577 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author서신혜-
dc.date.accessioned2020-09-10T01:53:14Z-
dc.date.available2020-09-10T01:53:14Z-
dc.date.issued2019-09-
dc.identifier.citation한국문학과 예술, No. 31, Page. 95-120en_US
dc.identifier.issn1976-8400-
dc.identifier.issn2465-8642-
dc.identifier.urihttp://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE09219457&language=ko_KR-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/153715-
dc.description.abstract최필공은 신해박해(1791) 당시 잡혔다가 정조의 특별한 배려를 받아 천주교 신앙을 버리고 감화된 것으로 알려진 인물이다. 홍양호는 정조의 명을 받아 ˂최필공전˃을 지었다. ˂최필공전˃은 최필공이 아닌 다른 내용을 강조하고 있다. 첫째, 감화이다. 이 작품은 정조가 형벌에 의해서가 아닌 감화에 의해서 세상을 다스리는 성군임을 강조했다. 둘째, 군사(君師)이다. 군사는 정치적 수장(首長)이면서 신하들·백성들에 대한 교화(敎化)의 수장이라는 의미이다. 이 작품은 정조를 군사로 규정하여, 결국 왕권을 강화하는 의미를 드러내고 있다. 셋째, 중국원류설이다. 서학을 받아들이면서도 그것이 본래 고대 중국에서 기원한 것이라고 설명함으로써 유학의 자신감을 드러내었다. 그래서 천주학 ‘이단’도 곧 해결될 것이라는 낙관론을 표현했다. 최필공은 나중에 천주교로 돌아가 신유박해(1801) 때 죽임을 당했다. 홍양호는 이전에 지은 ˂최필공전˃을 없애지 않고 최필공의 또다른 배신과 죽음을 서(序)에 적어놓았다. 그래서 의도하지 않았지만, 이전에 3가지 핵심어로 드러내려 했던 정조의 의도와 그가 꿈꾼 세상의 실패를 드러내는 결과를 내고 말았다. Philgong Choe apostatized Catholic faith in the aftermath of Sinhae-persecution (1791). It was possible with the grace of Jung Joe’s venial remission of a religiously heretic-issue related with Choe. Jung Joe also ordered Yangho Hong to write about this story called Choepilgongjeon. Instead of applauding Philgong Choe himself, this edition centers on three major terms. Second to none, it concerns ‘apostasy,’ which pays much attention to Jung Jo’s inspirational influence on Choe’s apostacy from Catholic faith; as a result, Jung Jo becomes a major figure as a great king. The other term named ‘unity of king and teacher’ found in Choepilgongjeon, transforms Jung Jo into a great teacher through his pedagogical persuading of Choe from Catholic faith. Another one called ‘theory of Chinese-origin’-Catholic faith demonstrates that Catholic faith as a branch of Western scholasticism had been originated from Ancient Chinese scholasticism. Therefore, the authenticity of Confucianism certainly would dissolve Catholic faith into one sort of Chinese tradition. Philgong Choe, however, was re-apostatized from Confucianism into Catholic faith and stood on Catholic-martyrdom on Sinyupersecution(1801). This Choe’s re-apostacy recorded, without omission by Hong, within the content section of Choepilgongjeon, connotes the collapse of Jung Jo’s political dream expressed by three major terms.en_US
dc.description.sponsorship이 논문은 한양대학교 교내연구지원사업으로 연구되었음(HY-2018년도)en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher숭실대학교 한국문학과예술연구소en_US
dc.subject최필공전en_US
dc.subject홍양호en_US
dc.subject감화(感化)en_US
dc.subject군사(君師)en_US
dc.subject중국원류설(中國源流說)en_US
dc.subject신해박해(辛亥迫害)en_US
dc.subject신유박해(辛酉迫害)en_US
dc.subjectChoepilgongjeonen_US
dc.subjectYangho Hongen_US
dc.subjectApostacy- influence(感化)en_US
dc.subjectUnity of King and Teacher(君師)en_US
dc.subjectTheory of Chinese-Origin(中國源流說)en_US
dc.subjectSinhae-persecution(辛亥迫害)en_US
dc.subjectSinyu-persecution(辛酉迫害)en_US
dc.title˂최필공전˃의 핵심어 세 가지: 감화(感化), 군사(君師), 중국원류설(中國源流說)en_US
dc.title.alternativeChoepilgongjeon with Attention to Three Core Terms : Apostacy-influence(感化), Unity of King and Teacher(君師), and Theory of Chinese-Origin(中國源流說)en_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no31-
dc.identifier.doi10.21208/kla.2019.09.31.95-
dc.relation.page95-120-
dc.relation.journal한국문학과 예술-
dc.contributor.googleauthor서신혜-
dc.contributor.googleauthorSeo, Shin-Hye-
dc.relation.code2019035666-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF HUMANITIES[S]-
dc.identifier.pidsh2448-
Appears in Collections:
COLLEGE OF HUMANITIES[S](인문과학대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE