752 0

개별학습에 기반 하는 실시간 CSCL 시스템의 설계 및 구현

Title
개별학습에 기반 하는 실시간 CSCL 시스템의 설계 및 구현
Other Titles
Design and Implementation of a Realtime Computer Supported Collaborative Learning System based on Individual Learning
Author
최윤미
Alternative Author(s)
Choi, Yun-Mi
Advisor(s)
최진식
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 학습자가 개별학습을 진행하면서 학습 진행에 어려움에 당면하였을 때, 동료 학습자와의 상호작용을 통해 문제를 해결하여 궁극적으로 학습자가 학습목표에 도달이 용이하도록 하는 실시간 컴퓨터 지원 협력학습 체제를 설계 및 구현하였다. 컴퓨터 지원 협력학습(Computer Supported Collaborative Learning :CSCL), 처방적 교수, 완전학습, 근접발달영역을 본 연구의 주요 이론적 기저로 삼았다. 본 연구에서는 교수-학습에서 실시간 통신을 강조하는 것을 R-CSCL로 규정하였다. 본 연구의 의의는 다음과 같다. 학교현장은 평균 43명의 과밀학급(인천광역시 연수고등학교 2학년)으로, 컴퓨터실에서 교사는 학생들을 관리하기 위해 학생 PC의 전원 끄는 경우가 있다. 교사는 학생의 컴퓨터를 주시하여 수업과 관련 없는 웹 (web) 사이트를 방문하는 학생들의 수업 이외의 장난을 막으면서 학생들에게 수업해야 하기 때문이다. 그러나 학생은 이러한 방식에 반발심을 사거나 학생들의 학습 의욕을 떨어트리는 요인으로 작용한다고 본다. 또한 컴퓨터실 수업에서 일반적으로 교사는 “바쁜 교사”이다. 제한된 시간에 학습자 개인의 흥미나 욕구를 반영하여 개별 학습자의 능력 혹은 수준에 맞추어 수업의 내용과 속도를 다르게 가르치는 개별지도가 불가능하다. 현실이 이렇다 보니 컴퓨터라는 정보화 기기를 활용한 수업이 효율적으로 이루어 지지 않고 있다. 본 연구에서는 이러한 문제점을 해결하고자 학습 초기에 학습자는 개별학습을 하면서 학습을 진행의 어려움을 있을 때 학습자와 학습자가 긴밀한 의사소통을 통해 정보교환이 가능하도록 하여 학습자 스스로 개별학습과 협력학습의 범주를 넘나들며 학습하도록 함으로써 개인차를 극복할 수 있는 협력체제를 갖추도록 하고자 한다. 또한 모든 학습자 각각의 흥미, 학습 성취도로 구성된 개별학습 정보와 학습자와 학습자간의 대화 빈도나 상호작용 후 문제해결 정답률과 같은 상호작용 정보를 교사 컴퓨터에 모니터링 하여 교사가 학급의 전체적인 수업 모습을 통찰하여 교사의 도움이 아니면 학습의 어려움을 극복하기 어려운 학생들에 대하여 교사의 개별지도 우선적인 처방이 가능하도록 지원하고자 한다. 본 연구의 결과인 R-CSCL의 기대효과는 다음과 같다. 첫째, 기존의 컴퓨터지원협력학습(CSCL)이 웹(web)을 이용한 정적 교육 시스템인 반면, 수업 중에 동적으로 학습자와 학습자 간 혹은 교사와 학습간의 실시간 협력학습을 지원한다. 이는 학생들이 요구하는 재미요소를 충족시키기에 용이하고 장기적으로 시스템을 활용도를 높일 수 있다. 둘째, R-CSCL는 현재의 학습주제에 대한 학생의 학습 능력을 대상으로 학습자에게 필요한 동료 학습자와 상호작용이 하도록 연결하기 때문에 학습자의 학업 성취도를 향상시킬 수 있다. 셋째, 교사용 시스템의 수업 설계 프로그램에 의해 동적인 웹(web)을 구성함으로써 수업준비 자료에 대한 생성, 편집, 추가, 삭제가 용이하다. 전체적인 구조의 변화 없이 간단하게 새로운 데이터 파일을 추가할 수 있는 확장성을 제공한다. 넷째, 협력과제 수행을 위한 그룹 구성할 때에 학생의 관심과 현재의 교과 내용에 대한 학생의 성취도를 반영할 수 있도록 한다. 무작위로 하거나 학생들의 평균적인 학업 성취도를 반영하여 그룹을 형성하는 것 보다 효과적인 협력학습으로 작용할 수 있다. 따라서 향후 본 연구를 바탕으로 보다 넓은 의미의 유비쿼터스 교육환경에서의 CSCL 시스템으로 구현되고 상호작용과정에서 음성과 영상을 사용하여 의사소통이 가능하도록 지원하려는 연구가 뒤따라야 할 것이다.; This thesis describes the design and implementation of realtime computer supported collaborative learning system. When a learner faces up to difficulty in progress individual learning, the learner solve question with interaction of learner of the age for a learner arrive in a goal. The theoretical framework for this study is based on the prescriptive instruction, completed learning, Zone of Proximal Development. The school institution is an overcrowded class, teacher may be block off power of student computer for lead student in computer room. Because teacher is teaching do block off game or play of student, Teacher supervise student compute. But student have aversion or reduce the will to learning about this instruction method. Also teacher is normality "timeless teacher" in computer room. Teacher impossible teaching reflect interest or desire of student in the limited time and teaching differently contents and speed of lessons as adjust ability of student. This thesis includes intention to a settlement the point at issue. Students study individual Learning an early stage. If student faces up to difficulty, apply to closed communication between student and student, using visit here and there individual Learning by oneself or collaborative learning. In the result, students get ready collaborative system for overcome difference among individuals. To sum up, the study suggested three implications as follows. First of all, computer supported collaboration learning system has been used web in the past. But now, it support dynamic collaboration between student and student or student and teacher. It is easy to add something to require from student and will be good efficiency in the long term. Second, realtime computer supported collaboration learning system advance grade of student. Because it couple student with same level student. Third, it consists of dynamic web by class design program of teacher system. so It is easy to creation, modify, add and delete of data. it supported expansion to easy add the new data files. need not change the construction. Finally, when made groups for solved the collaboration work, it must reflect student's interest and subject. It is better than random group or reflect student's average construction. The Next Time, it need the further work based on this study what computer supported collaborative learning system education environment of ubiquitous and it must have possible communication between sound and video in the reciprocal action.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150828http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000405639
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > VOCATIONAL EDUCATION(실업학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE