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21c 새로운 패러다임의 변화에 따른 유희적 자동차디자인에 관한 연구 - 2000 년도에 발표된 컨셉트 카와 자동차를 중심으로

Title
21c 새로운 패러다임의 변화에 따른 유희적 자동차디자인에 관한 연구 - 2000 년도에 발표된 컨셉트 카와 자동차를 중심으로
Other Titles
A study on amusement of car design by the change of new paradigm of the 21th - Especially on concept car and product car presented in 2000
Author
윤종영
Keywords
Leisure; Bio Design; Amusement
Issue Date
2001-07
Publisher
한국디자인과학학회
Citation
디자인과학연구, v. 4, no. 3,page. 75-86
Abstract
사회의 급속한 변화로 인해 이제 소비 시장에서는 [평균시장]이 사라지게 되었으며 시장 세분화의 원리를 통해 다양해진 소비자들의 요구를 맞추기 위해 보다 세분화된 제품 디자인을 선보이게 되어졌다. 소비자들의 인식 변화와 치열한 경쟁 현장의 관점에서 보면 끊임없이 새로운 시장 패러다임을 창조해 나가야 한다. 현재 국내외의 각 자동차 업체에서는 기존의 부류와 차별화되는 여러 가지 다양한 형태의 디자인을 선보이고 있다. 과학기술의 진보와 맞물린 인간의 삶의 풍요로움을 보다 독특하고 개성 있는 자동차 디자인의 변화를 가져다 주었고, 이제는 운송수단 자체만의 기능이 아닌 생활 속 놀이문화의 한 부분까지 변화되고 있는 것이다. 더 나아가 자연으로부터의 모방을 통해 소비자의 눈에 익숙한 디자인으로 이목을 끌기도 하는 이러한 새로운 형태의 디자인을 통해 변화하는 자동차 디자인의 흐름을 알아보고 다음 세대의 디자인을 고찰해 본다. 이런 관점에서 본 연구는 지난 한 세기 동안 우리 생활에 커다란 변화를 가져다 준 자동차를 중심으로 다가올 새로운 패러다임의 변화로 인한 제품디자인의 변화와 소비자의 디자인에 관한 인식변화가 생겼음을 알 수 있었다. At the beginning of the industrial age, monopolistic market system could be formed due to the distinction of the products core technology. However, the continuous growth of mass production technology since the Industrial Revolution reduced the monopoly period of the core technology. And today, 100 years later, even with the worldwide competition of technology development, it is becoming more difficult to make a distinction from other companies product because of the generalization and equalization of the technology. For the difficulty of achieving products technical distinction from others, the enterprises turned to design and marketing to acquire competitiveness for its own product, distinguishing from other companies product. Currently, domestic and international automobile industry has been introducing various forms of designs to distinguish themselves from the existing class. Progress of science and technology with the abundance in peoples life have brought on the change in the automobiles design to be more characteristic and unique, so it is becoming not only a simple transportation vehicle but a part of play culture within human life. Furthermore, by copying from nature, the design familiar to the consumers eyes gets attention and through these kinds of design we can see the changing flow of the automobiles design and examine the design of next generation.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=1916314https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/160166
ISSN
1229-1072
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ETC[S] > 연구정보
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