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웨이보 1인 미디어 푸드 콘텐츠 특성 연구

Title
웨이보 1인 미디어 푸드 콘텐츠 특성 연구
Other Titles
Characteristics Study of Food Content in Weibo Focused on Liziqi
Author
최연
Alternative Author(s)
CUI YAN
Advisor(s)
김치호
Issue Date
2020-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
오늘날 1인 미디어 시장은 빠른 속도로 성장하고 있다. 특히 음식 주제인 푸드 콘텐츠는 거리감이 적고, 남녀노소 가르지 않고 누구나 받아들이기 쉬운 영상 콘텐츠로 시청 선호도가 매우 높고 많은 주목받고 있다. 리즈치 콘텐츠는 푸드 콘텐츠 생산자 가운데 구독자, 영상 시청수가 자장 많다. 이처럼 리즈치는 콘텐츠 생산자를 넘어서서 1인 미디어를 대표한 사례로서 많은 관심을 받고 있는데 그의 특유한 웨이보 1인 미디어 푸드 콘텐츠 특성 연구에 대해 확인해볼 필요가 있다. 이를 위해 본 연구에서는 중국 1인 미디어 푸드 콘텐츠의 현황과 웨이보 푸드 콘텐츠의 특성을 살펴보고 리즈치 콘텐츠 사례를 통해 웨이보 1인 미디어 푸드 콘텐츠 특성을 제시하였다. 분석결과 리즈치의 푸드 콘텐츠 특성은 1)유니크한 캐릭터 이미지 유지, 2)다양한 포맷과 내용을 담긴 메시지 전달, 3)적극적 향유자 참여를 통한 커뮤니케이션이다. 본 연구는 리즈치 콘텐츠 연구를 통해 웨이보 1인 미디어 푸드 콘텐츠 특성을 제시하는 점에 의의가 있으며, 해외 1인 미디어 푸드 콘텐츠 생산자가 중국 시정 진출하기 위한 참고 자료로 활용 가치를 지닌다. 그러나 하나의 플랫폼에서 나타나는 푸드 콘텐츠의 특성만 집중했던 점에서 본 연구의 한계가 있다. 향후 하나의 푸드 콘텐츠가 서로 다른 플랫폼에서 나타나는 특성을 비교 분석을 통해 보완할 수 있을 것이다.; One-Person Media Content industry has been growing rapidly in recent years. Food Content, in particular, is getting more popular and favored by all ages. Liziqi, one of the food content channel born in 2013, is a successful model among them no matter from the number of followers or the overwhelming viewership. Therefore, characteristics study on Food Content focused on Liziqi is necessary. Accordingly, the study has summarized the current situation of Food Content and the characteristics of Food Content Channels in Weibo specifically. And the analysis showed three characteristics of Liziqi’s Weibo channel, which include having a stronger characteristic, posting content in more formate and information, as well as having initiative communication with channel followers. Results of this study are expected to help understanding the characteristics of Weibo Food Content, and can be used while foreign One-Person Media entering the Chinese market. However, the study faces limitations as the only one SNS platform Weibo has been discussed. It is expected that comparative researches of Food Content Channels on multiple SNS platforms will be done in the future studies.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/152995http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000438649
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