257 0

한국 중학교와 연변 초급중학교 음악교과서 비교 분석 연구

Title
한국 중학교와 연변 초급중학교 음악교과서 비교 분석 연구
Other Titles
A Study on the Comparative Research of Korean middle school music Text books with Yanbian's : Focusing on the field of singing
Author
송승은
Alternative Author(s)
Song, Seung-Eun
Advisor(s)
박인기
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 중국 연변자치주의 초급중학교와 한국 중학교 음악교과서 1, 2, 3학년을 중심으로 음악교육현황과 가창영역을 세부적으로 비교, 분석하여 한국과 연변음악교과서 연구에 도움을 주기 위하여 연구하였다. 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 한국과 연변 음악교과서의 전체적인 구성에서 한국은 애국가를 수록하고 있는 것으로 나타났으며 1권의 책으로 구성되어 있고 연변은 상·하권으로 나뉘어 학기로 구분하고 있다. 둘째, 제재곡의 국적 선정에 있어 한국교과서과 연변 교과서 국내곡으로 구성되어 있으며, 한국 교과서에서는 국내곡 전통음악이 높은 비율을 차지하고 연변 교과서에서는 국내곡 전통음악이 9학년에서만 나타나 낮은 비율을 보여 한국과 다른 점을 보였다. 셋째, 한국과 연변의 음악용어에서도 차이가 있음을 볼 수 있었는데, 성악연주 형식에서 4성부 소프라노, 테너, 베이스를 연변에서는 쏘프라노 테노르, 바스로 구분하고, 악기 표기에서 탬버린, 바순, 콘트라베이스를 연변에서는 탄부린, 파고트, 콘트라바스로 등 사용됨을 알 수 있었다. 넷째, 가창영역별 구성으로 가창곡의 형태, 형식, 조성, 박자, 빠르기, 음역, 제재곡의 주제내용으로 나누어 비교한 결과 가창곡의 형태에서 한국과 연변은 제창이 높은 비율을 나타냈다. 다섯째, 형식에 있어 한국 교과서와 연변 교과서에서 동일하게 두도막 형식이 높게 나타났으며, 조성에 있어 한국은 전통음악곡이 높은 비중을 보였고, 연변 중학교 교과서에서는 다장조가 많았다. 여섯째, 박자 부분에서는 한국과 연변 교과서에서 4/4박자 곡이 가장 많았으며 연변 교과서에서는 2/2, 9/8, 10/8, 12/8, 변박자가 전혀 수록되지 않는 반면 한국 교과서에 없는 3/8박자가 연변 교과서에서는 소개되고 있다. 일곱째, 빠르기에서는 한국과 연변 교과서에서는 Moderato곡이 가장 많으며, 연변 음악 교과서에는 7, 8학년에서는 Adagio와 Allegro는 전혀 나타나지 않은 것으로 나타났다. 여덟째, 음역에서는 한국 교과서와 연변 교과서 모두 4도, 5도의 음역이 가장 많았으며, 제재곡의 주제 내용에서는 한국 교과서 가사는 꿈·희망, 계절, 그리움, 자연에 관련된 내용이 많으며 연변은 꿈·희망, 자연에 대한 내용이 많은 것으로 중학생이라는 새로운 마음가짐으로 꿈·희망을 심어주는 의미가 있는 것으로 알 수 있었다. 이상의 결과를 볼 때 소수민족임에도 불구하고 연변 교과서에 음악구성이 한국적 내용에 충실히 기재하려는 특징을 엿볼 수 있고 체제의 차이로 인한 용어나 제재곡 선정에서의 시대적 상황과 정보의 한계로 인한 선곡이나 용어 등에서 뚜렷한 차이를 알 수 있다.; This thesis is to study the comparison of the middle school music text book between the two region―South Korea, and Chinese-Chaoxianzu district. The results are the followings. First, Korean text books have the National anthem of South Korea in front. It is of one book for one year, and one book in one semester in Chinese-Chaoxianzu district. Second, Both text books consist of its domestic songs. Higher rates of traditional music is included in textbooks of South Korea, while only in that of 9th grade is in Chinese-Chaoxianzu district. Third, the idioms used by the two region is also different. Even though the idioms of soprano, tenor, bass can be seen in both textbooks, the way to express foreign character is vary. Such a fact is also seen in instruments, too. Fourth, it is known that the rate of unison is more likely appear in South Korea through the comparison of its form, mode, meter, beat, range, and so on. Fifth, Both text book has many two-parted musical forms. Traditional music is more likely seen in Korean text book. C-major is the most appeared form in Chinese-Chaoxianzu district. Sixth, 4/4 meter is the most in both text books. While 2/2, 9/8, 10/8, 12/8 is followed and 3/8 meter is also appeared in Chinese-Chaoxianzu district. Seventh, Moderato is the mostly seen tempo in both text books, and no Adagio and Allegro is seen in the 7th and 8th grade of Chinese-Chaoxianzu district. Eighth, intervals of 4 and 5 degrees are common in both text books. Mostly appeared themes are dream, hope, seasons, missing, and nature in Korean text book, and dream, hope, nature in Chinese-Chaoxianzu district. With such results, The contents of textbooks are composed to maximize the characteristics of Korean emotions. While it still has big difference in the way to express idioms or selection of songs according to its few information between the both region.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150912http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406717
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ARTS AND PHYSICAL EDUCATION(예체능학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE