410 0

대학생의 분리개별화와 대인관계문제의 관계: 거부민감성과 정서표현양가성의 매개효과

Title
대학생의 분리개별화와 대인관계문제의 관계: 거부민감성과 정서표현양가성의 매개효과
Other Titles
The Relationship of Separation Individuation on Interpersonal Problems among College Students: The Mediating Effects of Rejection Sensitivity and Ambivalence over Emotional Expressiveness
Author
장유진
Keywords
분리개별화; 거부민감성; 정서표현양가성; 대인관계문제; Separation Individuation; Rejection Sensitivity; Ambivalence over Emotional Expressiveness; Interpersonal Problems
Issue Date
2020-04
Publisher
한국교육치료학회
Citation
교육치료연구, v. 12, no. 1, page. 1-17
Abstract
본 연구에서는 대학생들을 대상으로 분리개별화와 대인관계문제의 관계에서 거부민감성과 정서표현양가성의 매개효과를 알아보았다. 이를 위해 308명의 대학생들을 대상으로 설문조사를 실시하여 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0과 Process Macro를 사용하여 분석하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 분리개별화와 대인관계문제의 관계에서 거부민감성과 정서표현양가성 각각의 매개효과가 유의하였으며, 거부민감성과 정서표현양가성의 순차적인 매개효과도 유의하였다. 본 연구는 분리개별화가 대인관계문제로 이어지는 구체적인 심리적 기제를 조명함으로써 선행연구의 발견을 확장하였다. 연구결과를 토대로 본 연구의 시사점과 제한점을 논하고 후속연구에 대해 제언하였다. The purpose of the study was to examine the mediating effects of rejection sensitivity and ambivalence over emotional expressiveness in the relationship between separation-individuation and interpersonal problems. The data collected from surveying 308 college students were analyzed using SPSS 18.0 and Process Macro. The main results of this study are as follows. The relationship between separation-individuation and interpersonal problems was partially mediated by rejection sensitivity and ambivalence over emotional expressiveness, respectively. It was also mediated sequentially by rejection sensitivity and ambivalence over emotional expressiveness. The results of this study showed the specific psychological mechanism through which separation-individuation leads to interpersonal problems, thus extending previous research. Based on the findings, implications and limitations of this study were discussed along with the suggestions for further research.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4050027900980https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/165365
ISSN
2005-7830
DOI
10.35185/KJET.12.1.1
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF COUNSELING PSYCHOLOGY[S](상담심리대학원) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE