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디지털 홈 네트워크에 적합한 향후 신(新)가전에 관한 연구 - 무인청소 시스템 적용을 위한 공간과 제품을 중심으로 -

Title
디지털 홈 네트워크에 적합한 향후 신(新)가전에 관한 연구 - 무인청소 시스템 적용을 위한 공간과 제품을 중심으로 -
Other Titles
A Study on New Digital Home Appliances Suited for Digital Home Network -Centered on space and products for application of automatic cleaner system-
Author
윤종영
Keywords
Unmanned system; Home network; Home automation
Issue Date
2003-06
Publisher
한국디자인과학학회
Citation
디자인과학연구 v. 6, no. 1, page. 9-16
Abstract
21세기는 지식정보화시대라고 한다. 새로운 한 세기가 시작되는 21세기의 많은 변화의 시점에 서있다. 세계적인 많은 기업들은 산업혁명 이후 시대의 변화에 따라 수많은 혁신을 거듭하여 왔다. 다량의 정보가 고객에게 제공되는 정보화 시대로 접어들면서 제품에 대한 고객의 평가는 합리적이며 기능적인 면에서 감성적이며 차별화된 부분에 이르기까지, 다양화된 디지털시대에서의 변화를 요구하고 있으며 그 결과, 정보기기 및 가전시장에서도 이 같은 요구에 따라 변화해 가고 있다. 최근의 네트워크 환경은 국내외적으로 질적인면과 함께 그 규모에 있어서도 않은 변화를 보이고 있다. 이러한 환경적 변화는 결국 이와 관련된 기업의 경영환경과 목표에서도 많은 변화를 불러오게 했다. 시대의 변화에 따른 경영방식의 전환은, 변화하는 기업들과 소비자에게 점보화 시대가 성숙되면서 세계시장이 하나로 엮인 정보 인프라 시장을 형성해나가면서 문화와 생활을 하나로 만들어 놓았다. 시대가 변화함에 따라 높아진 고객의 구매 패턴은 점차 고급화, 개성화 되어 가면서 이제는 상품의 가치가 과거와는 차별된 기술력이나 가격과 같은 물질적인 부분보다는 그 기업과 상품이 가지고 있는 상징성과 그 상품을 통해 얻을 수 있는 차별화 된 감각적 가치로 그 비중을 바꾸어 놓았다. 디지털 정보가전 시장의 경우, 국내기업은 세계시장의 후발주자인 중국과 기타 개발도상국들에게 가격 경쟁력을 점차 잃어 가고 있으며 이제는 가격보다는 품질과 디자인 등의 전략적인 부분의 경쟁력을 높이기 위해 총력을 기울이는 추세이지만 기업의 인지도. 기업 및 제품 이미지의 관리 부족 등 많은 부문에서 효율적인 기업경영의 구조적인 약점을 가지고 있는 것이 현실적인 부분으로 지적되고 있다.본 연구는, 이 문제에서 출발하여 먼저 디지털 혁명의 변화에 따른 디자인의 태동기에서부터 향후 전개될 디지털 홈 네트워크에 이르기까지 홈오토메이션 관련 산업과 제조와 관련된 분야를 대상으로 하여 보다 편리함과 다양성을 요구하는 변화된 소비자의 패턴을 충족시키기 위한 그들의 노력과 득특한 디자인, 신기술, 신기능 등을 분석하면서 향후 전개될 홈오토메이션 시장에서의 `무인청소시스템`의 전망을 집중적으로 연구하고자 한다. 또한 현시점에서 활용된 적용 사례을 비교, 분석하여 홈오토메이션 시장에서의 전략적 차이점을 추출하고, 새로이 전개될 홈오토메이션 시장을 토대로 한 무인청소시스템의 활용 전망 및 방향을 제시하고자 한다. 이러한 연구를 바탕으로 향후 홈 오토메이션 시스템에서의 무인시스템 적용에 대한 방안 연구를 본 연구의 궁극적 목표로 하였다. 21st century is called as a Knowledge Information Age. The 21st century that a new century is begun is in the point of time of many changes. Many worldwide enterprises have performed various kinds of innovations in accordance with the changes of the times since Industrial Revolution. Since Knowledge Information Age that various quantities of information is provided for the customer, from the reasonable and functional aspects to the emotional and differentiated situations, the evaluation of customers on products needs some changes in the diversified Digital Times, and it resulted in changing the informational machine and electric home appliances market in accordance with this needs. Recent network environment has been changed in its size as well as in its qualities at home and abroad. In the end, this environmental change also stirred up many changes in the environment and goals of the enterprises related to this. With the maturity of Information Age for the changing enterprises and consumers, the diversion of the way of management under the change of the times unified information and living into one by forming an informational infra-market of the world market. As the purchase pattern has been high-qualified and specialized under the change of the times, the product is more valuable in case of haying symbolic character that the enterprises and products have and some differentiated sensible value gotten by the product rather than having some differentiated technical power from the past or material aspects like price. In case of the digital informational electric home appliances, the domestic enterprises have been losing their competitive power more and more to the China and the other developing countries that took their position later on. However, even though they are doing their best to enhance theirstrategic competitive powers in product quality and product image rather than in prices, it has practically been indicated that they have lots of structural weak points in the effective enterprises management such as the lack of an image management of the enterprise and product. With the objects of home automation related industry and manufacturing related field from the starting period of design according to the change of digital revolution to thedigital home network to be developed in the future, starting from this issue, this study shall be concentrating on `unmanned cleaning system` in home automation market to be developed in the future by analyzing their endeavors-unique designs, new technology, new function, ect.- for satisfying the changed consumer pattern requiring more convenience and variety. I also would like to find the strategic differences by comparing and analyzing the applied cases utilized at this point, and suggest the prospectand direction for utilizing unmanned system based upon home automation to be newly developed. Therefore, based on this study, the final goal of this study shall be the study on the method of applying `unmanned system` in home automation system in the future based on this study.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=2101265https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/155822
ISSN
1229-1072
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