1084 0

프리셉터 간호사가 지각한 수간호사의 서번트리더십이 프리셉터 간호사의 교수효능감과 소진에 미치는 영향

Title
프리셉터 간호사가 지각한 수간호사의 서번트리더십이 프리셉터 간호사의 교수효능감과 소진에 미치는 영향
Other Titles
Effect of Servant Leadership of Head Nurse Perceived by Preceptor Nurses on Teaching Efficacy and Burnout of Preceptor Nurses
Author
김경아
Alternative Author(s)
Kim, Kyeong A
Advisor(s)
김정아
Issue Date
2021. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
연구배경: 프리셉터 간호사는 간호업무와 동시에 신규간호사 교육을 담당한다. 이 과정에서 과중한 업무로 인한 소진을 경험하고, 스스로 부족한 교육역량으로 인한 어려움을 경험한다. 관리자의 서번트리더십은 구성원의 효능감과 소진을 감소시킬 수 있는 자원이다. 서번트리더십과 프리셉터의 교수효능감 및 소진의 관계에 대한 확인이 필요하다. 연구목적: 프리셉터 간호사가 지각한 수간호사의 서번트리더십이 프리셉터 간호사의 교수효능감과 소진에 미치는 영향을 확인하기 위함이다. 연구방법: 본 연구는 서술적 상관관계 연구로 2020년 4월 26일 부터 2020년 5월 6일 까지 서울소재 500병상 이상 병원 소속 프리셉터 간호사 139명을 대상으로 구조화된 설문도구를 이용하여 시행하였다. 연구결과는 SPSS 24.0 prgram을 사용하여 분석하였다. 연구결과: 프리셉터가 지각한 수간호사의 서번트리더십은 프리셉터의 소진 감소에 영향요인이었지만 교수효능감에는 영향이 없는 것으로 나타났다. 프리셉터 자원여부는 프리셉터 간호사의 교수효능감 상승과 소진 감소에 영향요인으로 나타났다. 결론: 프리셉터 간호사의 교수효능감 향상 및 소진 감소를 위해 수간호사의 서번트리더십 향상을 위한 지원이 필요하다. 또한 임상에서 프리셉터 위촉 시 자원자를 우선하고 전담프리셉를 양성할 수 있도록 병원의 제도적 개선이 필요하다.; Background: The preceptor nurses have to train new nurses and perform nursing work at the same time. Futhermore, they experience burnout caused by over workload and also go through difficulties resulted from their inexperienced educational skills. Manager's servant leadership is a resource that can increase the efficacy of the members and reduce burnout of them. Purpose: The purpose of this study was to examine the effect of head nurses’ servant leadership, as perceived by a preceptor nurse, on preceptor nurses’ teaching efficacy and burnout. Methods: A cross-sectional survey design was used. A convenience sample of 139 preceptor nurses was recruited from above 500beds hospitals located in Seoul. Data were collected by self-report questionnaires, including general characteristics, perceived servant leadership, teaching efficacy, and burnout. Data were analyzed using SPSS 24.0 program, with descriptive statistics, independent t-test, one-way ANOVA, Pearson correlation coefficients, and hierarchical multiple linear regression. Results: Servant leadership was a significant predictor of burnout among preceptor nurses (β=-0.24, p= .005). Nurses who volunteered for the preceptor's role had significantly higher teaching efficacy (β=0.19, p= .023) and significantly lower burnout (β=-0.25, p= .004) than those who did not. Conclusions: In order to reduce the burnout of preceptor nurses, nursing organizational support such as leadership training is needed to promote the servant leadership of head nurses. It is necessary to increase the effectiveness of the preceptorship by assigning the role to the nurse who volunteered to the preceptor role.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/159817http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000486420
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > NURSING(간호학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE