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정보관리 인력의 역량과 직무만족간의 관계 연구

Title
정보관리 인력의 역량과 직무만족간의 관계 연구
Other Titles
A Study on the Information Professional’s Competencies and Job Satisfaction : Focused on the Human Resources of University Libraries
Author
홍용표
Alternative Author(s)
Hong, Yong-Pyo
Advisor(s)
조남재
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 정보관리 전문직인 대학도서관 인력의 역량과 직무만족간의 관계를 분석함으로써 대학도서관 인력의 역량을 강화하는 것이 대학도서관 인력의 직무만족을 높이고 궁극적으로는 조직의 성과에 기여함을 검증하고자 했다. 최근 대학 주변의 교육환경이 급격하게 변화되면서 대부분의 대학이 경쟁력을 좌우하는 가장 중요한 요소로 지식과 인적자원의 질을 강조하며 유능한 인력을 효과적으로 관리할 수 있는 인력관리에 초점을 맞추고 있다. 특히 직무의 특성상 지식과 기술의 의존도가 높고 새로운 지식정보 생성과 신기술의 등장에 신속하게 대처해야 하는 대학도서관 인력에게는 지식축적과 전문적인 직무수행 역량이 더욱 필요하며, 이들이 조직에 대해 느끼는 호의적인 태도는 조직의 유효성을 높이고 조직의 목표를 달성하는데 기여하는 바가 크다고 할 수 있다. 역량이란 조직환경 속에서 탁월하고 효과적으로 업무를 수행할 수 있는 조직구성원의 행동특성으로 조직의 성과와 연결된 개인의 성과를 창출하는 것이다. 따라서 교수와 학생의 연구 및 학습을 지원하고 각종 정보의 수집·가공·유통에 관한 전문적인 역할을 수행하는 대학도서관 인력이 갖추고 있는 지식, 기술, 능력, 태도 등의 무형의 자산과 이들의 직무만족은 깊이 있게 평가할 필요가 있었다. 본 연구에서는 연구목적을 달성하기 위해 이론적 고찰과 더불어 실증분석을 수행하였으며, 정보관리 전문직의 역량은 미국 전문도서관협회(SLA)에서 규정한 정보전문직의 직무역량과 인성의 개념을 활용하고 직무만족도는 변수의 조작적 정의를 통해 선정하였다. 연구수행을 위해서 수도권 소재 4년제 사립대학 도서관 정규인력을 대상으로 설문을 조사하였으며, 최종 검증된 128부의 설문자료에 대해서는 신뢰도분석과 요인분석 그리고 가설검증을 위하여 회귀분석을 통해 결과를 도출하였다. 연구결과 도서관인력의 역량과 직무만족도는 양의 상관관계가 있는 것으로 밝혀졌으며, 직무역량의 정보조직 및 정보자원 관리역량과 정보서비스 관리역량, 인성은 직무만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났으나 정보도구 및 정보기술 활용역량은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이러한 검증결과를 바탕으로 대학도서관의 조직성과를 극대화하기 위한 전략으로 첫째, 직무교육과 재교육 프로그램을 통해 역량 수준을 강화해야 하며 둘째, 직무개발을 통한 자기변신과 자기개발을 도모해서 직무만족도와 직무안정성을 확립하는 것이다. 그리고 직무만족의 영향요인에 따라 직무를 재설계하고 역량의 극대화를 위한 조직구조 개편 등을 제시하였다.; This study is aimed to verify a hypothesis that reinforcing competency of human resources of university libraries can contribute to the members' job satisfaction and ultimately the organizational outcome by examining closely the relation between competency of human resources of university libraries as information management experts and their job satisfaction. In recent years, educational environment of universities is undergoing rapid changes. Most of universities are emphasizing the quality of human resources and focusing on HRM(Human Resource Management). Especially, because of the nature of the tasks, Human resources of university libraries have high dependence on knowledge and technologies, and need to deal with new information and new technologies as soon as possible. therefore, accumulation of knowledge and competency for professional job performance are required for them. Favorable attitudes to their organizations not only increase availability of organizations, but also contribute to achieving organizational goals. Human resources of university libraries support education and researches of the faculty and student, and perform a professional role in information management(collecting, processing, and distributing). So, it is worth that examine the relationship between their immaterial assets like knowledge, skills, capability, attitude and their job satisfaction. For achieving this study's goal, literature review and also statistic analysis are adopted for the methods of the study. This study uses the notion of job competency and humanity of information management experts from SLA(Special Libraries Association) to evaluate competency of information management experts and job satisfaction is chosen by operational definitions of variables. The questionnaires are distributed to staff-members of the libraries of private universities in metropolitan area, and gathered 128 questionnaires. The conclusion is derived from analyzing 128 questionnaires using reliability, factor, and regression analysis to verify hypotheses. The result of this study shows that there is positive correlation between libraries' human resources and their job satisfaction, but capability of using information tools and information technologies among competency levels does not influence on their job satisfaction. The result of this study has the conclusion like this. For organizational outcome in university libraries, there are some things needs to be done. 1. Reinforcement of competency level by providing various job education and reeducation programs. 2. Establishment of job satisfaction and job stability by designing job development (e.g. self-renewal and self-development). 3. Job re-designing by effect factors of job satisfaction and re-organization for maximizing organizational competency.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150686http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406446
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GRADUATE SCHOOL OF BUSINESS ADMINISTRATION[S](경영대학원) > DEPARTMENT OF BUSINESS ASMINISTRATION(경영학과) > Theses (Master)
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