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소비자 트랜드 변화에 따른 패키지디자인의 다기능 현상에 관한 연구-식품패키지 재료를 중심으로

Title
소비자 트랜드 변화에 따른 패키지디자인의 다기능 현상에 관한 연구-식품패키지 재료를 중심으로
Other Titles
A Study on the Multi-function in Package Design According to Changes in Consumer Trends - Focusing on the Used in Food Packing Material -
Author
김응화
Keywords
Multi-function Phenomena; consumer Trends; pluralism of values; post-modernism; dismantling of modernism; fancy products; dismantling the border
Issue Date
2004-08
Publisher
한국디자인학회
Citation
디자인학연구, v. 17, No.3, Page. 343-352
Abstract
(Abstract) Under the production system of a free market economy, the modern consumers`goods that feature current trends reveal diverse aspects of the whole society and culture. This phenomenon is progressing at such a rapid speed that theories can barely keep up to explain it clearly. It is believed that the reason for the lag in academic theories is the formation of pluralistic values in human lifestyles due to the development of science and information communication. The pluralism of values in contemporary society is being studied in many academic fields, and the design among these fields often sees such a phenomenon as one of the post-modernism concepts, where post-modernism suggests a diversification and dismantling of modernism. In other words, the current design is closely watching products that are totally different from existing products, from complex and conceptual outcomes in the field of design to products that reflect various trends. Thus, it is true that package design, which proactively reflects current trends, freely traverses among specific domains of various fields that have been determined tacitly. It is also believed that other fields are also reflecting the same developments. Such a phenomenon is strikingly revealed with so-called "fancy products", while other products "parody"package design. This study sees the phenomenon as dismantling the border between product design and package design. The examined package design reflects the broader characteristics of the times, based on current concepts and meanings, after reviewing design examples. 자유경제가 기반이 된 생산 체제하에서 트랜드의. 다양한 욕구 충족을 위해 만들어진 현대 소비재의 변화는 사회, 문화 전반 에 걸쳐서 여러 양상으로 전개되고 있다. 이 현상은 학문적으 로나 기타 이론으로 규명하기 힘들 정도로 빠른 속도로 또한 다양하게 진행되고 있다. 이것은 과학과 정보통신의 발달에 기인한 인간 생활의 다원화된 가치관의 형성과 유관하다고 볼 수 있다. 현대인의 가치관의 다원화현상은 여러 다른 학문분 야처럼 디자인에서도 다각도로 연구되어지고 있는데 그 중 개 념적으로는 '포스트모더니즘적 이다'라고 하며 이때 포스트모 더니즘이 시사하는 바는 기존의 개념(모더니즘)을 다원화 시 켜 해체시킨 것을 의미하고 있다. 즉, 디자인분야에 나타나는 복합적이고 개념적인 결과물을 비롯하여 다양한 트랜드를 반영한 제품에 이르기 까지 기존의 형태와 전혀 다른 상품들을 말하고 있는 것이다. 이와 같이 시대성을 적극ㄱ적으로 반영하는 패키지디자인 분야는 다양한 기능을 활용할 수 있는 다기능의 형태로 기존의 특정한 디자인 분야라고 암묵적으로 정해놓은 영영ㄱ을 자유롭게 넘나드는 것이 현실이며 다른 분야 역시 그러하다고 사료되는데 흔히 '팬시제품'이라고 일컬어지는 분야에서 현저하게 나타난다. 어떠한 경우는 패키지디자인을 '패러디'하여 '제품화'시키는 예도 있다. 본 연구에서는 이러한 '현상'을 제품 디자인과 패키지디자인 영역간의 탈경계(奪境計)현상이라고 보고 그러한 것을 실례를 중심으로 고찰하여 유추된 개념과 의미를 토대로 보다 폭 넓게 시대성을 반영한 패키지디자인으로 재조명 되어야 한다.
URI
http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE00889547&language=ko_KRhttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/151647
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