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공매도 비중이 높은 기업의 주가와 네이버 빅데이터 플랫폼으로부터 산출한 감성점수의 관계

Title
공매도 비중이 높은 기업의 주가와 네이버 빅데이터 플랫폼으로부터 산출한 감성점수의 관계
Other Titles
Relationship between stock prices of firms with high proportion of short selling and sentiment scores from Naver big data platform
Author
전영환
Alternative Author(s)
YEONGHWAN JUN
Advisor(s)
문춘걸
Issue Date
2021. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
주가가 하락할 때마다 흔히 볼 수 있는 인터넷 게시글의 내용은 공매도세력들이 주가하락을 견인한다는 것이다. 공매도는 주가가 하락할 시 이득을 보는 포지션이므로 일부 기관이나 세력들이 주가를 떨어뜨리기 위해 가짜뉴스와 루머를 퍼뜨려 시장을 조작하려 한다는 것이 개인투자자들의 주장이다. 본 논문에서는 공매도 비중이 높은 기업을 대상으로 다수의 익명의 사람들이 이용하는 네이버 주식 토론실의 글들을 이용하여 이러한 Social media information이 실제로 주가에 영향을 미치는지에 대하여 분석하였다. 먼저 공매도종합포털(KRX)에서 2019년 7월에 공매도 과열종목으로 지정된 기업들을 일차로 선정하였다. 이 기업들 중에서 감성분석에 많은 표본을 확보할 수 있도록 네이버 주식 토론실의 게시글들이 많은 순서대로 최종 선별하였다. 연구기간은 2019년 7월 01일부터 동년 9월 20일까지 총 82일이다. 루머에 영향을 받는 사람들은 전문가가 아니라 주로 일반 직장인, 자영업자, 학생들이므로 자신의 일과와 병행하여 쉬는 시간 등에 틈을 내어 거래할 수 있는 적절한 시간 간격을 1시간~1시간30분으로 판단하여 주식시장 개장시간인 09:00부터 폐장시간인 15:30까지의 시간을 동일한 간격으로 배분하여 한 개의 시간대를 78분으로 설정하여 개장 시간을 5개의 시간대로 분류하고, 나머지 폐장 시간을 1개의 시간대로 추가하여 하루를 총6개의 시간대로 설정하였다.; When stock prices fall, we often find Internet postings asserting that short-selling forces have driven the stock prices down. Individual investors claim that, since short-selling positions benefit when stock prices fall, some institutional investors or foreign investors try to manipulate the market by spreading fake news and rumors to lower the stock prices. In this thesis, we analyze whether social media information affects stock prices using the sentiment scores constructed from the Naver stock discussion webpage, which is popular among a large group of anonymous individuals who tend to react sensitively to rumors. We choose companies from the KRX list of companies under overheated short-selling in July 2019. Among them, we select eight companies with large numbers of postings on the Naver stock discussion webpage. The period of data collection ranges from July 1, 2019 to September 20, 2019, yielding 82 days of data. We assume that social media information mostly affects the decisions of lay persons such as students, own proprietors, and salaried employees, and we hence construct six time intervals. Five intervals span 78 minutes each, partitioning the market hours from 09:00 to 15:30 and an additional interval covering the closing hours.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/159928http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000485852
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > ECONOMICS & FINANCE(경제금융학과) > Theses (Master)
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