374 0

입문과정 중국어 수업에서 디지털 학습 보조 도구의 활용에 관하여

Title
입문과정 중국어 수업에서 디지털 학습 보조 도구의 활용에 관하여
Other Titles
About the use of digital learning aids in introductory Chinese classes
Author
한희창
Issue Date
2020-08
Publisher
한국중국언어학회
Citation
중국언어연구, v. 89, Page. 395-423
Abstract
This study explored various digital learning aids for effective operation of introductory Chinese courses and verified the development and effectiveness of teaching methods applied to them. In this study, we designed a smart learning course using 5 types of digital learning aids by exploring the learning aids applicable to introductory course learning, and after using the learning aids to conduct classes, learners for each learning aid The satisfaction of the students was investigated, and the satisfaction of the whole course was also investigated and analyzed. As a result of the analysis, the learners were generally satisfied with the learning aids, and through regression analysis, it was found that the satisfaction of all 4 learning aids except Divi Book was a factor influencing the learning satisfaction of the semester. In addition, a control group was designed to compare Chinese learning aptitude and learning outcomes. As a result of the analysis, the score of each evaluation item in the experimental group was higher than that of the control group. I noticed that it appeared. Therefore, through this study, it was found that the use of various learning aids actually played a great assistive role in the operation of the curriculum, and it was concluded that this also helps in improving the learning outcomes. 본 연구는 입문과정 중국어 강좌의 효과적인 운영을 위해 다양한 디지털 학습보조도구를 탐색하고 이를 적용한 교수법 개발 및 효과를 검증하였다. 본 연구에서는 입문과정 학습에 적용 가능한 학습 보조 도구를 탐색하여 5 종 디지털 학습 보조도구를 활용한 스마트러닝 강좌를 설계하였고, 해당 학습보조도구를 활용하여 수업을 진행한 후 각 학습보조도구에 대한 학습자들의 만족도를 조사하였으며, 강좌 전반에 대한 만족도도 함께 조사하여 분석하였다. 분석결과 학습자들은 대체로 학습보조도구에 대해 만족하고 있었으며, 회귀분석을 통해 디비북을 제외한 4개의 학습보조도구 만족도가 모두 해당 학기 학습만족도에 영향을 주는 요인임을 알 수 있었다. 또한 대조군을 설계하여 중국어 학습적성 및 학습성과를 비교하였는데, 분석결과 실험군의 각 평가항목별 취득점수는 대조군보다 높았으며, 중간고사와 기말고사 점수는 학습성과가 가장 높다고 알려진 경영학부의 점수보다도 높게 나타났음을 알 수 있었다. 이에 본 연구를 통해 다양한 학습 보조 도구의 활용이 실제로 교과목 운영에 있어 훌륭한 보조적 역할을 수행하고 있음을 알 수 있었고, 이것이 학습 성과를 향상시킴에 있어서도 도움이 된다는 결론을 얻을 수 있었다.
URI
https://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3818065https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/164682
ISSN
1229-554x; 2733-4597
DOI
10.1007/s11547-019-01066-0
Appears in Collections:
COLLEGE OF LANGUAGES & CULTURES[E](국제문화대학) > CHINESE STUDIES(중국학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE