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도시 녹지 공간 확보를 위한 건물의 입체녹화 선호요인에 관한 연구

Title
도시 녹지 공간 확보를 위한 건물의 입체녹화 선호요인에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Multi-dimensional Greening Preferential Factors for Securing Green Spaces in Cities
Author
이명훈
Keywords
Multi-Dimensional Greening; Traditional Markets; Greening Function; Multi-Dimensional Greening Elements; Consumer Expectations
Issue Date
2019-06
Publisher
한국산학기술학회
Citation
한국산학기술학회논문지, v. 20, no. 6, Page. 521-530
Abstract
도시기후변화에 대응하고 도시환경을 질적으로 개선하기 위해 서울시 내 입체녹화 공간 확보를 위한 해결방안으로 전통시장의 입체녹화를 통해 공간적 측면, 경관적 측면, 환경적 측면 등에서 큰 효과를 기대할 수 있다. 본 연구의 목적은 도심현상에서의 녹화기능을 강화하고자 건물에 입체녹화를 위한 입체녹화 구성요인을 살펴보고, 이를 통해 입체녹화의 성공적 도입을 위한 기준설정과 질적 증대 효과를 달성하고자 하는 것이다. 전체 569명의 전통시장을 이용하는 소비자를 대상으로 설문조사를 실시하여 SPSS와 AMOS 프로그램을 이용하여 자료를 분석하였다. 분석결과, 전통시장 입체녹화 구성요인인 생태적, 물리적, 기능적, 시각적, 시설적 측면은 모두 소비자 기대감에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 전통시장을 이용하는 소비자들의 성별에 따라 전통시장의 입체녹화 구성요인 중 생태적 측면에 유의한 차이가 있었고, 연령에 따라서는 입체녹화 구성요인의 기능적, 물리적, 시각적 측면에 유의한 차이를 보였고, 전통시장 입체녹화에 대한 기대감 수준도 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 학력에 따라서는 입체녹화 구성요인의 물리적, 시각적 측면에 유의한 차이를 보였고, 전통시장 입체녹화에 대한 기대감 수준도 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. With a view to respond to urban climate change issues and improve the urban environment in a qualitative manner, the strategy of multi-dimensional greening of the traditional markets in the City of Seoul to secure the multi-dimensional green spaces can result in a significant effect in terms of landscaping, environment, and spatial aspect. The purpose of this study is to examine the elements of multi-dimensional greening for the multi-dimensional greening of buildings in order to enhance the greening function within urban phenomena and, with this, establish the criteria for success introduction of multi-dimensional greening and its qualitative expansion. For this, a total of 569 consumers of traditional markets have been interviewed, and the data from their questionnaires were analyzed through SPSS and AMOS software. The result of the analysis showed that the elements of the multi-dimensional greening of traditional markets, such as the economical, physical, functional, visual, and facility aspects all affected the consumer expectation in a positive manner. Also, depending on the gender of the customers of traditional markets, the ecological aspect among the elements of multi-dimensional greening had a significant difference. And, by the age, the functional, physical, and visual aspects of the elements of multi-dimensional greening showed a significant different. And, the expectation on the multidimensional greening of traditional markets also showed a statistically significant difference. By the level of education, there were significant differences in terms of the physical and visual aspects of the multi-dimensional greening elements. And, the level of expectation on the multidimensional greening also differed significantly.
URI
http://koreascience.or.kr/article/JAKO201922850163926.pagehttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/151288
ISSN
1975-4701; 2288-4688
DOI
10.5762/KAIS.2019.20.6.521
Appears in Collections:
COLLEGE OF ENGINEERING[S](공과대학) > URBAN PLANNING AND ENGINEERING(도시공학과) > Articles
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