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철강산업 전자상거래 활성화를 위한 영향요인 분석

Title
철강산업 전자상거래 활성화를 위한 영향요인 분석
Other Titles
A Study on Analysis of effect factor for revitalization of the steel industry e-Commerce : Based on industry of middle standing steel company as like simplicity Manufacturer and Coil Center
Author
한상호
Alternative Author(s)
Han, Sang-Ho
Advisor(s)
조남재
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구에서는 국내 철강 산업 내 기업 중 단순 제조회사, POSCO 판매점으로 대변되는 2차 가공 및 유통 전문 회사, 마지막 으로 이들 기업과 거래관계에 있는 기업들을 대상으로 전자상거래 현황에 대해 살펴보고 거의 모든 기업들이 공통적으로 격고 있는 전자상거래 활성화 실패의 원인에 대하여 분석하여 보고자 하였다. 이를 위하여 먼저 문헌 및 선진 연구를 통하여 전자상거래의 개념과 국내외 현황 및 전망에 대해 소개하고 이에 따른 철강산업에 있어 산업구조가 어떻게 변화하는가를 고찰 하였으며, 문헌 및 선행연구와 더불어 철강 산업에 현재 종사 하고 있는 실무자들과의 예비조사를 통하여 국내 철강 산업에서의 전자상거래 영향요인에는 어떠한 것이 있는지 알아보았다. 이를 바탕으로 전자상거래 영향요인과 전자상거래 활용수준, 전자상거래 활용수준과 기업성과로 구성된 연구모형을 검증하기 위하여 설문서 제작 및 배포, 작성, 수거 등 일련의 과정을 거쳐서 수집된 51개의 자료를 기반으로 통계 분석의 과정을 통하여 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 전자거래 기반은 전자상거래 활용수준에 양(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 전자거래 적합성은 전자상거래 활용수준에 음(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째 거래방식의 선호도는 전자상거래 활용수준에 음(-)의 상관 관계에 있는 것으로 나타났다. 넷째, 산업내정보화수준은 전자상거래 활용수준에 양(+)의 상관 관계에 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 전자상거래 활용수준이 높아질수록 내부성과가 높아지는 것으로 나타났다. 여섯째, 전자상거래 활용수준이 높아질수록 대외성과가 높아지는 것으로 나타났다. 일곱째, 전자상거래 활용수준이 높아질수록 재무성과가 높아지는 것으로 나타났다. 이를 종합해 보면 국내 철강 산업에서의 전자상거래 영향요인 으로 그동안 막연하게 또는 당연하게 생각해온 기존 거래방식의 선호도나 산업내정보화수준 등은 전자상거래 활용수준에 유의한 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났으며 오히려 개별기업 단위의 전자상거래 기반 성숙도 정도나 철강재의 전자거래 적합성 인식 등이 전자상거래 활용수준의 주된 영향요인으로 나타났다. 기업성과와 관련하여서는 전자상거래 시스템의 활용수준이 내부?대외?재무성과의 모든 항목에 영향을 주는 것으로 나타났다. 이에 따라, 철강 산업 내 기업들이 급변하는 경쟁시장에서의 지속적인 경쟁력 유지를 위한 방안의 하나로 전자상거래 도입 및 활용이 필요함을 알게 되었으며, 이를 행함에 있어서 경영진의 과감한 투자 등 적극적인 지원정책을 통한 효과적인 전자상거래 시스템 및 정보시스템 구축, BPR 등 기업 내부 업무 프로세스의 혁신 작업, 전자상거래 관련 교육 등을 통한 기업 내부의 전자상거래 기반(역량) 향상, 기업 간 거래와 관련하여 일부 프로세스개선 작업 등의 병행이 필요할 것임을 알 수 있었다.; The purpose of this research is to investigate the current state of e-commerce for corporations in the steel industry and to analyze the factors that have led most every one of them to fail in actively utilizing e-commerce. The study looks at manufacturing companies, agencies of POSCO that specialize in secondary processing and distribution, and companies that have business relationships with these firms. I will first introduce e-commerce as a concept, looking at both its current situation and forecasts domestically as well as overseas. Through documents and advanced research findings, I will examine how the industrial structure of the steel industry is changing. Along with these documents and research findings, I will look at what factors affect e-commerce in the domestic steel industry using a preliminary study of working- level employees currently in the steel industry. To this end, I accumulated 51 pieces of data by going step-by-step through the entire process of developing, distributing, preparing, and collecting surveys. It was necessary to verify my research model which examines factors that impact e-commerce and their level of utilization as well as the influence this utilization level has on corporate performance. The following conclusions were based on assumptions from statistical analysis of this data. First, the research shows that a foundation for e-commerce positively affects utilization levels. Second, the research shows that the compatibility of e-commerce negatively affects utilization levels. Third, preferences over transaction methods are negatively correlated with utilization levels. Fourth, the level to which an industry is information- oriented is positively correlated with utilization levels. Fifth, the higher the utilization level is, the higher internal performance is. Sixth, the higher the utilization level is, the higher external performance is. Seventh, the higher the utilization level is, the higher financial performance is. Putting it all together, I found that many of the factors that have been always thought to be influential in e-commerce for the steel industry such as transaction methods, preferences, and the level to which an industry was information-oriented, did not actually have a significant impact. Rather, items such as how mature the individual corporation’s foundations for e-commerce are and how compatible steel is with e-commerce (perceived) turned out to have more of an influence on utilization levels. With respect to corporate performance, the utilization levels for the e-commerce system had a significant impact in each of the performance categories internally, externally and financially. From the research, I also discovered that companies in the steel industry’s rapidly changing market have to implement and utilize e-commerce to maintain a competitive advantage. Moreover, their management has to make courageous investments and create other aggressive support policies to help develop an effective e-commerce system. They also need to improve their corporate foundations (capabilities) for e-commerce through innovations such as BPR for their internal work processes and through training programs. As well, more needs to be done in terms of changing perceptions and reforming the transaction process between companies.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150691http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406562
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GRADUATE SCHOOL OF BUSINESS ADMINISTRATION[S](경영대학원) > DEPARTMENT OF BUSINESS ASMINISTRATION(경영학과) > Theses (Master)
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