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미국·일본 애니메이션 영화 소비의도 결정요인에 대한 탐색적 연구

Title
미국·일본 애니메이션 영화 소비의도 결정요인에 대한 탐색적 연구
Other Titles
Determinants of the Intention to Watch both US and Japanese Animation Movies between Korean and Chinese College Students
Author
전범수
Issue Date
2020-04
Publisher
한국애니메이션학회
Citation
애니메이션연구, v. 16, no. 1, Page. 26-49
Abstract
이 연구는 같은 아시아 국가인 한국과 중국의 대학생들이 미국 및 일본의 애니메이션 화를 왜 관람하고 소비하게 되는지 그 차이를 살펴보기 위한 것이다. 구체적으로는 한국과 중국 대학생들을 대상으로 미국 과 일본 애니메이션 화의 관람 동기를 포함해 애니메이션 스튜디오 대한 선호도, 그리고 미국과 일본에 대한 태도가 실질적으로 애니메이션 화 소비의도에 향을 미치는가를 분석했다. 이 연구의 주요 분석 결과는 다음 과 같다. 첫째, 한국 대학생의 미국 애니메이션 소비의도에 대한 결정 요인을 분석하기 위해 회귀 분석을 실시한 결과, ‘미국 문화에 대한 태도’가 긍정적일수록, 그리고 ‘즐거움’ 동기가 강할수록 한국 대학생의 미국 애니메이 션 화 소비 의도는 증가했다. 회귀 모델 설명력은 67%로 나타났다. 한편, 중국 대학생의 경우에는 ‘유용성 동 기’가 강하거나 ‘미국 애니메이션 스튜디오 선호도’가 높을 때 중국 대학생들의 미국 애니메이션 화 소비 의도 가 증가했다. 회귀 모델 설명력은 75%로 나타났다. 둘째, 한국 대학생의 일본 애니메이션 소비의도에 대한 결 정 요인을 분석하기 위해 회귀 분석을 실시한 결과, 일본 문화에 대한 태도가 긍정적일수록, 일본 애니메이션 스 튜디오 브랜드를 선호할수록, 즐거움 동기가 약할수록 일본 애니메이션 화 소비의도가 증가하는 것으로 나타 났다. 회귀 모델의 설명력은 67%로 나타났다. 중국 대학생들의 경우에 일본 애니메이션 스튜디오 브랜드 선호 도가 높을수록, 일본 문화 관심 동기가 높을수록 일본 애니메이션 화 소비의도가 증가하는 것으로 나타났다. 회귀 모델의 설명력은 72%로 나타났다. This study aims to examine determinants of the intention to watch both US and Japanese animation movies between Korean and Chinese college students. In this study, the key defendant variable is the intention to watch animation movies, and the independent variables were comprised of three factors including motives to watch animation movies, preferences for US and Japanese animation studios and attitudes toward the US and Japan. The major results are as follows; firstly, for Korean college students, attitude toward US culture and motives of entertainment and experience were significant predictors in explaining the intention to watch US animation movies. This regression model explained 67% of the variance. For Chinese college students, preferences for US animation studios and motives of usefulness were significant predictors in explaining the intention to watch Japanese animation movies. This regression model explained 75% of the variance. Secondly, for Korean college students, attitude toward Japanese culture, preferences for Japanese animation studios were significant predictors in explaining the intention to watch Japanese animation movies, while motives of usefulness was the negative factor. This regression model explained 67% of the variance. For Chinese college students, preferences for Japanese animation studios and attitude toward Japanese culture were significant predictors in explaining the intention to watch Japanese animation movies. This regression model explained 72% of the variance.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002577749https://www.dbpia.co.kr/search/topSearch?startCount=0&collection=ALL&range=A&searchField=ALL&sort=RANK&query=%EB%AF%B8%EA%B5%AD%C2%B7%EC%9D%BC%EB%B3%B8+%EC%95%A0%EB%8B%88%EB%A9%94%EC%9D%B4%EC%85%98+%EC%98%81%ED%99%94+%EC%86%8C%EB%B9%84%EC%9D%98%EB%8F%84+%EA%B2%B0%EC%A0%95%EC%9A%94%EC%9D%B8%EC%97%90+%EB%8C%80%ED%95%9C+%ED%83%90%EC%83%89%EC%A0%81+%EC%97%B0%EA%B5%AC&srchOption=*&includeAr=false&searchOption=*https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/164511
ISSN
1738-8627
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COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ETC
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