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방송 연예인에 대한 의사인간관계와 이미지가 TV 프로그램 시청의도에 미치는 영향 연구-강호동을 중심으로-

Title
방송 연예인에 대한 의사인간관계와 이미지가 TV 프로그램 시청의도에 미치는 영향 연구-강호동을 중심으로-
Author
전범수
Issue Date
2020-06
Publisher
동국대학교 영상문화콘텐츠연구원
Citation
영상문화콘텐츠연구, v. 20, Page. 141-164
Abstract
이 연구는 예능 프로그램 <아는 형님>과 <신서유기>에서 동시에 나왔던 강호동을 중심으로 TV 예능 프로그램에서 진행자와의 의사인간관계가 시청의도에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 주요 연구 결과들은 다음과 같다. 첫째, TV 예능 프로그램 출연자인 강호동에 대한 이미지 구성요인들을 살펴본 결과 크게 5가지 요인들이 추출되었다. 이들 요인들로는 ‘다정다감’, ‘능력’, ‘매력’, ‘부정적’, ‘스타일’ 등이 포함되었다. 둘째, 강호동 이미지 중에 ‘다정다감’ 및 ‘매력’ 요인 그리고 의사인간관계 요인은 강호동이 출연하는 예능 프로그램 시청의도에 비교적 높은 설명력을 갖는 것으로 나타났다. 반면에 ‘능력’이나 ‘스타일’ 요인은 정적 방향이지만 비교적 적거나 유의미하지 않은 설명력을, ‘부정적’ 요인은 부적으로 시청의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 강호동 이미지 개별 요인들과 의사인간관계 그리고 강호동이 출연하는 예능 프로그램시청의도를 공간적으로 살펴본 결과, 요인분석 결과와는 약간 다르게 강호동에 대한 다정다감한 요소나 성격 등과 함께 외모나 목소리, 옷 스타일 등과 같은 ‘스타일’ 요인들이 의사인간관계 및 프로그램 시청의도와 근접하게 공간적으로 군집된 것으로 나타났다. This paper mainly focused on the views immersing their feelings of being friends to the host of the broadcasting programs so that their viewing behaviors can be changed with the concept of para-social interaction. And the main programs for this study were 〈Knowing Bros〉 and 〈Journey to the West〉, and Kang Ho-dong as both a famous entertainer and the host was the selected from these two programs. The results of this study are as follows; firstly, there were five image factors in relation with Kang Ho-dong, including sentimentality. ability, attraction, negative and stylish images. Secondly, although some image factors of the show host such as sentimentality and attraction, and the para-social interaction between entertainers and audiences positively explained the intention to view broadcasting programs, negative images negatively explained the intention. Finally, some image factors of the show host such as sentimentality and stylish factors were spatially clustered with the para-social interaction and the intention to view broadcasting programs.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE09361461https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/163351
ISSN
2005-4424
DOI
10.24174/jicc.2020.06.20.141
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COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ETC
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