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골프연습장 디지털화에 따른 CoP(Communities of Practice) 변화 과정에 대한 사례 연구

Title
골프연습장 디지털화에 따른 CoP(Communities of Practice) 변화 과정에 대한 사례 연구
Other Titles
Case study of the Changes in the CoP(Communities of Practice) of Golf Driving Ranges due to Digitalization
Author
박수인
Advisor(s)
최준서
Issue Date
2020-08
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
본 연구는 골프연습장에 골프연습용 기계가 도입되어 디지털화가 일어남에 따라 기존의 골프연습장 실천공동체(CoP; Communities of Practice)에 일어난 변화 과정을 파악하기 위한 질적 연구를 실시하였다. 총 다섯 개 골프연습장에서 근무하는 점장, 레슨프로, 이용 고객을 연구 대상으로 하여 심층면담을 실시하였고, 추가적으로 해당 골프연습장이 운영하는 SNS(Social Network Service)의 온라인 콘텐츠를 수집하였다. 수집된 자료는 전사 작업을 거치고, 코딩 과정을 통해 범주화하였다. 이와 수집된 자료를 바탕으로 골프연습장의 CoP 변화 모형을 도출하였다. 디지털화 된 골프연습장의 변화한 CoP 모형에 대한 내용은 다음과 같다. 첫째, 학습 방식이 레슨프로 주도의 형태에서 자기 주도 학습으로 변화하여 보다 고객의 능동적인 참여의 모습을 확인할 수 있었다. 기존에는 레슨프로의 피드백을 중심으로 학습이 이루어져 왔지만 골프연습용 기계를 통해 제공되는 샷 데이터, 스윙 영상, 축적된 기록을 활용하여 학습함으로써 고객은 자기 성찰적 사고와 자율적 평가를 할 수 있게 되었다. 둘째, 의사소통 방식이 SNS 채널을 활용함에 따라 폐쇄적인 방식에서 개방적으로 변화하였다. 과거에는 골프연습장 현장을 중심으로 시공간의 제약이 있는 형태로 의사소통이 이루어져 왔지만, 이제는 온라인을 활용하여 시공간 제약을 뛰어넘고, 다양한 차원의 참여를 유도함으로써 개방적인 의사소통을 하는 모습을 보였다. 셋째, 지식화 방식이 개인 중심에서 집단지성 중심으로 변화하였다. 기존 골프연습장에서는 주로 개인과 개인의 면대면 접촉을 통해 개인의 경험과 지식이 전달되어왔다. 그러나, 디지털화 된 골프연습장에서는 개인의 지식에만 의존하지 않았다. 수 년 간 쌓여온 골프 학습의 다양한 방법을 시스템화 한 골프연습용 기계를 활용하여 지식을 전달하고 공유하였으며 이러한 방식은 분산된 자원과 지식을 연결하고 활용하는 집단지성의 형태라 할 수 있다. 넷째, 동기부여 방식이 추상적인 형태에서 구체적으로 변화하였다. 과거에는 공이 맞는 타격감과 소리, 연습 시간으로 확인하는 연습량을 동기부여 방식이 작동되어 왔지만, 이제는 디지털화 된 환경에서 데이터로 연습량을 확인하고, 시각화 된 목표를 설정함으로써 참여자들이 보다 구체적인 방식으로 동기부여를 받고 있음을 확인할 수 있었다. 골프연습용 기계의 등장으로 기존에 존재하던 레슨프로, 고객 간의 상호작용뿐만 아니라 기계를 포함한 삼각 구도로 상호작용 범위가 확대되었다. 골프연습용 기계는 네트워크 기술을 기반으로 하여 온·오프라인을 융복합한 Blended Learning이 가능한 환경을 제공한다. 본 연구를 통해 확인한 골프연습용 기계를 활용한 다양한 학습 방법, 네트워크를 활용한 학습, CoP의 변화 방식들을 종합한 연결의 의미를 담기 위해 디지털화 된 골프연습장의 CoP 변화 모형을 최종적으로 Connected CoP라 명명하였다. 골프연습장의 Connected CoP는 참여자들의 골프 실력 향상이라는 합치된 목적을 더 효율적으로 달성할 수 있게 하며, 온라인으로 확장된 의사소통 방식으로 상호 참여의 기회가 확대되고 있음을 확인할 수 있게 한다. 또한 개인 중심의 이야기를 넘어선 집단지성 중심의 지식 공유는 CoP가 이상적인 방향으로 촉진될 수 있도록 할 것이다. 본 연구는 연구자들에게는 골프 서비스 제공자와 공급자 관계를 넘어선 학습 공동체의 관점에서 해석하는 새로운 관점을 제시함과 동시에 골프연습용 기계의 도입이 학습 형태를 어떻게 변화시켰는지 이해할 수 있는 기초 자료가 될 것이다. 또한, 산업적 관점에서는 기계와 인간의 상호작용에 관한 골프연습장 사례를 바탕으로 타 스포츠로의 적용을 도모할 수 있을 것이며, 4차 산업혁명 시대의 변화에 발맞춘 시장의 성장 방향성을 설정하는 데 기초 자료로써 활용될 수 있을 것이다.; The purpose of this study is to understand the changes in the CoP(Communities of Practice) of golf driving ranges due to digitalization. The author employed this case study with qualitative research methods. The case study methodology consisted of in-depth interviews with the managers, golf coaches and customers who participated in the CoP of golf driving ranges, as well as an examination of their SNS (Social Network Service) contents. The collected data were used to analyze the changes in the CoP. The changed CoP model of the digitized golf driving ranges is as follows: First, the learning method has changed from coach-led learning to self-directed learning, which guaranteed the active participation of customers. In the past, customers have relied on feedback from coaches to hone