529 0

키넥트와 스마트 미러의 무용교육 적용 방안

Title
키넥트와 스마트 미러의 무용교육 적용 방안
Other Titles
A Study on the Application of Dance Education Using Kinect and Smart Mirror
Author
최은영
Alternative Author(s)
Choi, Eun Young
Advisor(s)
김운미
Issue Date
2020-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
현재 4차 산업의 첨단기술 발달로 현대사회가 급속도로 발전함에 따라, 미래를 대비하여 교육부에서도 다양한 분야에서의 능력을 두루 갖춘 창의 융합형 인재를 기르고자 교육과정에 큰 변화를 두었다. 이렇듯 4차 산업 혁명에 대응하여 교육계에서 ICT를 활용하여 새로운 기술 및 교육 방법을 실제 현장에 적용하는 시도가 많아지고 있으며, 무용교육 분야에서도 과학기술을 적용하려는 시도가 이루어지고 있다. 타 교과에 비해 상대적으로 무용교육에 적용되어 다루어지지 않고 있지만, 이러한 시도가 지속적으로 가속화되어 무용교육에서도 과학기술을 적용한 교육방식이 도입되기를 바란다. 이에 ICT 중 활용 가치가 높은 키넥트와 스마트 미러에 대해 살펴보고, 이를 무용교육에 적용하기 위한 방안을 모색하고자 하였다. 먼저 이론적 배경에서는 무용교육 현황을 통해 예술계 특수목적 학교와 일반 학교에서 이루어지고 있는 무용교육의 흐름에 대해 살펴보았다. 또한, 키넥트 센서와 스마트 미러의 개념 및 원리를 통해 각각의 장치가 어떠한 원리로 이루어지는지 구성과 원리에 대해 파악하여 배경 지식을 확립하였다. 무용교육 분야에서 시도되었던 다양한 ICT 활용 사례를 살펴보며, 향후 무용교육에서 ICT를 적용 또는 접목한 시도를 통해 다각적으로 새로운 수업 방식이 도입되어야 할 필요성을 다루었다. 그리고 키넥트 센서와 스마트 미러의 활용 사례를 토대로 두 장치를 접목하여 예술계 특수목적 학교와 일반 학교 각각의 무용교육에 적용 시, 어떠한 기능을 사용하여 어떤 수업 방식에 활용할 것인지, 무용교육의 도구로써 기대되는 효과와 가능성이 무엇인지 연구하였다. 이를 통해 예술계 특수목적 학교와 일반 학교의 무용교육에 각각 적용하고자 하였으며, 새로운 도구로써 기대되는 효과와 가능성은 다음과 같다. 첫째, 교수자와 학습자의 원활한 상호작용이 가능하다. 둘째, 학습자의 자기 주도적 학습능력 향상과 자기계발의 효과를 가져올 수 있다. 셋째, 학습자에게 다양한 학습 기회를 제공한다. 넷째, 무용교육에 대한 사회적 전반적인 인식을 변화시킬 수 있다. 다섯째, 면대면 수업과 원격 수업 등 다양한 수업에 적용이 가능하다. 여섯째, 다가오는 언택트 시대에도 사용할 수 있는 플랫폼으로서 향후 무용교육의 새로운 도구로써 적용이 가능하다. 본 연구는 미래를 대비하여 무용교육의 효과와 변화의 밑거름을 제공하기 위해 ICT 중 키넥트와 스마트 미러를 접목하여 무용교육에 적용하는 방안을 찾고자 하였다. 무용교육 분야에서 ICT를 활용한 교육방식 도입의 지속적인 시도는 무용교육의 발전 방향에 크게 기여할 것이라 전망한다. 향후 키넥트와 스마트 미러가 보편화 되고 무용교육에 교구로써 적용되어, 무용교육 방법 및 무용교육 환경이 변화된 무용교육을 향유할 수 있기를 기대한다.; The Ministry of Education has made great changes to the curriculum to cultivate creative convergence talents with capabilities in various fields in preparation for the future as the modern society rapidly develops due to the development of advanced technologies in the current 4th industry. In response to the fourth industrial revolution, there are many attempts to apply it to actual fields new technologies and training methods using ICT (Information and Communications Technologies) in the educational world. Similarly, there have been attempts to use science and technology in the field of dance education. Although it is not treated relatively applied to dance education compared to other subjects, it is anticipated that the education method applicated Science and technology will be introduced in dance education, and these attempts will be continued to accelerate. The aim of this dissertation is to document as many aspects as possible of use of Kinect and Smart Mirror in dance education. First, in the theoretical background, the flow of dance education in art’s special purpose schools and general schools were examined through the current state of dance education. In addition, the background knowledge was established by grasping the principles and configurations of each device through the concepts and principles of Kinect sensors and smart mirrors. Looking at various using ICT circumstances that have been tried in the field of dance education, in the future, through the attempt to apply or graft ICT in dance education. It dealt with the necessity to introduce a new teaching method in various ways. And based on the applied examples of Kinect sensor and smart mirror, expected effects of tools of dance education and potentials were studied, as when two devices are combined and applied to dance school education for special purpose and general school in the art world and what functions are used for which teaching methods. Through this, it was intended to apply to dance education in art’s special purpose schools and general schools, the effects and possibilities expected as a new tool as follows. First, the interaction between the instructor and the learner will be more smooth by using Kinect sensor and smart mirror together. Second, it can bring the effects of improving self-directed learning ability and personal development of learners. Third, it provides learners with a variety of learning opportunities. Fourth, it can change the overall social perception of dance education. Fifth, it can be applied to various classes such as face-to-face classes and distance learning. Sixth, it can be used as a new tool for dance education in the future as platform that can be used even in the upcoming uncontacted era. In order to prepare for the future and provide the foundation for the effects and changes of dance education, this study is proposed to find a way to apply dance education by integrating Kinect and Smart Mirror among ICT. In the field of dance education, it is expected that continuous attempts to introduce education methods using ICT will greatly contribute to the developed direction of dance education. In the future, Kinect and Smart Mirror will be popularized and applied as a teaching aid to dance education, so it is expected that dance education methods and environment will be technologized, and also Kinect and Smart Mirror will be more using as enjoyable tool to train dancers.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/152982http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000438793
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DANCE(무용학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE