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인터랙티브 영상의 상호작용성이 관객경험에 미치는 영향

Title
인터랙티브 영상의 상호작용성이 관객경험에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Interactivity on Audiences’s Experience in Interactive Movie
Author
김성훈
Keywords
인터랙티브 영상(Interactive Movie); 상호작용성(Interactivity); 관객경험(Audience’s Experience)
Issue Date
2020-06
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 26, no. 2, page. 363-374
Abstract
최근 영상 미디어 환경이 급격히 변화하고 있다. 특히 넷플릭스, 디즈니 플러스 등의 세계적 OTT서비스업체들의 콘텐츠 경쟁이 본격화되고 유튜브와 트위치등의 실시간 영상 플랫폼 서비스가 보편화되며 영상을시청하는 관객과의 직⋅간접적 상호작용 방안으로 인터랙티브 영상에 대한 관심이 증가하고 있다. 인터랙티브 영상은 미디어의 상호작용적 특성과 함께 영상을 매개한 참여적 특성을 함께 가지고 있으며, 미디어 컨버젼스 환경에서 다양한 미디어 경계를 뛰어넘어 관객에게 가상의 실재화와 몰입 경험을 제공하고 있다. 인터랙티브 영상의 시청 경험을 관객의 참여를 통한 콘텐츠재창조와 소통의 과정이라 정의할 때 앞으로 등장할 새로운 영상 미디어에 대한 관객의 요구를 반영할 수 있는 상호작용 경험을 제공할 수 있는 요인들을 연구해야할 필요성이 증대되고 있다. 따라서 본 연구는 지속적으로 진행되고 있는 미디어 컨버젼스 환경에 적용할 인터랙티브 영상콘텐츠 개발에 있어 관객이 영상 시청경험에 영향을 미치는 상호작용적 특성을 알아보고 그에따른 관객의 실재감과 몰입감 경험에 미치는 영향을 연구하고자 한다. 본 연구는 선행연구 조사⋅분석을 통해미디어와 상호작용 환경의 변화와 인터랙티브 영상의상호작용 요인을 사례를 통해 살펴보았다. 또한 선행연구를 바탕으로 가설과 연구모형을 도출하여 각 요인 간관계 분석을 위한 설문과 통계분석을 실시하였다. 그결과를 바탕으로 인터랙티브 영상의 상호작용적 특성에 대한 선호도와 각 특성을 인지하는 데 미치는 영향을 도출하였으며, 창조적 상호작용과 소통적 상호작용모두 관객의 실재감과 몰입 경험에 Positive(+)의 영향을 미치는 것으로 결론을 도출하였다. 앞으로 새롭게등장할 인터랙티브 영상 콘텐츠 개발에 있어 본 연구가도움이 될 것을 기대한다. Recently, the video media environment is rapidly changing. In particular, content competition among global video service companies such as Netflix and Disney Plus has intensified. Accordingly, interest in interactive video is increasing. Interactive video has the interactive nature of media. It also has participatory characteristics. Interactive video provides the audience with a virtual realization and immersive experience. Interactive video can be defined as the process of content re-creation and communication through the participation of the audience. Accordingly, there is a growing need to study the characteristics of interactive images. This study studies the interactive characteristics that affect the audience’s viewing experience. In addition, we study the effects on the audience’s realism and immersion experience. This study investigated changes in media and interaction environments interaction factors of interactive images, and cases through research and analysis of previous studies. Also, a research hypothesis and a research model were derived. In addition, a questionnaire and statistical analysis were conducted to analyze the relationship between factors. We concluded that the result has a positive effect on both the audience’s realism and immersion experience, both creative and communicative interactions. It is expected that this study will help in the development of new interactive video contents.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE09361141https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/163420
ISSN
1598-6497
DOI
10.18208/ksdc.2020.26.2.363
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
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