공감능력 향상을 위한 세계시민교육에 관한 실행연구
- Title
- 공감능력 향상을 위한 세계시민교육에 관한 실행연구
- Other Titles
- An Action Research on Global Citizenship Education To Improve Empathic Ability:Focused on the Art Activities Using Picture Books for the First Graders in Elementary School
- Author
- 이선혜
- Alternative Author(s)
- Lee, Sun-Hye
- Advisor(s)
- 김선아
- Issue Date
- 2021. 8
- Publisher
- 한양대학교
- Degree
- Doctor
- Abstract
- 현대 사회는 세계화와 정보화의 빠른 변화로 발생하는 지구 곳곳의 다양한 문제들에 대해 적극적인 해결을 위한 태도와 능력을 지닌 세계시민의 자질 함양이 매우 중요시되고 있다. 이를 위한 세계시민의식의 형성은 학교 교육에서 반드시 필요한 교육으로 부상하고 있다. 최근 코로나19 사태는 그간 세계화 추세를 뒤집고 각국의 폐쇄적ㆍ배타적 민족주의 정책을 부추길 거라는 전망과 함께 탈세계화 조짐을 보인다. 따라서 사회를 분열시키고 있는 차별과 혐오에 대항하기 위해 학생들에게 타인과 타 문화에 대한 이해와 차이를 인정하고 공감할 수 있는 능력을 길러줘야 하는 시기이기도 하다. 본 연구에서는 세계시민교육은 세계 공동체의 구성원으로 서로 다른 공동체 구성원들이 상호 존중하고 협력할 수 있는 기반을 마련해야 한다는 측면에서 공감능력에 주목하였다. 그리고 세계시민으로서 공감능력 향상을 위해 공감의 대상을 ‘타인’을 넘어 주변의 현상이나 환경에까지 확장하도록 하였다.
본 연구의 대상인 초등학교 1학년 학생들에게 타인과의 공감능력을 기르고 세계시민으로서 바른 가치관을 가지고 살아갈 수 있도록 돕는 매개체 중 하나인 그림책은 효과적인 교육적 도구가 될 수 있다. 미술활동을 중심으로 그림책의 등장인물을 통해 정서적인 공감 반응이 주체적으로 불러일으킬 수 있다.
따라서 본 연구는 공감능력 향상을 위한 세계시민교육에 관한 프로그램을 초등학교 1학년 그림책 활용 미술활동을 중심으로 이루어진다. 또한 새로운 관점에서의 세계시민교육과 미술 교육적 활용 방안으로 확장하여 학생들의 공감능력을 중심으로 세계시민의식을 증진해주고자 한다.
본 연구는 실행연구(Action Research)를 기반으로 설계되었다. 초등학교 1학년 그림책 활용 미술활동을 중심으로 프로그램을 개발하고 적용하여 학생과 교사의 변화에 대해 살펴보았다. 프로그램의 실행 후 학생과 교사 변화의 교육적 의미를 살펴보면 다음과 같이 논의될 수 있다. 먼저, 학생의 경우 타인에 대한 이해 능력의 변화가 있었다. 학생들은 그림책의 등장인물과 입장 바꿔보기를 통해 인지적 공감에서 정서적 공감 발현으로의 변화와 시각화 활동을 통한 공감의 경험 변화가 일어났다. 교사의 경우 실천적 공감의 이해 능력의 변화가 있었다. 모델링 제공자의 역할과 세계시민교육 전문가의 역할을 통해 학생들의 행동 및 성취가 교사에 의해 긍정적인 변화가 가능하다는 믿음을 가지게 되었다.
실행 수업의 결과는 다음과 같이 요약될 수 있다.
첫째, 그림책 활용 미술활동을 중심으로 한 세계시민교육 프로그램은 초등학교 1학년 학생들의 공감능력에 영향을 미친다. 그림책이 주는 시각적 요소는 세계시민교육을 하는 데 타인에 대한 마음을 읽고, 입장바꿔 생각을 할 줄 알게 되었으며 자신의 삶과 연계하여 세계시민의 역할을 이행해야겠다는 실천 의지를 다졌다. 학생들은 자기 자신의 이야기를 그림에 담아보면서 타인의 시선으로 바라볼 줄 알게 되었으며 세계시민의 역할에 대해 생각해보면서 그림으로 소통하는 모습을 보였다.
둘째, 공감능력 향상을 위한 세계시민교육 프로그램을 통해 초등학교 1학년 학생들의 세계시민의식은 타인에 대한 이해 능력으로 변화를 가져왔다. 이는 입장 바꿔보기를 통한 공감과 시각화 활동을 통한 공감의 경험으로 이루어졌다.
셋째, 실행연구 과정에서 세계시민의식을 가르치는 교사는 실천적 공감의 이해 능력 변화를 가져왔다. 모델링 제공자의 역할과 세계시민교육 전문가의 역할을 통해 학생의 공감능력 향상이 이루어질 것이라는 교육적 의미를 도출했다.
본 연구를 통해 학생과 교사의 정서적 공감이 긍정적인 역할을 수행하고 의미 있는 기초자료로 제공될 것이라고 기대한다.|In modern society, it is regarded as very important to cultivate the qualities
of a global citizen who possesses the attitude and ability to actively solve the
diverse matters which occur around the globe because of the rapid changes
by globalization and information. The formation of global citizenship awareness
to this end is emerging as a necessary education in school education. The
recent situation of COVID-19 outbreak is overturning the globalization trend
and showing signs of deglobalization along with the prospect that it would
incite the policies for closed and exclusive nationalism. Accordingly, it is also
thought that it is a right time to teach the little students how to understand
other cultures and recognize the differences thereof and to cultivate the
empathic ability in order to resist discrimination and hatred which are
breaking up the society now. In the present study, the writer paid attention to
empathic ability from the aspect of the fact that global citizenship
education(GCED) should provide the foundation so that the members of many
diverse communities can respect mutually as a member of global community
and cooperate. And the writer extended the subject of empathy even further
to the surrounding phenomena and environment beyond the ‘other people’ to
improve empathic ability as a global citizen.
To the first graders in elementary school, who are the subject of the
present research, the picture books, which are one of the media that can help
the learners to cultivate their empathic ability and live with a right sense of
value as a global citizen, can become effective education tools. It is thought
that the emotional empathic response could be subjectively awakened through
the characters in the picture books, focusing on the art activities.
Therefore, a GCED program to improve empathic ability, focusing on the art
activities by using picture books for the first graders, is suggested by the
researcher. Plus, it is aimed to expand the program as a GCED from new
perspectives and an application plan of art education and improve their global
citizenship awareness, focusing on the students’ empathic ability.
After the program was carried out, the educational significance shown by
the changes of the students and their teacher can be summed up as follows.
First of all, it was revealed that as for the students, their ability to
understand others got changed. There took place a change of turning their
cognitive empathy expression into emotional empathy one via putting
themselves in the shoes of the characters in the picture books and the
visualization activity. In case of the teacher in charge, it was shown that
there occurred a change of understanding ability on practical empathy. Also,
she was able to have the belief that via the roles of modeling provider and
GCED expert by the teacher, the positive change of action and achievements
of the students could be obtained.
The present study was designed based on the program
development-oriented action research. A program was developed and applied,
focusing on the art activities by using picture books for the first graders in
elementary school. The results of execution class can be summed up as
follows.
First, it was revealed that a GCED program focusing on the art activities by
using picture books influenced the empathic ability of the first graders. The
visual elements of picture books for GCED enabled them to read the other
people’s feelings and emotions and put themselves in other people’s shoes,
and made them get motivated to carry out their role as a global citizen
connecting their lives to them. It was shown that by containing their own
stories in the pictures, they could see things from the other people’s
perspectives and that by thinking of the role as a global citizen, they could
communicate via the pictures.
Secondly, it was shown that via the program of GCED to improve empathic
ability brought about change of the ability to understand others of the first
graders in elementary school. It was consisted of the experience of empathy
via putting themselves in other people’s shoes and the experience of the
visualization activity.
Thirdly, it was revealed that the teacher who taught global citizenship
awareness experienced a change of the understanding ability of practical
empathy in the process of doing the action research. It was thought that it
would be used as an educational significance that the improvement of the
students’ empathic ability would be achieved via the roles of modeling
provider and GCED expert.
It is expected that via the present study, the emotional empathy between
the students and the teacher could perform a positive role and that the
present study would be used as significant basic data.
Key words: global citizenship awareness, global citizenship education, empathic
ability, art activities using picture books, action research
- URI
- http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000498274https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/163890
- Appears in Collections:
- GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MULTICULTURAL EDUCATION(다문화교육학과) > Theses (Ph.D.)
- Files in This Item:
There are no files associated with this item.
- Export
- RIS (EndNote)
- XLS (Excel)
- XML