their golfing skills, but they can now self-reflect and self-evaluate based on shot data, swing images, and accumulated records instantly provided by machines designed for golf practice. Second, the communication method has changed from closed to open because of SNS. In the past, communication was restricted by space-time limitations and mainly occurred at golf driving ranges. With the rise of SNS, customers have overcome space-time limitations and openly communicate through various online services, which increased participation through different channels. Third, the way of knowledge has changed from individual to collective intelligence. In the past, personal experiences were exchanged through face-to-face contact between individuals. However, digitized golf driving ranges do not rely on individual knowledge. The knowledge is transmitted and shared by machines designed for golf practice that have systemized various methods of learnings developed over the years. This is a form of collective intelligence that connects and utilizes distributed resources and knowledge. Lastly, the motivation method has changed from the abstract form to the specific form. In the past, customers tracked their practice records by checking their practice time and amount of balls used, but now they are motivated to track their practice records with more specific data collected by the machines, which allow them to visualize their goals. With the development of golf practice machines, the range of interactions of the customers has expanded to a triangular structure of golf coaches, customers and machines. The machines provide an environment capable of blended learning both online and offline using network technology. The CoP changes of digitized golf driving ranges is named the Connected CoP to symbolize the meaning of connection through various learning methods using machines and network technology. The Connected CoP of golf driving ranges enables customers to more effectively achieve their goals and improve their golf skills. The Connected CoP also shows that the opportunities for group participation are expanding through online communication methods. In addition, knowledge sharing focused on collective intelligence beyond individual stories enables the CoP to be promoted in an ideal direction. This study will provide researchers with a new perspective of the learning community to be utilized by the golf service providers and suppliers. It will also be helpful data in understanding how the introduction of machines changed the learning patterns of customers. From an industrial point of view, this study of the interaction between machines and customers at golf driving ranges can be applied to other sports, and can be a resource for the growing market in the 4th Industrial Revolution.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/152929http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000438333
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > GLOBAL SPORT INDUSTRY(글로벌스포츠산업학과) > Theses (Ph.D.)
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