487 0

Ursula K. Le Guin's Hainish Cycle: Storytelling as the Art of Connection

Title
Ursula K. Le Guin's Hainish Cycle: Storytelling as the Art of Connection
Author
마춘옥
Alternative Author(s)
마춘옥
Advisor(s)
유재은
Issue Date
2021. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
본 논문은 미국 작가 어슐러 K. 르 귄의 헤인 시리즈를 중심으로 그녀의 독특한 스토리텔링을 이야기 잇기라는 방식으로 분석한다. 르 귄의 SF미학을 구성하는 요소 중 한 가지가 삶과 현대사회의 권력구조와의 관계 속에서 서사방식을 사유하는 것인데, 그녀의 이러한 문제의식은 헤인 시리즈의 전개와 함께 스토리텔링과 권력, 무위, 소통 등과의 연결속에서 부단히 변화하고 발전한다. 서론에서는 헤인 시리즈 작품을 소개하면서 발터 벤야민의 서사방식에 대한 연구와 르 귄이 주목하는 스토리텔링에 대하여 기술하였다. 2장에서 분석하는 작품은 『로캐넌의 세계』, 『세계의 언어는 숲』, 『환영의 도시』 등 세 편이다. 이 장의 초점은 르 귄이 주목했던 권력의 도구로 이용되는 스토리텔링을 비판하면서 그것이 계층적 세계를 강화하는 작용에 있는데, 권력에 지워진 이야기를 소환할 필요성을 강조한다. 3장에서는 르 귄이 2장에서 제기한 문제에 어떻게 해답을 찾는가를 연구하는데, 여기서 그녀가 제시한 도가사상에 대한 심층적 논의가 필요하다. 이 장에서 분석하는 작품은 『어둠의 왼손』과 『빼앗긴 자들』이다. 2장에서 다루는 세 편의 작품이 공통적으로 제기한 이원론적인 문제의식에 주목하면서, 르 귄이 도가사상을 적극적으로 끌어들여 이원론적인 요소들은 해체하고 새로운 사유의 지평을 열고자 하였음을 밝힌다. 말하자면 르 귄만의 방식으로 도가사상과 무위 개념을 소설에 끌어들여 새로운 스토리텔링 방식을 각색하는 것이다. 제4장에서는 작품 『더 텔링』을 중심으로 도가사상과 연결된 스토리텔링이 새로운 소통의 방식으로 작동된다고 본다. 이러한 소통의 기능이 작동하려면 기존의 듣기가 부재하는 말하기 방식을 거부하고 듣기와 말하기의 연결을 통한 새로운 말하기/듣기 방식의 스토리텔링으로 재구성되어야만 가능하다. 르 귄은 새로운 방식으로 말하기와 듣기를 이음으로써 권력에 이용되는 스토리텔링의 기능을 소통의 기능으로 대치한다. 이러한 르 귄의 문제의식과 해답방식은 우리에게 짙은 여백을 남겨준다. 이는 우리가 다양한 방식으로 르 귄을 읽는 이유이기도 하고, 또한 본 논문이 밝히고자 하는 바이다.; This dissertation examines the features of Ursula K. Le Guin’s storytelling in the context of its connection with power, Wuwei, and communication in the Hainish Cycle. For Le Guin, the problem of telling stories is that they can be easily appropriated to strengthen the power of a ruling class. In her SF worlds, Le Guin experiments with different ways of constructing a narrative that would deter its easy corroboration with power. The first chapter of this dissertation introduces the Hainish Cycle works and discusses their importance in understanding Le Guin’s narrative innovation in light of Walter Benjamin’s concept of storytelling. Chapter II investigates Le Guin’s representation of the problems in storytelling, such as the silencing of the stories of the colonized by praising the stories of colonizers in the following three novels: Rocannon’s World, The Word for World Is Forest, and City of Illusions. Chapter III analyzes Le Guin’s solution to the problems in storytelling by investigating two novels: The Left Hand of Darkness and The Dispossessed. The author deconstructs the hierarchical worlds that are sustained by powerful stories by introducing the Taoist ideas. Instead of identifying with those in power, the new way of storytelling rearranges its connection to power by applying Wuwei, a power of effortless action, and forms a Taoist world. In the Taoist world, the silenced stories are paralleled with the stories that fostering the power of the ruling class. By examining Le Guin’s composition of a communicative world, chapter IV argues that the author redefines telling of and listening to a story by connecting the two acts as intrinsically implied in, and thus modeled by, the other. This chapter selects The Telling as the main text to illustrate Le Guin’s communication model. By connecting telling and listening in this way, Le Guin also overturns the binary opposition between silence and stories, suggesting a new model of communication that is also a mode of storytelling/listening.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/159688http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000485795
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > ENGLISH LANGUAGE & LITERATURE(영어영문학과) > Theses (Ph.D.)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE