696 0

Daniel Defoe의 소설에 나타난 근대적 세계관의 변화

Title
Daniel Defoe의 소설에 나타난 근대적 세계관의 변화
Other Titles
Transitional Modern Values in Daniel Defoe's Novels: From the Spiritual to the Secular
Author
최유진
Alternative Author(s)
Choi, Yoo-Jin
Advisor(s)
홍성주
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
Daniel Defoe는 영국소설의 창시자로 주목받는 작가이다. 18세기 영국의 급변하던 사회와 근대적 가치체계를 반영하면서 그의 작품세계는 소설이 탄생하고 진화되어가는 모습을 명확하게 제시한다. 후기로 진행되어 갈수록 Defoe의 작품은 기존의 규범을 옹호하는 입장을 수정하여 사회에 대한 비판의식을 표출하고 여론을 형성하는 창조적인 도구로 소설의 역할을 전이시켜 나간다. 쇠퇴해가던 종교적 영향력과 세속화된 가치체계 속에서 작가는 시대적 담론을 작품 내 면밀히 담아내면서 문학의 대중화를 이룩하였는데, 이와 같은 그의 글쓰기 전략은 Robinson Crusoe, Moll Flanders, Roxana로 이어지는 변천과정을 통하여 해석되어질 수 있다. Robinson Crusoe는 청교도주의 전통을 계승하며 신앙의 회복을 통한 구원의 역사와 종교적 교훈을 작품의 핵심 논제로 삼는다. 신과 인간이라는 초자연적인 질서와 상하관계의 틀 속에서 이 소설은 인간의 불복종, 신의 징벌, 회개, 그리고 구원이라는 주제를 다룬다. 주인공의 모습은 종교서나 교훈서에 등장하는 성서적 인물들과 유사한데, 무인도를 배경으로 하여 신, Crusoe, 그리고 Friday를 중심으로 진행되는 이 작품은 종교적인 가치와 교훈적 효용성에 주안점을 둔다. Moll Flanders는 근대화의 초기 단계에서 엿볼 수 있는 자본주의적 가치와 영국의 런던을 중심으로 급증하였던 범죄율에 대한 사회적 논의를 반영한다. 작가는 뉴스 혹은 저널리즘의 형식을 취하여 18세기 사회와 문화를 작품 내 표출함으로써 동시대적인 상황설정을 보여준다. 약화되어가던 종교적 신념과 확산되어가던 세속적인 가치를 소설 속에 담아내면서 그는 사회 문제로 작품의 주제를 옮기고 독자의 관심을 사회와 인간의 관계에 집중시킨다. Defoe는 이 소설을 통하여 범죄에 대한 독자의 경계심을 고취시킴과 동시에 사회비판의식을 통한 여론의 형성을 꾀한다. Roxana는 약화된 종교적 영향력과 극대화된 세속적 가치를 투영하면서 영국의 결혼제도와 가부장제에 대한 비판의식을 작품 내 부각시킨다. 여성이라는 주제를 중심으로 하는 이 작품은 남성중심문화, 가부장제, 그리고 인습의 폐단을 고발하는 전복의 패러다임을 담고 있다. 작가는 이 소설에서 사실주의적 서술방식과 환타지적 서술방식이라는 두 가지 형식의 내러티브를 결합시켜 여성문제에 대한 다각도적인 비판의식을 창출하였으며 가부장제에 굴복하고 순종하는 여성이 아닌 이를 문제시하는 여성의 이미지를 도출해냈다. Robinson Crusoe, Moll Flanders, 그리고 Roxana에서 선보이는 주제의 선택과 작품의 전개방식은 당대 사회와 문화가 창출시킨 소설이라는 혁신적인 담론을 대표한다. Defoe의 소설세계는 초기에서 후기로 이동되어가면서 지배층의 이데올로기에서 탈피하여 사회의 하층구조로 관심을 옮겨간다. 시대에 대한 정확한 안목과 깊은 통찰력을 바탕으로 작가는 작품의 초점을 남성에서 여성으로, 종교적 관점에서 사회적 관점으로, 그리고 사회지배층 중심에서 일반대중 중심으로 점차 전이시켜나간다. 18세기 영국 사회와 문화, 그리고 독자를 반영하는 글쓰기 전략으로 Defoe는 주변화된 주체들을 담론에 참여시킴으로써 새로운 패러다임으로의 전환을 이끌어내었다.; Daniel Defoe is regarded as the originator of the English novel. By a process of modification and transformation of previous forms or practices of storytelling, he constituted a literary narrative that was remarkably new and innovative. His novels reflect the radical changes in eighteenth-century social and cultural history, which are characterized as emergence of secular values and the eclipse of religious conviction in the nation. The novels chosen for examination in this dissertation are Robinson Crusoe, Moll Flanders, and Roxana. As each narrative switches to the next, shifts of discourse are observed. Robinson Crusoe emphasizes religious elements and didactic functioning of the text, which were the main features of reading matter before the rise of the novel. Its plot is structured on the basis of a familiar Christian pattern--disobedience, punishment, repentance, and deliverance. Robinson Crusoe is a narrative that supports the historical past as an ideal order and upholds the patriarchal society by concentrating on the history of a male individual. Moll Flanders investigates the factors that steered women to crime in eighteenth century England. It appealed to the public disconcertment concerning the rise in crime in the era and raised readers' consciousness upon social problems. In this novel the author relocates his narrative from the traditional higher forms of literature to a reporting of current events that embody the values of modern London life. As the newspapers and magazines, Moll Flanders satisfied a new hunger in an expanded reading public to know about contemporary doings. Roxana demonstrates a narrative that subverts the patriarchal order and the gender roles the English society inequitably imposed upon women. Infantalized by the legal, social, and economic dependence on their husbands, women in this period were defined merely as wives and mothers. The protagonist of the novel refuses to stay inside the institutions that confines her in the boundary of domesticity. She rejects conventional values that force women into the laws of matrimony and trap them into the role of maternity. By combining realistic and fantastic narratives in Roxana, the author produced a fiction that problematizes the male-centered society. Defoe's narratives gradually transform from an instructive to a radical and reformist plot, performing as the mechanism of development and change in the rise and growth of the novel. His early novel focuses on religious matter and didactic intent of the text, whereas the later ones highlight contemporary issues shared among people and a decentered account of social production--such as stories of criminals and women. Defoe reconceptualized and reconfigurated the literary paradigm through the process of shifts in his novels, which can be described as never static but always changing and advancing.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150235http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000405338
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > ENGLISH LANGUAGE & LITERATURE(영어영문학과) > Theses (Ph.D.)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE