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청소년의 게임 과몰입 영향요인에 관한 연구: 학교급(초․중․고)에 따른 차이를 중심으로

Title
청소년의 게임 과몰입 영향요인에 관한 연구: 학교급(초․중․고)에 따른 차이를 중심으로
Other Titles
A study on the determinants of game over-flow in adolescents : Focusing on differences according to the level of school
Author
최진호
Keywords
게임 과몰입; 게임 중독; 자기 통제; 게임 규범성; 게임 효능감; Game Overflow; Game Addiction; Self-Control; Game Subjective Norm; Game Efficacy
Issue Date
2020-02
Publisher
한국게임학회
Citation
한국게임학회 논문지, v. 20, no. 1, page. 33-46
Abstract
이 연구는 청소년의 게임 과몰입에 영향을 미치는 요인들이 학교급(초·중·고)에 따라 어떠한 차이가 있는지 살펴보고자 했다. 이를 위해 한국콘텐츠진흥원의 게임이용자패널 데이터를 활용했으며, 내적요인(개인적 특성), 외적요인(환경적 특성), 게임이용 심리변인을 통합적으로 고려했다. 분석결과, 내적요인 중 고독감, 자기통제, 게임이용 심리변인 중 게임리더십, 게임규범성, 게임효능감은 모든 집단에서 공통적으로 게임 과몰입에 영향을 주었으며, 학교급에 따라 게임 과몰입에 영향을 주는 요인들이 차별적인 것으로 확인됐다. 이러한 결과는 청소년의 게임 과몰입에 관한 정책을 수립하거나 프로그램을 개발하는 데 도움을 줄 수 있을 것이다. The purpose of this study was to examine the differences in the factors that determine the game immersion of adolescents by the level of school. The results of this research showed that among the internal variables, loneliness, self-control, and among the psychological variables, game leadership, game subjective norm, and game efficacy played a common role in game addiction in all groups. To be specific the factors determining game overflow by the level of the school were identified as discriminatory. These findings can help making policies or developing a program on adolescent’s overflow.
URI
http://koreascience.or.kr/article/JAKO202006259049665.pagehttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/161286
ISSN
1598-4540; 2287-8211
DOI
10.7583/JKGS.2020.20.1.33
Appears in Collections:
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