376 0

한국어 한자 어휘 학습 자료 개발을 위한 기초 연구

Title
한국어 한자 어휘 학습 자료 개발을 위한 기초 연구
Other Titles
Basic Study on development of learning materials for Korean Chinese vocabularies : For those who speak Chinese -
Author
김민경
Alternative Author(s)
Kim, Min-Kyoung
Advisor(s)
조성문
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 현재 사용되고 있는 중급 한국어 교재 상의 한국어 한자 어휘와 중국어 어휘를 비교 분석하여 자료화함으로써 중급 중국어권 한국어 학습자들이 해당 어휘를 접할 때부터 그 어휘와 중국어 어휘 간의 대응 관계, 활용 형식, 연상 의미 등을 알 수 있게 하는 데에 기본적인 의의를 두고 있다. 또한 그동안 중국어권 학습자뿐만 아니라 교사들도 간과했던 중국어권 학습자 대상 한자어 교육을 실용화하고 학습자들의 모국어의 영향에 의한 오류 부분을 최소화하는 것이 본 연구의 목적이다. 본 연구에서는 한국어 한자 어휘가 중국어와 형태적으로는 동일하나 실제적인 차이가 있는 것에 초점을 맞추어 동형부분이의어, 동형완전이의어, 상대동의어, 역순어로 각 어휘를 분류하고 실제 중국어 화자의 인터뷰 과정을 통해 실용적인 학습 자료만을 정리, 비교하였다. 또한 어휘 비교의 기초자료를 활용하여 어휘 학습 자료나 수업 활용자료의 예를 제시하여 중국어권 한국어 학습자들을 대상으로 한 한국어 한자어 교육의 방향을 보여주었다. 앞으로 중국어권 학습자의 한국어 한자 어휘교육은 실제적인 예문의 수집을 통해 기본 어휘뿐만 아니라 고급 수준의 어휘까지 총망라된 학습 자료 개발을 시작으로 계속적인 연구가 진행되어야 할 것이다.; The purpose of this study is to help Chinese who are learning intermediate Korean to be aware of corresponding relations, conjugation forms and association meanings between Korean vocabularies and those in Chinese by comparing and analyzing Korean Chinese character vocabularies used in intermediate Korean textbooks. Also this study aims to educate Chinese with Korean Chinese characters which has been overlooked by those who learn Korean and even teachers to minimize faults that have been made by effect of their mother tongue languages. In this study, by focusing on actual differences between Korean Chinese characters and Chinese which are identical in forms, we classify vocabularies into partial homographs, complete homographs, relative synonyms, compounds words(of different order) and arranged practical data through interviews with Chinese. Also we suggest guidelines for teaching Korean Chinese vocabularies for Chinese by presenting learning materials for classes. We suggest that education of Korea Chinese characters for Chinese may start with development of learning materials including basic and advanced vocabularies based on collection of practical examples with continuous study accompanied.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150865http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406702
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > LINGUISTICS AND LITERATURE SCIENCE(어문학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE