343 0

고대 수메르, 이집트, 미논, 미케네, 그리스의 목걸이에 관한 연구

Title
고대 수메르, 이집트, 미논, 미케네, 그리스의 목걸이에 관한 연구
Other Titles
A Study on necklace in Ancient Sumerur, Egypt, Minoan, Mycenaean and Greece
Author
이형규
Keywords
Ancient Sumerur; Egypt; Minoan; Mycenaean; Greece
Issue Date
2003-12
Publisher
한국디자인과학학회
Citation
한국디자인과학연구, v. 6, no. 3, page. 23-30
Abstract
우르의 왕묘에서 발견된 수메르 문명의 발자취는 단순하면서도 효과적인 금속공예기법을 이용한 금 선과 잎 모양의 펜던트에서 찾아볼 수 있다. 이는 폭넓은 칼라와 가슴 장식의 정교한 형태, 단순한 장식효과를 넘어 주술적 종교적 의미의 디자인이 가미된 이집트에 와서 더 정점에 달한다. 크고 화려한 재질과 방사상의 대칭형태도 전형적인 특징이었다. 금세공 기술이 서아시아에서 지중해 방향으로 퍼지면서 미논 중기시대에는 꽃과 동물들을 이용한 더 정교한 구슬 모양이 발달하였다. 이를 계승하여 고대 그리스의 Archaic 시대와 Classical 시대는 비록 금의 공급이 자유롭지 않았으나 고품질과 예술적인 소수의 주얼리가 남아있고, 금과 보석이 풍부한 헬레니즘시대에 접어들어서는 더욱 정교한 금 체인과 항아리 모양의 씨앗 윤곽 등 화려하며 부와 신분을 상징하는 세속적 의미까지 결합되어 있다. 본 연구는 시대적 고찰을 통해, 고대 수메르에서 고대 그리스에 이르기까지 기본적인 목걸이 디자인이 비드(beads) 형태의 보석들을 꿰는 것에서 크게 벗어나지 않았다는 것을 관찰하였다. 그러나 세공 기술의 발달과 다양한 재료의 이용은 그 디자인의 영역을 한정된 모리브를 넘어서 폭 넓은 의미로 확대 발전시켰으며, 이는 현대에 와서도 무궁무진한 디자인 산업에 밑거름이 되었음을 의심치 않았다. 목걸이의 형태나 착용 방법에서는 고대나 현대에서 큰 변화는 없지만 고대 시대의 정교함과 다양한 재질에 대한 시도와 구성을 보면서, 현대적 감각의 목걸이 디자인의 새로운 탈바꿈은 전혀 새로운 것이 아니며 고대인의 장신구 감각에 경이로움을 금할 수 없다. We can find the mark of Sumerur civilization that was founded in the kings tomb of Ur in the gold chain and the leaf-shaped pendant using simple and effective metal crafts techniques. Its techniques had been Peaked in the Egypt ages with magic and religious design by surpassing various colors, delicate shapes of decorations and simple decorative effect. And, its typical characteristic is big, brilliant quality and symmetry of radial shape. Spreading foldsmithing from West Asia into the Mediterranean more delicate bead shape using flowers and animals had developed in the middle of the Minoan ages. With succeeding this, few high quality and artistic jewelries had been remained in the Archaia and Classical ages of Ancient Greece even if supplying gold had been not free. And, the meaning of jewelry had become more brilliant and mundane as a symbol of wealth and social position, for example more delicate gold chain and pot shaped saw outline, in the Hellenism ages that had had abundant gold and jewelry. This study found that basic necklace design from the Ancient Sumerur ages to the Ancient Greece ages did not deviate from threading beads shaped jewelry through inquiry of each ages. However, the field of design had expanded and developed wider deviating from the limited motive. There is no doubt it is a good base of design industry till now. Shape and wearing way of necklace didnt changed much but new design of necklace with modern sense is not totally new one because its delicate design with various qualities and materials in the ancient ages became a good foundation. In addition, ancient peoples sense of decoration is marvelous.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=2216420https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/156602
ISSN
1229-1072
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > JEWELRY & FASHION DESIGN(주얼리·패션디자인학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE