339 0

패밀리 룩 인지도에 따른 전기자동차 전면 디자인 전략에 대한 연구

Title
패밀리 룩 인지도에 따른 전기자동차 전면 디자인 전략에 대한 연구
Other Titles
Reshaping Electric Vehicle Face - Effects of Design Freedom and Brand Recognition -
Author
김지은
Keywords
Electric Vehicle; Front Face Design; Radiator Grille; Brand Recognition; Family Look
Issue Date
2020-04
Publisher
한국에이치씨아이학회
Citation
한국HCI학회 논문지, v. 15, no. 1, page. 45-51
Abstract
전기자동차 확대와 기술 변화 속에서 자동차 패밀리 룩의 핵심 요소인 라디에이터 그릴 전면 디자인에 근본적인 혁신이 필요하다. 본 연구에서는 2018년에 판매된 국내외 13개 제조사 22개 전기자동차 라디에이터 그릴 디자인경향 분석을 통하여, 전면 디자인 전략적 특징을 알아보고, 라디에이터 그릴 디자인 전략이 패밀리 룩 인지도 수준에 따라 브랜드 재인 효과, 디자인 혁신성, 그리고 선호도에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 실증연구를 수행하였다. 분석 결과, 첫째, 패밀리 룩 인지도가 높은 브랜드일수록 기존 라디에이터 그릴 디자인을 유지하는 전략을 선택하게되면, 디자인 혁신성은 낮아짐에도 불구하고 브랜드 재인 효과와 선호도에서 긍정적인 평가를 받았다. 반면, 패밀리룩이 낮거나 존재하지 않는 브랜드의 경우, 디자인 전략별 브랜드 재인 효과와 선호도에서 뚜렷한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 라디에이터 그릴 디자인을 최소화하거나 완전히 제거한 새로운 디자인은 패밀리 룩 인지도 수준과 관계없이 전기자동차의 혁신적인 이미지를 표현하는 대에 효과적이었다. 본 연구를 통해 전기자동차 신차 디자인에 있어서 기업의 패밀리 룩 인지도에 따른 전면 디자인 전략 선택 방향성을 제공한다. 또한, 라디에이터 그릴 디자인 변화에 따라 소비자의 브랜드 재인 효과와 디자인 혁신성 차이를 보여줌으로써 기업의 타깃 디자인 요소에 따른 전략 설정에 실무적 함의가 있다. With the rise of electric vehicles and inherent technological changes, designers face a new challenge of radiator grille design which has been incredibility important for automobile family look and is now totally unneeded on an electric vehicle. The present study examined how the changes in radiator grille design interact and affect brand recognition, semantic feature, and preference for three brands -BMW, Hyundai, and BYD which have ranges of a family look awareness (high, high-med, & Low). The results showed that brand recognition and radiator grill changes are predicted to affect BMW and Hyundai the most; however, BYD showed no significant differences in brand recognition and preferences. Second, a minimal out-shape of radiator grille and new design are effective in expressing innovative features regardless of the family look awareness level. The study might hint the strategic direction to design the front look between brand recognition and consumer semantic preference for new demands in the electric vehicle market segment.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE09321228&language=ko_KRhttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/166114
ISSN
1976-0671; 2671-7611
DOI
10.17210/jhsk.2020.03.15.1.45
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF TECHNOLOGY & INNOVATION MANAGEMENT[S](기술경영전문대학원) > TECHNOLOGY MANAGEMENT(기술경영학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE