762 0

그리그 <바이올린 소나타 3번, Op. 45> 분석연구: 민족주의적 특징을 중심으로

Title
그리그 <바이올린 소나타 3번, Op. 45> 분석연구: 민족주의적 특징을 중심으로
Other Titles
A Study on Grieg Violin Sonata No. 3, Op. 45: Focusing on nationalistic aspects
Author
조혜정
Alternative Author(s)
Jo, Hye Jeong
Advisor(s)
이순익
Issue Date
2021. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
민족주의는 같은 언어와 문화, 역사적 전통, 제도나 의식을 통해 특정 집단의 구성원들을 하나로 통합시키며 문화적으로는 자국의 토착 언어와 전통문화의 우수성을 주장하는 방식으로 나타난다. 19세기 많은 음악가들이 민족주의(Nationalism)사조 아래 그들의 전통 음악적 요소를 더한 작품을 내놓는다. 에드바르드 그리그(Edvard Grieg, 1843-1907)는 노르웨이의 대표적 민족주의 작곡가로서 다수의 작품에서 노르웨이 민요의 선율과 리듬, 북유럽 특유의 자연환경 묘사, 민족 전통의 문화적 특징의 반영 등 민족주의적인 성향을 쉽게 찾아볼 수 있다. 이렇듯 그의 작품은 노르웨이 민족 정체성을 확립하는 데 중요한 역할을 하며 후대에 큰 영향을 끼친다. 그리그의 바이올린 소나타는 총 3곡으로 20대 초에 작곡된 바이올린 소나타 1, 2번과는 달리〈바이올린 소나타 3번, Op. 45〉(Violin Sonata No. 3, Op. 45)는 작곡가로 큰 성공을 거둔 후인 1887년에 완성된다. 이 작품에는 노르웨이 민족음악의 다양한 요소 중 특히 민속 춤곡의 리듬이 자주 활용되는데 대표적으로 할링(Halling), 강가르(Gangar)가 있다. 1악장 전반에서 피아노를 통해 두박 계열 춤곡인 강가르 리듬이 나타나며 2악장 주제 선율에는 경쾌하고 빠른 속도의 할링의 베이스 리듬이 나타난다. 총 3악장으로 구성된 이 작품은 소나타 형식, 3부 형식과 같은 고전적인 형식 안에 민속 춤곡 리듬을 비롯한 장식음과 지속음, 3/4박자와 6/8박자의 혼합 등 다양한 노르웨이 전통 음악의 특징이 담겨있다. 〈바이올린 소나타 3번, Op. 45〉는 고전적 형식과 낭만주의적 화성진행을 기반으로 하지만 노르웨이 민요 및 춤곡의 요소들과의 융합을 통해 그리그만의 민족주의적 성향이 짙게 나타난다.; Nationalism integrates members of a certain group through shared language, culture, historical traditions, institutions and rituals and manifests itself as an assertion of the excellency of its indigenous language and traditional culture. Many musicians of the 19th century create works under the spirit of nationalism while, at the same time, including traditional musical elements. Edvard Grieg(1843-1907) is a prominent Norwegian nationalist composer, whose works exhibit nationalist tendencies through his embrace of the melody and rhythm of Norwegian folk music, his description of the typical Nordic environment and his display of traditional ethnic characteristics. His works not only play an important role in establishing the national Norwegian identity, but also have significantly influence future generations. Of the three violin sonatas composed by Grieg, was, unlike Sonata No. 1, and No. 2, completed in 1887, after he had achieved success as a composer. This particular piece features folk music rhythms, among many Norwegian nationalist elements, the most notable of which are: Halling and Gangar. The Gangar rhythm, a folk dance in duple time, is prominent throughout the first movement, whereas the thematic melody of the second movement displays the upbeat, fast-pased bass rhythm of the Halling. This work, comprising of three movements, contains within a classical framework, such as the sonata form and the three part form, elements of Norwegian folk music like traditional folk dance rhythm, ornaments and pedal tones, and the combination of 3/4 and 6/8 time signatures. is based on a traditional style and romantic harmonic progression, but Grieg’s distinctive nationalist tendency finds expression through the integration of elements of Norwegian folk tunes and dances.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/159190http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000485874
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MUSIC(음악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE