527 0

근거이론을 적용한 프로골프선수들의 심상 형성 탐색

Title
근거이론을 적용한 프로골프선수들의 심상 형성 탐색
Other Titles
Exploration for the Imagery Formation of Professional Golfers’ by Applying the Grounded Theory
Author
최다희
Alternative Author(s)
Da hee, CHOI
Advisor(s)
박범영
Issue Date
2020-08
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
본 연구는 프로골프선수들의 심상 형성 과정을 이해하고자 하였다. 이에 따라 심상 형성 계기, 심상을 형성하는 주요 조건, 심상을 형성한 결과를 심층적으로 탐색하는데 그 목적이 있다. 연구 절차는 1부 투어 프로골프선수 8명, 2부 투어 프로골프선수 8명으로 프로골프선수 총 16명을 대상으로 심층 면담을 실시하였다. 자료 분석은 Strauss & Corbin(1998)의 근거이론 방법의 개방코딩, 축코딩, 선택코딩의 세가지 단계로 범주화하여 현상을 설명하기 위한 작업을 수행하였다. 연구 결과 첫째, 개방코딩 단계에서 1부 투어 프로골프선수들은 135개의 개념과 17개의 하위범주, 8개의 상위범주로 도출되었으며, 2부 투어 프로골프선수들은 139개의 개념과 17개의 하위범주, 8개의 상위범주로 도출하였다. 연구 결과 둘째, 축코딩 단계에서 패러다임 분석 과정을 거쳐 다음과 같은 구성요소로 설명된다. 1부 투어 프로골프선수들의 인과적 상황은 좋은 성적, 실수 극복의 하위범주로 나타났으며,‘성적에 대한 욕심’이다. 맥락적 상황은 동료 선수의 영향, 프로 선수의 영향으로‘타인에 의한 중요성 인식’과 강연을 통한 교육, 대중화된 정보의 영향으로‘외부의 영향’을 받아‘의도적 활용 이 중심현상으로 나타났다. 중재적 상황은 수행의 향상, 심상의 발휘로‘심상에 대한 믿음과 확신’이 생겨났으며, 부모님의 지지, 지도자의 지지로‘지지하는 사람들과의 교류’를 통해 실제 행동 전략을 나타내는 상호작용전략을 실시하였다. 상호작용전략은 자문을 통한 훈련 방법 모색, 지도자와의 훈련 내용 계획,‘심상 훈련 방안 모색’, 일지를 통한 심상 훈련, 단서를 활용한 심상 훈련‘심상 훈련 유도 전략’, 심상 훈련 장소 탐색, 심상 훈련 상황 조성‘심상 훈련 분위기 조성’으로 나타났다. 이를 수행한 결과‘정서적 변화’와‘수행의 변화’로 도출되었다. 2부 투어 프로골프선수들의 심상 형성에서 나타난 인과적 상황은 선수 생활 정체기, 선수로써의 자신감 상실의 의 하위범주로‘선수 생활의 슬럼프’이다. 맥락적 상황은 전문가의 영향, 동료 선수 관찰,‘타인에 의한 중요성 인식 과 지도자의 교육 방침, 아카데미의 커리큘럼으로‘지도 방법에 따른 교육 영향 의 영향을 받아 중심현상은‘의무적 사용’으로 나타났다. 중재적 상황은 선수들 비교를 통한 안도감, 선수들은 통한 깨달음‘대조되는 선수들 관찰’로 심상의 중요성을 자각하게 되며, 과거 선수 생활 상기, 미래에 대한 기대는‘선수생활의 의지 강화’로 상호작용 전략을 촉진한 상황으로 나타났다. 상호작용전략은 자문을 통한 훈련 방법 모색, 전문적인 정보 수집,‘심상 훈련 방안 모색’, 모델링을 통한 심상 훈련, 긍정적인 심상화 훈련,‘심상 훈련 유도 전략’, 동료선수들과의 심상 훈련, 지도자와의 심상 훈련,‘심상 훈련 분위기 조성’을 통해 수행하였다. 이를 수행한 결과‘사고의 변화’,‘수행의 변화’로 도출하였다. 프로골프선수들의 심상 형성에서 나타난 공통적인 특성과 차이점은 인과적 상황에서 1부 투어 프로골프선수들은 성적에 대한 욕심으로 좋은 성적과 실수를 극복하기 위해 심상을 하게 되었으며, 2부 투어 프로골프선수들은 슬럼프를 경험하면서 시합에 대한 불안을 조절하고자 심상을 형성하는 계기로 나타났다. 이에 따라 맥락적 상황에 영향을 받아 1부 투어 프로골프선수들은 의도적으로 심상을 활용하며, 2부 투어 프로골프선수들은 의무적으로 심상을 사용하였다. 중재적 상황에서는 1부 투어 프로골프선수들이 심상을 활용하면서 믿음과 확신이 생겨났으며, 지지하는 사람들과의 교류를 통해 골프를 잘하고 싶은 마음으로 심상을 발전시키고자 하였다. 2부 투어 프로골프선수들은 대조되는 선수들 관찰, 선수 생활 의지 강화로 심상의 중요성을 자각하며, 심상을 훈련을 통해 노력하고자 촉진된 상황으로 나타났다. 상호작용전략에서는 심상 훈련 방안 모색, 심상 훈련 유도 전략, 심상 훈련 분위기 조성을 통해 심상 능력을 증진시키고자 수행하였다. 이를 수행한 결과에서는 1부 투어 프로골프선수들은 변화되는 시합 상황에 대한 정서 대비와 수행을 계획하면서 정서적 변화와 수행의 변화가 나타났으며, 2부 투어 프로골프선수들은 복잡한 생각으로부터 생각을 정리하고, 심상을 통해 반복적으로 기술을 연습하여 숙달하면서 사고의 변화와 수행의 변화로 나타났다. 마지막 분석 단계인 선택코딩 과정에서 개념과 범주들의 관계를 통합된 형태로 이해하기 위하여 범주와 개념을 연결하여 서술적 전개로 이야기 윤곽을 서술하였으며, 이야기 윤곽을 통해 심상 형성 모형을 제시하여 포괄적인 이해를 돕고자 하였다. 본 연구 결과를 바탕으로 프로골프선수들의 심상 형성 과정을 심층적으로 탐색하여 심상 형성 계기와 심상을 형성하기 위한 주요 조건, 심상을 형성한 결과를 발견하였다. 이를 통해 지도자와 골프 선수들에게 심상에 대한 중요성을 이해시킬 수 있으며, 심상을 활용하는 목적에 따라 적절한 심상을 형성할 수 있는 단서를 제공하는데 본 연구의 의의가 있다.; This study understands the imagery formation process of Professional Golfers’. Accordingly, it is possible to perform in-depth the image forming instrument, the main conditions for forming the imagery, and the result of forming the imagery. Accordingly, the purpose is to deeply explore the imagery forming moment, the main conditions for forming the imagery, and the imagery formation. As for the research procedure, an in-depth interview was conducted with a total of 16 Professional Golfers’with 8 Professional Golfers’ on the part 1 tour pro golfers and 8 Professional Golfers’ on the part 2 tour pro golfers. Data analysis was performed to explain the phenomenon by categorizing it into three stages: open coding, axis coding, and selective coding of the grounded theory method of Strauss & Corbin (1998).As a result of the study, first, in the open coding stage, part 1 tour pro golfers were drawn into 135 concepts, 17 sub-categories, and eight upper categories, and in the part 2 tour pro golfers, 139 concepts, 17 sub-categories, and eight It was derived as the top category. Second, through the paradigm analysis process at the axis coding stage, the following components are described. The causal situation of Professional Golfers’part 1 tour pro golfers was a sub-category of overcoming good grades and mistakes, and it was an opportunity to utilize the imagery as a'desire for grades'. The contextual situation was influenced by'external influence' due to the influence of fellow players, professional players,'recognition of importance by others', education through lectures, and popularized information. The interventional situation is an interaction strategy that represents the actual action strategy through interaction with those who support'with the support of parents and with the support of the leaders' through the improvement of performance and the exercise of the imagery. Was carried out. The interaction strategy is to seek training methods through consultation, plan training contents with leaders,'find training methods for imagery', imagery training through journals, imagery training using clues,'imagery training induction strategy', search for imagery training place, imagery It was shown that creating a training situation was'creating an imagery training atmosphere'. As a result of this, it was derived as'emotional change' and'change in performance'. The causal situation in the imagery formation of the Professional Golfers’in the part 2 tour pro golfers was the opportunity to utilize the imagery as a “overcoming the slump”as a sub-category of stagnant player life and loss of confidence as a player. The contextual situation was influenced by experts, observation of fellow players,'recognition of importance by others and the educational policies of leaders, and curriculum of the academy'. The mediation situation is realized through the comparison of athletes and the realization through the athletes, realizing the importance of the imagery through'observing the contrasting athletes'. It appeared to be the situation that promoted the action strategy. The interaction strategy includes consulting methods for training, professional information collection,'imagery training methods', image training through modeling, positive imagery training,'imagery training induction strategy', imagery training with fellow players, and leaders. The imagery training was conducted with'Creating an atmosphere of imagery training'. As a result of this, it was derived as'change in thinking' and'change in performance'. The common characteristics and differences in the imagery formation of process of Professional Golfers’are that in the causal situation, the part 1 tour pro golfers greeted for their grades to overcome good grades and mistakes, part 1 tour pro golfers It appeared as an opportunity to form an imagery to control anxiety about the game while experiencing the slump. As a result, the imagery was intentionally used by process of Professional Golfers’in the part 1 tour pro, and the process of Professional Golfers’in the part 2 tour was used by the imagery. In the mediation situation, the process of Professional Golfers’in the part 1 tour pro, developed their faith and confidence by using the imagery, and they wanted to develop the imagery with the desire to play golf well through exchanges with supporters. part 2 tour pro golfers realized the importance of imagery by observing contrasting players and strengthening the will of their lives, and appeared to be a situation in which they promoted their efforts through training. In the interactive strategy, the aim was to improve the ability of the imagery through the search for imagery training methods, the strategy for inducing imagery training, and creating an imagery forming atmosphere for imagery training. As a result of performing this, the process of Professional Golfers’of the part 1 tour pro golfers showed emotional changes and changes in performance while planning and performing the emotional preparation for the changing game situation, and the process of Professional Golfers’of the part 2 tour pro golfers organized their thoughts from complicated thoughts. Through the imagery repeatedly practiced and mastered the skill appeared as a change in thinking and a change in performance.In order to understand the relationship between concepts and categories in an integrated form in the final analysis step, the selection coding process, the story outline was described through narrative development by connecting categories and concepts. Based on the results of this study, the imagery formation process of process of Professional Golfers’was explored in-depth to discover the main imagery forming conditions and the result of forming the imagery. Through this, it is possible to understand the importance of imagery to leaders and golf players, and the significance of this study is to provide clues to form appropriate imagery according to the purpose of usin.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/153052http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000438375
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > SPORT SCIENCE(스포츠과학과) > Theses (Ph.D.)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE