620 0

반도체 장비업체의 프로젝트 관리 교육 방안에 관한 연구

Title
반도체 장비업체의 프로젝트 관리 교육 방안에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Project Management Education Plan for Semiconductor Equipment Companies
Author
손주성
Advisor(s)
강창욱
Issue Date
2021. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
오늘날 4차 산업시대와 코로나 19가 가져온 언택트 문화 때문에 반도체에 대한 수요가 증가하는 상황이다. 반도체에 대한 수요가 증가하며 반도체 장비에 관한 수요도 증가하고 있다 이러한 반도체 장비의 수요가 많아지는 상황속에서 반도체 장비 프로젝트의 성공적인 수행을 위해 반도제 장비업체에 특화된 프로젝트 관리 교육이 요구되어 지지만 관련한 연구는 별로 이루어지지 않았다. 본 연구에서는 반도체 장비업체에 특화된 프로젝트 관리 교육에 관해 반도체 업체에서 프로젝트 관리자나 프로젝트 관리 업무를 진행하고 있는 전문가를 대상으로 어떤 교육이 필요한지 알아보고자 한다. 반도체 장비업체에 특화된 새로운 프로젝트 교육 과정을 알아보기 위해 ISO 21500에서 논의되는 10개의 주제 그룹과 IPMA ICB 4.0에서 논의하는 세가지 역량분야(5가지 역량으로 구성되어 있는 관점역량, 10가지 역량으로 구성되어 있는 인적역량, 14가지 역량으로 구성되어 있는 실행역량)을 기반으로 설문조사 하였다. 전문가 설문지는 ISO 21500에서 논의되는 10개의 주제 그룹과 IPMA ICB 4.0에서 논의하는 세가지 역량분야(관점역량, 인적역량, 실행역량)을 쌍대비교로 평가하도록 하였다. 설문조사는 설문지를 이메일로 배포한 후 답변을 받는 방식으로 진행하였으며, 대상자 10명중 10명으로부터 회신받아 표본을 확보하였다. 공개된 소프트웨어인 DRESS 1.5를 사용하여 설문에서 수집된 자료의 쌍대 비교를 통한 가중치를 분석하였고, Excel 2016을 사용하여 설문 결과를 분석하였다. 설문 분석 결과, 반도체 장비 업체에 특화되어 각각의 부분에서 다음과 같은 교육이 요구되어 진다고 볼 수 있다. 프로젝트 관리 부분에서는 품질관리에 관한 교육이, 관점역량 부분에서는 컴플라이언스/표준/규정에 대한 교육이, 인적역량 부분에서는 리더십과 결과지향성에 대한 교육이, 실행역량에서는 품질에 관한 교육이 가장 필요하다고 보여진다. |Today, the demand for semiconductors is increasing due to the 4th industrial age and the untact culture brought about by Corona 19. As the demand for semiconductors increases, the demand for semiconductor equipment is also increasing. In a situation where the demand for semiconductor equipment is increasing, project management education specialized for semi-conductor equipment companies is required for the successful implementation of semiconductor equipment projects, but related research was not done much. In this study, we want to find out what kind of training is needed for project managers or experts in project management at semiconductor companies regarding project management training specialized for semiconductor equipment companies. In order to learn about the new project training course specialized for semiconductor equipment companies, the survey was conducted based on 10 topic groups discussed in ISO 21500 and 3 competency areas discussed in IPMA ICB 4.0(perspective competency consisting of 5 competencies, people competency consisting of 10 competencies, practice competency consisting of 14 competencies). In the expert questionnaire, 10 subject groups discussed in ISO 21500 and three competency areas (perspective competence, people competence, and practice competence) discussed in IPMA ICB 4.0 were evaluated in a pairwise comparison. The survey was conducted by distributing the questionnaire by e-mail and receiving answers, and a sample was obtained by receiving replies from 10 out of 10 subjects. Weights were analyzed through pairwise comparison of data collected in the questionnaire using DRESS 1.5, an open software, and the questionnaire results were analyzed using Excel 2016. As a result of the survey analysis, it can be seen that the following education is required in each part as it is specialized for semiconductor equipment companies. In the project management part, education on quality management, education on compliance/standards/regulations in the perspective competency part, education on leadership and result orientation in the people competency part, and quality education in the practice capability part are the most necessary.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000498577https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/164186
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF ENGINEERING[S](공학대학원) > MECHANICAL AND PLANT ENGINEERING(기계ㆍ플랜트공학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE