679 0

매스미디어가 청소년의 국가의식에 미치는 영향

Title
매스미디어가 청소년의 국가의식에 미치는 영향
Other Titles
A Study on the Mass Media Influencing to the Youth's Consciousness to the Nation Country
Author
이윤주
Alternative Author(s)
Lee, Yun-Joo
Advisor(s)
이상민
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
교통·통신의 발달과 냉전 시대의 종결로 시작된 세계화는 우리 사회에 존재하는 ‘사회적 사실’로서 막대한 영향을 미치고 있다. 세계화는 국가의 주도적 역할로 인해 진행되었으나 국경의 개념이 점차 사라지면서 자유롭게 이동되는 생산품은 물론 생산 요소간의 이동 등은 국내·외적으로 국가의 역할을 위태롭게 하고 있다. 전 세계가 하나의 국가로 통합되는 가운데 앞으로 무한 경쟁 속에서 살아가야 할 청소년들은 ‘세계인으로서 한국인’의 권리와 의무에 많은 혼란을 겪게 될 것이다. 따라서 본 연구에서는 외국과의 관계 속에서 우리나라에 대하여 청소년들이 갖고 있는 태도와 가치 등이 어떠한지 조사해보고, 세계화를 급속하게 진행시킨 매스미디어에 의해 청소년들의 국가관이 어떠한 영향을 받고 있는가를 연구해보고자 한다. 이론적 배경으로는 매스미디어의 기능 및 효과와 사회적 현실구성이론을 바탕으로 진행하였다. 먼저, 경기 수원 지역의 인문계 고등학생들을 대상으로 국가에 대한 관심도, 애국심, 국가와 민족에 대한 긍지, 통일관, 안보관, 외교적 관계 등을 국가의식의 측정 요건으로 삼아 청소년들의 국가관을 조사하였고, 이것이 매스미디어의 영향을 받았는지 분석하였다. 국가의식에 영향을 줄 수 있는 요인이라 생각되는 사회 인구학적 요인으로 성별, 학급 석차, 가정에서 구독하는 신문의 정치적 성향을 함께 조사 분석하였다. 결론은 다음과 같다. 첫째, 고등학생들은 국가 의식에 관하여 대체적으로 보통 이상의 관심을 갖고 있었으며 관심만큼 적극적으로 대화하는 것은 아닌 것으로 나타났다. 또, 한국인으로서의 자긍심과 국가 위급 상황에서의 개인의 희생정신은 높은 편이였으나 국가의식을 고취시키는 행사에 대해 부정적인 생각이 높았으며 특정 국가와는 감정적인 면이 많이 작용하여 국가와 민족을 뚜렷이 구분하지 못하고 있음을 알 수 있었다. 통일관에 있어서는 부정적인 견해를 보였고, 안보관에 있어서는 자국의 힘에 의한 보수적인 국가관을 보이는 것으로 나타났다. 반면 외교적 관계에서는 국익을 고려한 범위 내에서의 주체적 역할을 요구하는 국가관을 갖고 있음을 알 수 있었다. 둘째, 성별에 따른 국가의식의 차이는 여학생이 남학생보다 국가의식에 대한 관심도가 높으며 한국인에 대한 긍지도 높은 편이였다. 셋째, 학급 석차에 따른 국가의식의 차이는 학급 석차가 높을수록 국가의식에 대한 관심도가 높으며 안보관 및 외교적 관계에 있어서도 주체적이고 자주적인 국가의식을 갖고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 가정에서 구독하는 신문의 정치적 성향에 따른 국가의식의 차이에서는 보수적 신문을 구독하는 응답자가 핵무기 보유에 긍정적이며 우방과의 관계를 중시하고, 진보적 신문을 구독하는 응답자는 핵무기 보유에 부정적이며 자주적이고 주체적인 국가의식을 갖고 있음이 나타났다. 다음으로 청소년의 국가 의식과 매스미디어에 따른 영향 관계를 분석하였는데, 국가의식 관련 보도의 노출 정도에 따른 청소년의 국가의식은 유의미한 차이를 보이는 것으로 나타났다. 우리나라와 외국 관련 보도에 대한 매스미디어의 평균접촉시간 및 이용비율, 이해도, 주의도, 신뢰도에 따라 국가의식과 관련된 보도에 대한 관심의 정도가 다르게 나타났으며 각 매체의 특성에 따라서도 차이를 보이는 것으로 결과가 도출되었다. 보다 구체적인 내용은 다음과 같다. 첫째, 매체 특성에 따라 분석해본 결과 인터넷을 이용하는 응답자에서 접촉 시간이 길거나 사용 비율이 높을수록 부정적인 국가관이 생기는 것으로 나타났으며, 신문에 대한 신뢰가 클수록 국가의식에 대한 이해도가 높아지는 결과가 나타났다. 또, 다른 매체보다 정치적 성향이 뚜렷한 신문을 보는 응답자는 신뢰도가 높은 응답자일수록 보수적이고 외교적 관계를 중시하는 국가의식을 갖고 있었고, 자유롭고 진보적이며 적극적인 성향을 지닌 사람들이 많이 찾는 인터넷을 보는 응답자의 경우 진보적이고 비판적이고 주체적인 국가의식을 갖고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 국가의식에 대한 보도에 대한 이해도와 관련해서는 보도에 대한 이해도가 높을수록 외교적 관계를 고려하는 것으로 나타났으나, 인터넷의 경우에는 이해도가 높을수록 자주적이고 주체적인 외교를 주장하는 것으로 나타났다. 셋째, 국가의식 관련 보도에 대한 노출 정도와 관련해서는 노출도가 높을수록 한국인으로서의 긍지는 높아지는 것으로 나타났다. 넷째, 국가의식 관련 보도에 대한 주의도에 관련해서 주의도가 높을수록 자국의 국력강화를 통한 주체적이고 자주적인 국가관을 갖고 있는 것으로 나타났으며, 국가의식 관련 보도에 대한 신뢰도에 따라서는, 신문을 신뢰할수록 ‘외국이 우리나라를 무력으로 침공할 가능성이 높다는 응답이 많이 나왔다. ‘세계인으로서의 권리와 의무’를 강조하는 현대 사회에서 ‘무조건적인 국가에 대한 관심과 이해’는 사회적으로 도태될 수밖에 없다. 따라서 ‘세계 속의 한국인’으로서 주어진 권리와 의무를 다할 수 있도록 학교에서는 개인의 인권을 침해하지 않는 범위 내에서 공동체적 가치와 타인에 대한 배려를 함양하는 교육이 이루어져야 한다. 또, 본 연구 결과에서 나타난 것과 같이 각 매체가 갖고 있는 특성에 따라 청소년들에게 미치는 영향이 다름을 고려하여 매체를 바르게 이용하고 판단할 수 있는 교육을 시키는 것이 바람직할 것이다. 현대 사회에 막대한 영향을 미치고 있는 매스미디어의 기능과 효과에 대해 더 많은 연구가 이루어져, 학교교육 현장에서 세계인으로서의 자세와 국가의식을 교육하는데 활용될 수 있도록 더 많은 지원 및 다양한 방향으로의 매체 연구가 진행되어야 할 것이다.; Globalization that started with the end of the Cold War and the development of transportation and communication have exerted tremendous and unavoidabel influences on society. Though the government has led globalization, the changes in the investment and trade in Global Village is challenging the international and domestic role of nation. With the integration of nations, adolescents who should be abe to survive in the infinite competition will fall in the chaos concerning their rights and responsibilities as a "Korean as a citizen of the world". Therefore, this study will research on the teenagers' attitudes towards national roles in the process of globalization and the effects of mass media which has accelerated globalization on their national consciousness. This research is based on the function and effect of mass media and social construct theory. High schoolers in Suwon, Gyeonggi province answered about their national interest, national sentiment, pride towards the nation, view on unification and security, and view on foreign politics. And the data was analyzed to trace the effects of mass media. Socio-demographic factors such as gender, grade, and the kind of newspapers reflecting political inclinations were considered as the influential factors to the national consciousness. The following is the results of the research. First, high school students generally had a more than average level of interest in national consciousness and participated less actively in conversation than the interest. They showed high self-respect as a Korean and high self-sacrifice in the situation of a national crisis, had very negative attitudes toward events of a national ceremony, and failed to distinguish a country from a nation distinctly because of emotional actions toward specific countries. They showed a negative view of unification and security and conservative nationalism based on the power of their own country. In addition, they showed a view of nation requiring an independent role within a range considering national interests even in diplomatic relationship. Second, as for differences in national consciousness by gender, girls showed more interest in national consciousness and higher self-respect as a Korean than boys. Third, as for differences in national consciousness by ranking in the class, those in a higher rank were more likely to show more interest in national consciousness and have subjective and independent national consciousness even in diplomatic relationship. Fourth, as for differences in national consciousness by political inclinations of newspaper to which home subscribed, respondents subscribing to conservative newspaper showed positive attitudes toward possession of a nuclear weapon and valued relationship with an allied nation while those subscribing to progressive newspaper showed negative attitudes toward possession of a nuclear weapon and had subjective and independent national consciousness. Fifth, there were significant differences in adolescents' national consciousness by the degree of exposure to the press of national consciousness. The average amount of time to contact mass media, the rate of use, attention, understanding, and reliability were closely associated with interest in national consciousness, with the results drawn by characteristics of each medium. Respondents as Internet users who showed a large amount of time to contact it or a higher rate of using it were found to have a more negative view of nation and those having greater confidence in newspaper showed a higher understanding of national consciousness. Those having a higher understanding of the press of national consciousness were found to consider diplomatic relationship while those as Internet users having a higher understanding insisted on subjective and independent diplomatic relationship. The more exposure to the press of national consciousness, the higher self-respect as a Korean. Self-respect for national consciousness was lower in events of a national ceremony but higher in situations where marketing using 'patriotism' was more exposed to mass media. Those with higher attention to the press of national consciousness showed subjective and independent view of nation through power reinforcement of their own country. As for reliability of the press of national consciousness, those showing higher reliance on newspaper were more likely to think that a foreign country could possibly invade Korea by arms. This study suggested characteristics by media: respondents who had greater reliance on or more interest in newspaper clearly showing a political inclination showed conservative national consciousness valuing diplomatic relationship while those with free, progressive, and active inclinations who primarily used Internet showed progressive, critical, and subjective national consciousness. In modern society teaching rights and responsibilities as a citizen of the world, unconditional interest and understanding of the country can socially be dismissed and not be implemented. To help fulfill rights and responsibilities as a Korean in the world, it is therefore necessary for a school to provide education to cultivate community-based value and consideration of others within a range which never infringes on personal rights. It is also necessary to provide more support and perform media research in order to conduct further researches on functions and effects of mass media exerting tremendous influences on modern society and to use them to teach attitudes as a citizen of the world and national consciousness in educational practices at a school.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150822http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000405925
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > SOCIAL SCIENCE(사회과학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE