust after the COVID-19 Pandemic : Focusing on College Students Majored in Korean Dance
Author
박미진
Keywords
한국무용; 비대면 강의; 서비스품질; 강의만족; 교수신뢰; 코로나 19; Korean Dance; Non-face-to-face lecture; Service quality; Lecture satisfaction; Professor trust; COVID-19
Issue Date
2021-03
Publisher
한국스포츠학회
Citation
한국스포츠학회지, v. 19, Issue. 1, Page. 221-230
Abstract
This study was performed to investigate the impact of non-face-to-face lecture service quality on lecture satisfaction and professor trust in college students majored in Korean Dance. The survey research was conducted for 15 days from November 3 to 17, 2020 by distributing a total of 201 questionnaires via both offline visit or email to college students majored in Korean Dance at K and Y colleges located in Gyeonggi-do. The collected data were analyzed by performing frequency analysis, exploratory factor analysis (EFA), reliability analysis, correlation analysis, and regression using SPSS 22.0. The study results are as follows: First, learning environment quality and outcome quality, the sub-items of contact-free lecture service quality, had a statistically significant effect on student’s satisfaction with lectures. Second, interaction quality and outcome quality had a statistically significant influence on professor trust. Third, lecture satisfaction showed a statistically significant impact on professor trust. 본 연구의 목적은 비대면으로 진행된 무용 수업을 수강한 한국무용 전공생이 인지하는 비대면 강의서비스품질이 강의만족 및 교수신뢰에 미치는 영향을 규명하는 것이다. 이를 위해 2020년 11월 3일부터 17일까지 총 15일간에 걸쳐 한국무용 전공 수업을 비대면으로 진행한 경기도 소재의 K, Y대학의 관련 전공 학생들을 방문과 e-mail 방법을 병행하여 총 201부의 설문지를 통해 연구결과를 도출하였다. 연구방법으로 SPSS 22.0 프로그램을 이용하여 빈도분석 (Frequency Analysis), 탐색적 요인분석(EFA : Exploratory Factor Analysis), 신뢰도분석(Reliability Analysis), 상관관계분석(Correlation Analysis), 그리고 회귀분석(regression)을 실시하였으며, 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 비대면 강의서비스품질의 하위요인인 학습환경품질과 결과품질 요인은 강의만족에 통계적으로 유의한 영향을 미쳤다. 둘째, 비대면 강의서비스품질의 하위요인인 상호작용품질과 결과품질 요인은 교수신뢰에 통계적으로 유의한 영향을 미 쳤다. 셋째, 강의만족은 교수신뢰에 통계적으로 유의한 영향을 미쳤다. 본 연구를 바탕으로 추후 비대면 강의서비스품질 의 연구의 가설 및 모형을 바탕으로 이론검증에 관한 연구가 진행되어야 한다고 판단된다.
URI
https://www.earticle.net/Article/A392297https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/166864
ISSN
1738-3250
Appears in Collections:
COLLEGE OF SPORTS AND ARTS[E](예체능대학) > ETC
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