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의료기기의 마케팅전략에 관한 연구

Title
의료기기의 마케팅전략에 관한 연구
Other Titles
A Study on Marketing Strategy of Medical Device : Focusing on Vacuum Tube
Author
윤영진
Alternative Author(s)
Yoon, Young-Jin
Advisor(s)
예종석
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
1970년대 이후 우리나라의 경제 성장과 함께 발전해 온 의료기기 산업은 세계화 되어있는 환경 속에서 많은 변화에 직면하고 있다. 외적으로는 환율변동에 따른 신속한 대처방안의 필요성과 중국등 주변국들의 낮은 비용에 대한 가격경쟁을 들 수 있으며, 내적으로는 국민 소득의 증가로 인한 국민들의 삶에 대한 질적인 향상을 갈망하고 있으며 대기업들의 의료산업에 진출로 첨단 시설을 갖춘 대형 종합병원들이 신도시의 발전과 함께 속속히 들어서고 있다. 하지만 전국민의 대상인 국민건강보험의 실시 이후 정부의 통제와 간섭아래 의료보험수가가 결정되므로 충분치 못한 의료보험수가제도 아래에서 병원들의 치열한 의료서비스 경쟁을 하여야 함으로 병원들도 예상만큼의 수익을 내지 못하고 있다. 의료기기산업은 이러한 현실 속에서 주요고객인 병원 등 의료기관과 더불어 발전해야 하는 공생의 관계에 있으므로 변화하는 의료 환경에 빠르게 대처해야 한다. 따라서 본 논문은 국내 의료기기 산업의 현황을 살펴보고, 국내 수입 및 생산되는 진공채혈관의 현황을 알아보았다. 이러한 현황에서 국내 진공채혈관의 국산 및 수입제품에 대한 문제점들을 찾아 보고 대안을 제시하였다. 본 연구에서 문제점과 대안을 4P별로 살펴본 내용은 다음과 같다. 제품전략에서는 수입 및 국내 생산에 따른 제품의 필요한 특장점과 품질에 관한 문제점을 알아보고 그 대안을 제시하였다. 가격전략에서는 현재 우리나라 의료보험수가 제도 아래에서 형성되는 가격형성의 문제점과 좀 더 나은 가격 형성을 위한 필요 사항을 알아보고 그 대안을 제시하였다. 유통전략에서는 현 의료기기산업의 유통되는 경로를 알아보고 본사나 수입업체가 유통경로상 대리점들과의 갈등 등 문제점을 지적하고 대안을 제시하였다. 촉진전략에서는 시장 개척과 확산을 위한 그리고 경쟁사보다 더 나은 우월적 지위 확보를 위한 촉진전략을 알아보고 그 대안을 제시하였다. 위와 같이 의료기기산업 중 진공채혈관을 대상으로 문제점을 4P중심의 마케팅 전략으로 분석해 보았으나 본인의 경험에 국한된 부분으로 이루어져 앞으로 더욱 폭 넓은 사례를 바탕으로 연구할 필요가 있다. 본 연구는 기존의 자료들이 의료기기산업에 관련된 부분으로 이루어진 반면, 의료기기산업 중 진공채혈관에 대한 자료로서 진공채혈관 사업을 이끌고 가는 의료기기회사에게 조금이나마 참고자료가 되길 바란다.; Medical Device Industry has been growing constantly since 1970’s, thanks to economic growth of Korea. However, Medical Device Industry has recently faced a transformation of the environment in this international era. External factors include: necessity of rapid reaction on unstable FX-Rate and development of neighboring countries such as China, as well as South Eastern Countries which have low labor cost benefits; while internal factors include medical policy reform, increasing the hope for better living life. Also, as the development of new towns in Capital area, General hospitals and Health-Care Centers which equipped high technology facilities are placed by foundation of big companies and Universities. However, the hospitals are facing serious financial problem under the current Health-Care Insurance Policy controlled by Government. As Medical device industry is in co-exist relation with Health Care Industry, both Health-Care Industry and Medical Device Industry react actively in changing environment rapidly. First, this thesis demonstrates the environmental factors of Medical Device Manufactures and Importers. Second, it also shows current situation of Vacuum Tube market, its problem, and suggested and alternatives by 4P. The followings are the major problems of the Vacuum Tube market and it’s alternatives by 4P In product strategy, this thesis examines problems on quality, feature, and advantages of Vacuum Tube and priorities must be considered prior to product development. In price strategy, it focuses on current pricing structure in current medical policy and suggests value-added service to get profitable price in severe price competition. In distribution strategy, this thesis studies distribution channel and conflict with the distributor’s roles, responsibilities as well as qualification by 3P In promotion strategy, it researches promotional activities to get superiority and distinctive competition to competitors in market and suggests alternatives for the problems. I believe it is necessary to study wide range of cases on Medical Device Industry because there are limitations in my experience in Vacuum Tube. Hope this study may be help to Medical Device Manufactures and Importers to develop their business successfully in Korea
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150684http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406313
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF BUSINESS ADMINISTRATION[S](경영대학원) > DEPARTMENT OF BUSINESS ASMINISTRATION(경영학과) > Theses (Master)
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