649 0

교과 연계형 봉사학습의 임팩트 프로그램 개발에 관한 연구

Title
교과 연계형 봉사학습의 임팩트 프로그램 개발에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Impact Program Development of Subject-linked Service-learning
Author
조성하
Alternative Author(s)
CHO SEUNG HA
Advisor(s)
주성수
Issue Date
2021. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 논문은 청소년들이 살아가는 우리 사회, 학교 현장, 봉사 현장의 고민을 담고 있다. 공동체가 무너지고 사회자본이 약화된 사회 속에서 청소년들은 여전히 입시 경쟁으로 내몰리고 있다. 4차 산업혁명으로 인해 현재는 존재하지 않는 미래의 직업 세계를 대비해야 하는데, 학생이 주체가 되는 배움 중심 수업은 입시와 진학의 목표 아래 여전히 교사가 중심이 되어 지식을 전달하는 강의식 수업이 여전히 대세를 이룬다. 봉사활동은 진로나 진학을 위해 형식적이고 의무적으로 시간만 채우고, ‘활동’에만 매몰되어 청소년들의 성장이나 발전으로 이어지지 않고 있다. 본 논문은 이러한 고민을 담아 교과 연계형 봉사학습을 제안하고 있다. 교과 지식을 이해하고 습득하는 데서 나아가 실생활에 적용하고 공동체에 기여하는 활동을 통해 청소년들이 배움의 중심에 설 수 있다. 또한 교실 밖 다양한 활동을 통해 자아를 이해하고 진로를 탐색할 수 있고, 공동체의 문제를 인식하고 해결하는 것을 통해 공동체에 기여하는 기쁨을 이해하고 봉사활동에 대한 인식의 변화를 가져오고, 민주적 시민성을 기를 수 있다. 교과 연계형 봉사학습은 교육계나 자원봉사 계에서 줄곧 제안되어 왔으나 모형을 제시하거나 도덕과 사회 등의 사회과 교과에서만 시범적으로 시행되었다. 학교 교육과정 차원에서 다양한 교과가 연계되어 시행된 적이 없었다. 이에 따라 2019년에 지방의 한 중학교에서 1년 동안 시행된 교과 연계형 봉사학습 사례를 소개하고 이를 보완하여 임팩트 프로그램으로 설계하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 도덕, 영어, 수학, 환경 등 여러 교과와 연계된 봉사학습의 사례를 제시하고, 프로그램에 참여한 청소년들의 변화 양상을 자아존중감, 민주적 시민성, 성장에 대한 인식 여부, 봉사활동에 대한 인식과 태도 등을 확인한다. 봉사학습의 전반과 평가 방법 및 결과에 대한 분석을 통해 ‘민주시민으로서 행복한 자아를 가진 청소년’을 양성하기 위한 교과 연계형 임팩트 프로그램으로 발전시켰다. 2019년에 시행한 교과 연계형 봉사학습은 교육과정 내에서 1년 동안 10시간, 4개 교과와 연계하여 유기적으로 시행했고, 청소년의 수준과 성향에 맞게 구분하여 각 교과의 성취 목표를 달성하면서 지역사회의 욕구를 충족하는 다양한 프로젝트를 시행했다는 점에서 의미가 있다. 다양한 교과에서 봉사활동과 연계될 수 있는 내용 요소를 선정하여 프로그램을 기획, 운영된 각 활동을 소개하였고, 청소년들이 지역사회의 문제를 인식하고 해결하는 과정은 제시되었다. 그러나 봉사 시간이 부족하여 앞서 언급한 자아존중감, 민주적 시민성, 성장에 대한 인식 여부에 대한 청소년들의 변화는 확인하기 어려웠다. 그럼에도 불구하고 봉사활동에 대한 긍정적인 경험을 제공하였고, 공동 작업을 통한 교과 및 새로운 활동에 대한 자신감을 갖게 되는 효과가 있었다. 1년 동안 10시간만 진행되었기 때문에 꼭 봉사학습만이 유효한 변인이라고 보기 어려울 수 있지만, 이는 3년 이상 장기적인 임팩트 프로그램으로 진행하면서 추적 관찰한다면 더욱 유의미한 결과 값이 나올 것이라고 판단된다. 이에 따라 교과 연계형 봉사학습의 보완점을 제시하고 청소년 뿐 아니라 교사, 지역사회 등 봉사학습 참여자들이 변화를 확인할 수 있는 임팩트 프로그램으로 설계하였다. 프로그램 기획 운영 시, 보완점 첫번째, 봉사학습 기간이 3년 이상 보장 되어야 하며, 청소년의 경험에 따라 봉사학습이 단계별로 발달되어야 한다. 둘째, 봉사학습과 연관된 교과 단원의 경우, 교과 수업의 모든 차시에 교과 학습 목표 및 지식과 봉사 학습 목표 및 활동이 유기적으로 연결될 수 있도록 교육과정안을 계획하고 운영한다. 셋째, 교과 수업과 봉사학습의 평가 단계를 충분히 활용한다. 이처럼 안정적으로 프로그램을 진행하기 위해 학교 구성원들의 공감대 형성이 가장 중요하며, 교사-자원봉사 코디네이터-봉사학습 관리자 간의 긴밀한 협조가 필요하다. 또한 평가를 할 때에는 첫째, 비교군을 활용한 진실험적 설계를 활용하고, 둘째, 설문 문항지는 객관적 검증을 거친 것을 사용하며, 셋째, 임팩트 평가 측정 기준에 따라 총체적으로 평가를 해야 한다. ● 주제어 : 봉사학습, 임팩트 프로그램, 민주적 시민성, 자아존중감 ● 학번 : 2018153619; This thesis contains the concerns of our society where adolescents live, study, and do volunteer work. In the current society where communities have collapsed and social capital has weakened, the adolescents are still pushed into the intensive competition for university entrance exams. Moreover, due to the attention of the Fourth Industrial Revolution, it is necessary to prepare for future jobs that do not exist at present, but the education system still intends learning-centered classes in which teachers and lectures-centered type of classes that convey knowledge under the goal of entrance examinations and admissions. To achieve the goal, the students fill only assigned volunteer hours for a career or advancement in a formal and compulsory manner and are buried only in volunteer activities, not leading to the growth and development of youth. This paper proposes a subject-linked service learning with these concerns. The adolescents can stand at the center of learning through activities that do not only understand and acquire subject knowledge but also apply it as life experience and contribute to their community. In addition, through various activities outside of the classroom, students can understand themselves and explore their career path, understand the joy of contributing to the community through recognizing, solving the community problems, and bring a change in perception of the volunteer activities, and democratic citizenship. Subject-linked service-learning has been suggested in the education and volunteer circles all the time, but it has been proposed as a conceptual model or has been piloted only in social studies subjects such as morality and society. At the level of the school curriculum, there has never been a connection between various subjects. Accordingly, the purpose of this is to introduce the case of subject-linked service-learning conducted for a year in a local middle school in 2019 and design it as called Impact Program. To this end, examples of service-learning linked to various subjects such as Social Ethics, English, Mathematics, and the Environment need to be presented, and the changing patterns of the adolescents participating in the program are identified with self-esteem, democratic citizenship, awareness of growth, perception and attitude toward volunteer activities and so on. Through the analysis of overall service-learning, evaluation methods, and results, it has developed into a subject-linked Impact Program to cultivate “Adolescents with a happy self as a democratic citizen”. The service-learning which linked curriculum implemented in 2019 was organically implemented in connection with four subjects, 10 hours per year within the curriculum, and categorized according to the level and tendency of adolescents to achieve the achievement goals of each subject. It is meaningful in that it has implemented various projects that meet the needs of society. Content elements that can be linked to volunteer activities in various subjects were selected and the program was planned and operated, and each activity was introduced, and a process for the students to recognise and solve problems in the local community was presented. However, due to the lack of volunteer time, it was difficult to confirm the changes among youths in the awareness of self-esteem, democratic citizenship, and growth mentioned above. Nevertheless, it provided a positive experience about volunteer activities, and had the effect of gaining confidence in the subject and new activities through joint project. It may be difficult to say that only service-learning is a valid variable because only 10 hours have been conducted in a year, but it is judged that more meaningful results will come out if follow-up observation is conducted with a long-term impact program for more than 3 years. Accordingly, it was designed as Impact Program that suggested the complementary points of subject-linked service learning and that not only adolescents but also teachers, community and the volunteer learning participants could check the changes. When teacher or Service-learning manager planning and operating a program, the first point of supplementary service should be guaranteed, and service learning should be developed step by step according to the experience of teenager. Second, in the case of subject units related to service learning, curriculum plans are planned and operated so that subject learning goals and knowledge and service learning goals and activities can be organically connected at all stages of the subject. Third, teacher or Service-learning manager make full use of the evaluation stage of subject class and service learning. It is the most important to establish a consensus among school members in order to conduct the program stably, and close cooperation between teachers, volunteer coordinators, and service learning managers is necessary. When evaluating, first, a true experimental design using a comparison group is used, second, a questionnaire that has been objectively verified is used, and third, an overall evaluation must be performed according to the impact evaluation measurement criteria. ● Key words: Service-learning, impact program, democratic citizenship, self-esteem ● Student ID: 2018153619
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/159707http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000485860
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF PUBLIC POLICY[S](공공정책대학원) > CIVIL SOCIETY(시민사회학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE