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소프트웨어 산업에서 비즈니스모델과 제품혁신이 기업성과에 미치는 영향에 관한 연구

Title
소프트웨어 산업에서 비즈니스모델과 제품혁신이 기업성과에 미치는 영향에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Impact of Business Models & Product Innovation on Enterprise Performance in the Software Industry
Author
김일경
Alternative Author(s)
Kim, Il-Kyong
Advisor(s)
김상수
Issue Date
2021. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
This paper aims to present the factors that business models and product innovation have on corporate performance, focusing on the software industry leading the convergence of the industry 4.0, and analyze the results of how they affect corporate performance. To that end, we defined business model factors and product innovation factors in the software industry, and based on prior research, we hypothesized that each factor would affect corporate performance. Accordingly, a survey of corporate executives and employees working in the software industry was conducted to derive statistical analysis and implications. Statistical analysis shows that the value proposition of the business model has a positive impact on a firm's financial performance, while innovation has a positive impact on non-financial performance. The findings in this paper indicate that the activities of an entity that meet customer needs improve market share and operating profit and have a definitive impact on cost reduction. In addition, innovative business models are affecting investment activities and corporate images. In addition, the price competitiveness of product innovation has a positive effect on financial factors, and initial market entry has a positive effect on non-financial factors. It also discussed that price competitiveness of product innovation affects financial performance and that initial market entry of product innovation affects non-financial performance. The findings in this paper confirmed that an entity's competitive price improves market share and operating profit, and that innovative new business induction and initial market preoccupation by new products have a positive impact on active investment activities and the entity's image. Through these studies, this paper discusses the growth of software companies leading to the convergence of the Fourth Industrial Revolution from an academic and practical perspective. First of all, from an academic perspective, it is meaningful that it is the first paper to study major elements of product innovation by adding performance differentiation, initial market entry factors, and price competitiveness elements of the fourth industry. In other words, it was discussed that price-competitive new product launches directly affect finance and fast new product launches convey a good image of the entity to the market, resulting in a non-financial impact of a virtuous cycle linked to future investments. Based on the analysis of this paper, I think there is a need for active future research on how to secure price competitiveness that has not been discussed enough in the future in relation to product innovation. Next, the practical perspective discussed the need to apply practically the two elements of business model and product innovation that can produce an entity's performance in line with the trend of convergence of fourth industries: value proposition, innovation, efficiency, performance differentiation, initial market entry and price competitiveness. It is believed that companies need to improve their market share and operating profit in the future and link it to long-term profitability. Software start-ups will be able to achieve non-financial performance along with their financial performance in the future by designing plans for business models and product innovation based on these six factors when they are established. As such, this paper is significant in that it presented an analytical framework for corporate performance research with business models and product innovation in the face of a very lack of corporate performance research on software companies. Key words: Industry 4.0, Software Industry, Business Model, Product Innovation, Enterprise Performance|본 논문은 4차산업의 융합을 주도하는 소프트웨어 산업을 중심으로 비즈니스모델과 제품혁신이 기업성과에 미치는 요인들을 제시하고 어떠한 영향을 미치는지를 분석하는 데 연구의 목적이 있다. 이를 위해 소프트웨어 산업의 비즈니스모델 요인과 제품혁신 요인들을 정의하였으며, 선행연구를 기초로 하여 각 요인들이 기업성과에 영향을 미칠 것이라는 가설을 수립하였다. 이에 따라 소프트웨어 산업에 근무하는 기업 임직원을 대상으로 설문조사를 진행하여 통계분석 및 시사점을 도출하였다. 분석 결과 비즈니스모델의 중요요소인 가치 제안은 기업성과의 재무요소에 긍정적인 영향을 주었으며, 혁신성은 비재무성과에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 이와 같은 본 논문의 연구 결과는 고객 요구에 부합되는 기업의 활동이 시장 점유율과 영업이익을 개선하고 비용감소에 정의 영향을 주는 것임을 의미한다. 아울러 혁신성 있는 비즈니스모델은 투자활동과 기업이미지에 영향을 주고 있다는 점을 논의하였다. 아울러 제품혁신의 가격 경쟁력은 재무적인 요인에 긍정적인 영향을 끼치고 있으며, 초기시장진입은 비재무적인 요인에 긍정적인 영향을 주는 것을 나타났다. 또한 제품혁신의 가격 경쟁력은 재무성과에 긍정적인 영향을 주었으며 제품혁신의 초기 시장진입은 비재무성과에 긍정적인 영향을 주고 있음을 논의하였다. 본 논문의 연구 결과, 기업의 경쟁력 있는 가격은 시장 점유율과 영업이익을 개선하고, 혁신적인 새로운 비즈니스 유도와 신제품에 의한 초기 시장선점은 활발한 투자활동과 기업이미지에 긍정적인 영향을 주는 것임을 확인하였다. 이와 같은 연구결과를 바탕으로 본 논문에서는 4차 산업혁명의 융합을 주도하고 있는 소프트웨어 기업의 성장방안을 학문적 관점과 실무적 관점에서 검토하였다. 먼저 학문적 관점에서 볼 때, 가격 경쟁력 있는 신제품 출시는 재무에 직접적인 영향을 주고 빠른 신제품 출시는 기업의 좋은 이미지를 시장에 전달하여 향후 투자와 연결되는 선순환의 비재무적 영향을 준다는 것을 논의하였다. 본 논문은 제품혁신의 주요 요소에 대하여 그동안 제조업에서 중요하게 연구해온 성능차별화, 초기시장진입요소와 4차 산업의 가격경쟁력 요소를 추가하여 연구하였다는 점에서 새로운 연구 논문이라는 데 의미가 있다고 생각한다. 이러한 본 논문의 연구 분석내용을 토대로 앞으로 제품혁신과 연관하여 그동안 충분히 논의되지 않았던 가격경쟁력의 확보 방안에 대한 연구가 활발하게 진행될 필요가 있다고 생각한다. 다음으로 실무적 관점에서 볼 때, 4차 산업의 융합이라는 추세에 맞추어 기업의 성과를 올릴 수 있는 비즈니스모델과 제품혁신의 두 가지 요소, 여기에 포함된 가치제안, 혁신성, 효율성, 성능차별화, 초기시장진입, 가격경쟁력의 요소를 실무적으로 적용할 필요가 있음을 논의하였다. 향후 기업들이 시장점유율과 영업이익을 개선하고 장기적인 수익성으로 연결할 필요가 있다고 생각한다. 소프트웨어 스타트업 기업은 회사 설립시 이러한 6가지 요소에 따라 비즈니스모델과 제품혁신의 계획을 설계함으로써, 향후 기업의 재무적 성과와 함께 비재무적 성과를 달성할 수 있을 것으로 보인다. 이와 같이 본 논문은 소프트웨어 기업에 대한 기업성과 연구가 매우 부족한 현실에서 비즈니스모델과 제품혁신이라는 접근법을 통해 기업성과 연구에 대한 분석틀을 제시했다는 점에서 연구 의의를 지닌다고 하겠다.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000500420https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/164350
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MANAGEMENT CONSULTING(경영컨설팅학과) > Theses (Ph.D.)
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