511 0

스티커를 활용한 함수의 극한 개념 지도

Title
스티커를 활용한 함수의 극한 개념 지도
Other Titles
Study on Teaching of The Limit Concept of function Using Sticker
Author
황혁주
Alternative Author(s)
Hwang, Hyok-Joo
Advisor(s)
차인숙
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
제 7차 교육과정에 의하면 극한의 개념은 '직관적으로 교육을 한다.'라고 명시되어 있다. 특히 함수의 극한 개념 지도에 있어 교사는 지도에 어려움을 격고 있고 학생은 이해에 있어 어려움을 격고 있다. 이에 본 연구는 함수의 극한 개념을 지도함에 있어 스티커를 활용하는 방법이 학생들의 이해에 어떤 교육적 효과를 줄 수 있는지를 조사하고자 하였다. 이를 위해 함수의 극한에 대한 역사, 제 7차 교육과정에 의거한 함수의 극한 개념, Pestalozzi의 직관적 교수법 등을 알아보고 스티커를 활용한 극한 개념 지도법에 대한 예비교사들의 경험과 교수학적 견해를 통해 살펴본 교육적 효과와 문제점을 제시하였다.; The main purpose in this study is to discuss how to teach the concept of 'limit' more effectively in high school. According to the 7th National Mathematics Curriculum, the concept 'limit' is stated by "The concept 'limit' is learned intuitively." Especially, in teaching the 'limit' concept of function teachers have difficulty in teaching and at the same time students consequently have difficulty in understanding the concept of 'limit' This study is about the teaching method of the limit concept using sticker and preliminary teachers have tried this method. In this research, I delineate the historical developments of 'limit' of function and the concept of the 'limit' of function and the intuitional teaching method of Pestalozzi. And next, this research suggests a tutorial effect and problems of teaching 'limit' concept of function using sticker.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150928http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406141
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > SCIENCE AND MATHEMATICS(이학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE