549 461

유니버설(Universal)과 어포던스(Affordance)관점에서 지하철 진입시설 디자인 연구 - 노인 행동 지원성 중심으로 -

Title
유니버설(Universal)과 어포던스(Affordance)관점에서 지하철 진입시설 디자인 연구 - 노인 행동 지원성 중심으로 -
Other Titles
A Study on the Design of Subway Entrance Facilities in Universal and Affordance Viewpoints - Focusing on the Behavioral Supportability of the Elderly -
Author
남경숙
Keywords
유니버설디자인; 어포던스디자인; 노인의 특성; 노인 행동 지원; 지하철 진입시설; Universal Design; Advantage Design; Characteristics of the Elderly; Support for senior citizens ' behavior; Subway Entry Facilities
Issue Date
2019-12
Publisher
한국공간디자인학회
Citation
한국공간디자인학회 논문집, v. 14, no. 7, page. 183-194
Abstract
(연구배경 및 목적) 도시의 발전에 따라 공공 공간에서 노약자에 대한 배려와 특수 디자인을 쉽게 찾아볼 수 있다. 노인은 우리 사회를 구성하는 중요한 구성원이며, 그들의 삶이 좋거나 나쁘거나 한 나라의 발달 수준을 반영하며, 사람들 삶의 행복의 중요한 지표가 되고 있다. 한국의 경우, 지난 2000년 65세 이상 인구 비율이 7.2%에 이르러 '고령화 사회'에 들어섰고, 2017년에는 이 비율이 14.3%가 되어 '고령사회'에 진입하였으며, 2026년에는 20.8%로 초 고령사회에 도달할 것으로 전망되고 있다. 도시 지하철 시설은 도시 공중교통의 중요한 부분으로서 기본적인 기능성을 충족시키는 것 외에 소외계층 및 특수계층의 사용을 고려해야 한다. 오늘날의 디자인은 노인들의 심리감각을 완전히 고려하지 않고 있으므로 합리적인 디자인은 이런 차별을 없애고 평등을 이루어야 하는 것이다. 연구의 목적은 유니버설과 어포던스 디자인의 개념과 노인을 위한 환경디자인에 관하여 이론적으로 고찰하고, 노인들의 외출 편의를 위한 지하철 진입 시설을 개선한 사례를 유니버설과 어포던스 디자인 관점에서 분석함으로써, 향후 노인이 행복한 생활환경과 심리적 환경 조성을 위한 방안을 제시한다. (연구방법) 첫째, 선행연구의 문헌적 조사를 통하여 유니버설디자인과 어포던스 디자인의 이론을 정립하였다. 둘째, 실증적 조사를 통하여 현재 사용되고 있는 지하철 환승역 중 환승선 4개 이상의 4곳 (왕십리, 청량리, 춘천선, 공덕) 중 제일 대표적인 왕십리 지하철 역사의 진입시설에 대한 사용자 퍼소너 조사 분석을 통하여 문제점과 사용자의 요구를 도출하였다. 또한 위 도출된 사항과 노인의 행동 특성을 관찰하고 지하철 시설 디자인을 위한 유니버설디자인과 어포더스 디자인 가이드라인을 적용한 체크리스트를 구축하여 이를 통하여 지하철 시설 디자인 개선안은 퍼소나를 적용하여 사용을 평가한다. (결과) 행동 불편한 노인˃휠체어 사용한 노인 순서이고, 특성별로는 기능적 지원성˃접근성˃안전성˃수용성 순서로 선호하였다. 어포던스디자인 퍼소나 분석결과는 건강한 노인˃행동 불편한 노인˃휠체어 사용한 노인 순서이고 특성별로는 기능적 피드백˃제약성˃가시성˃대응성 순서로 선호하였다. 인터뷰를 통해 진입시설 만족도는 에스컬레이터˃무장애 엘리베이터˃계단˃휠체어 리프트순서로 도출하였다. (결론) 공간 환경에 있어서의 어포던스는 인간 과 대상 간의 상호 보완적인 관계로, 단순한 인과 관계가 아닌 복잡한 인간과 환경 간의 불확정된 상호교류로 나타난다. 더 나은 상호교류의 과정이 있기 위해서는 노인의 행동특성을 잘 파악하고, 노인의 신체와 마음의 특성을 연구하고, 설계 과정에서 사람을 충분히 고려함으로써 설계의 목적을 달성할 수 있어야 한다. (Background and Purpose) With the development of cities, special designs that consider the needs of the elderly can be easily found in public spaces. Old people constitute an important part of our society, and their living conditions, good or bad, reflect the development level of a country. In Korea, the ratio of people aged 65 or older reached 7.2% in 2000, which is expected to reach 14.3% in the coming year to become an "aged society" in 2017 and reach 20.8% in 2026. After 2020, the elderly population will grow rapidly, accounting for more than one-third of the entire population by 2050. Urban subway facilities are an important part of urban air traffic, and in addition to meeting basic functionality, they should consider the needs of the underprivileged and special classes. The current design does not fully take into account the psychological sensibilities of older people, so a truly rational design should eliminate this discrimination and achieve equality. The purpose of the study is to theoretically consider the concept of a universal and environment-friendly design for the elderly, and to analyze the cases of improving subway entry facilities for the convenience of elderly people, thus presenting a room for the future elderly to foster happy living and psychological environment. (Method) First, the theory of a universal design and apposance design was established through a literature survey of previous research. Second, through empirical investigation, four or more transit lines among the subway transit stations currently in use on the market (Wangsimni, Cheongryangni, Chuncheon Line, Gongdeok) were analyzed for problems and user demands. This was done by analyzing the user's personality on the entry facilities of Wangsimni Subway Station. Moreover, the subway facility design improvement plan is evaluated by applying the process of persona building after observing the behavior characteristics of the elderly and establishing a checklist with the Universal Design and Appliances Design Guidelines for the design of subway facilities. (Results) The elderly preferred to use wheelchairs in order of their behavior, and functional support> accessibility> safety> water-soluble order by nature. The results of the application design persona or analysis were preferred by the order of healthy old people> behaving uncomfortable senior citizens> wheelchair-bound senior citizens and functional feedback> pharmacy> visibility> response by characteristic. Through the interview, the level of satisfaction in the entry facility was derived in the order of escalators, fireplace elevators, stairs, and wheelchairs. (Conclusions) To create a better process of mutual exchange, the purpose of the design needs to be achieved by understanding the behavioral characteristics of the elderly, studying the characteristics of the body and mind of the elderly, and fully considering people in the design process.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/landing/article.kci?arti_id=ART002538929https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/155953
ISSN
1976-4405
DOI
10.35216/kisd.2019.14.7.183
Appears in Collections:
COLLEGE OF HUMAN ECOLOGY[S](생활과학대학) > INTERIOR ARCHITECTURE DESIGN(실내건축디자인학과) > Articles
Files in This Item:
유니버설(Universal)과 어포던스(Affordance)관점에서 지하철 진입시설 디자인 연구 - 노인 행동 지원성 중심으로 -.pdfDownload
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE